Kingston skrev 2014-01-20 00:22:44 följande:
Pemberly: har du inte fått genomgå en spolning innan ni började med IVF? Jag försöker få till en sån för jag tror också det är nåt knas med min kvarvarande äggledare.
Om det visar sig vara stopp i den också har man ju inget annat val än att gå vidare med IVF...
Tycker absolut du ska pressa för en spolning! Dels får du ju
veta om ni alls kan själva, och det är ju väntan och ovisshet som tar knäcken på en!
Beskedet kan ju bli tungt, som det blev för mig, MEN det blir ett ordentligt faktum att förhålla sig till, så man vet hur man ska gå vidare, känslomässigt. Bara att få veta hjälper otroligt...jag kraschade ju totalt när jag fick veta att vi aldrig skulle kunna själva, men då kunde jag ju också börja med sorgearbetet och slapp stressen och det krossade hoppet varje månad när mensen kom.. Besked om IVF kändes då som en dödsdom, MEN man vet ju exakt när det kan bli plus och inte!, så det är ju relativt snällt för psyket på det sättet
Den andra anledningen till spolningen är att om det bara är ett litet "löst" stopp så kan det bli bortspolat. Till en viss gräns verkar det som att de också kan trycka passagen fri, vilket jag tror hon försökte med mig, men det var ju totalstopp. Var beredd på smärta, det var inte jag och fick en chock! Det gör ju inte ont för alla, har jag förstått, men om du har stock.. Det var som ett till X-anfall!!
Se till att du får ha med dig din man, det önskade jag att jag haft. Han var med, men blev tillsagd att vänta utanför, och jag var för stressad för att komma på att insistera

Hade resultatet varit positivt så hade det kanske inte spelat nån roll.
Jag fick telefonterrorisera lite och det tog 4 mån från operationen. Du ska göra en "vårdbegäran" och följ sedan upp med tät telefon och/eller mail kontakt
Denna vecka börjar jag med sprutorna som ska stimulera äggen och som det ser ut nu så kommer jag att bli gravid v.6!!