• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • lilsis

Har använt ägglossningsstickor sedan första försöker i somras...

• sanla

Något vet något om det med endometrios kopplat till utomkveds? Finns ju uppsatt som en liten risk.
    Fick en chokladcysta (oftast förknippat till endometrios) innan jul på den äggstock till äggledare som jag fick X. Gyn började babbla om endometrios. Lider inte av smärtor. Han tyckte inte att jag skulle utreda det mer och försöka glömma. Men att höra uttrycket att kanske ekar i huvudet oftast samma dag. Ni vet..

Endometries vid äggstock...kanske ändå inte så mycket att göra åt? Får bara försöka eller IVF framöver.

• Kingston

Lilsis: jag kör med cb äl-test och har inte fått något utslag alls :( har det hänt dig? Blir knäpp på den här följetången snart asså...

Sanla: vågar inte svara för hur det är generellt. Men för mig verkar det vara så att endometrios är en bidragande faktor till mitt X. Men då på äggledare och inte på äggstockar. Tyvärr gör man inte mkt åt det... Utan det är isf IVF som gäller om det inte skulle fungera på naturlig väg.

• sanla

Kingston: Ok. Jag vet inte var mitt sitter. Bara att chokladcystan (om det var det) satt på äggstocken och att mitt X satt där i början av äggledaren. Nä som sagt inget att göra som du precis säger. Bara hoppas på bästa och om inte IVF. Gjorde spolning (HSS-undersökning) i oktober. Var fri passage. Undrar om man ser endomitros i äggladare på sådan undersökning. Hur vet du att du har det i äggledaren?

• Supers

Jag fick reda på att jag har endometrios efter operation..av en cysta. .har aldrig haft nga problem med smärtor förrän efter detta. Mest troligt tror mina läkare att endometriosen ställer till det med graviditet på naturligt sätt..och när jag fick utomkveds hade jag även en stor cysta som sprack. Sk chokladcysta el endometrios cysta. Nu vid mens och äl så brukar jag få lite ont ... jag har inte gjort ngn utredning .

• Mmmbop
    Lappgeten skrev 2013-08-15 15:02:58 följande:
    Hej tjejer!
    Tittar in en sväng så att ni vet att jag lever. Det går bra för oss, jag har nu gått in i vecka 21 och mår nu riktigt bra. I början av graviditeten mådde jag verkligen piss på alla sett som gick tror jag.
    Förra veckan var vi på RUL och såg en livlig krabat som sparkade och boxade hela tiden =)
    Jag är otroligt glad över  att IVF fungerade för oss och tacksam att vi kommit dit vi är nu.

Sköt om er!    
    Haha, jag är inne så sällan men HURRA!!!! Grattis vad roligt!
  • Kingston

Sanla: jag blev opererad vid mitt X och fick ta bort ena äggledaren och då kollade man hur det såg ut på andra sidan. Jag önskar man även kunde passat på att spola den kvarvarande äggledaren då när dom ändå var inne... Men tyvärr inte, så det måste jag göra nu.

Ska tillägga att jag inte haft några symptom och smärtor av min endometrios tidigare. Men det verkar ju onekligen ställa till det när man vill ha bebis :(

• sanla

Kingston: Jag har heller inte haft smärtor. Som jag läst så kan symptomen också vara osynliga.
    Vet inte, gyn idag sa att jag inte behövde tänka på det här. Å andra sidan kanske det ingen idé att tänka på sånt man inte kan göra något åt. Och å andra är det bra och veta om det är ingen idé naturligt...

• Kingston

Sanla: håller med Gyn om att det inte är någon idé att tänka på det. Du kan som sagt inte göra något åt det. Det går inte heller att få någon diagnos utan operation och operationen i sig skapar för det mesta mer problem än nytta. Däremot ska man, som du säger, ha det i bakhuvudet. Om det inte lyckas på naturlig väg ska man kanske inte vänta för länge innan man söker vidare hjälp.

• lilsis
    Kingston skrev 2014-01-29 18:44:39 följande:
    Lilsis: jag kör med cb äl-test och har inte fått något utslag alls :( har det hänt dig? Blir knäpp på den här följetången snart asså... Sanla: vågar inte svara för hur det är generellt. Men för mig verkar det vara så att endometrios är en bidragande faktor till mitt X. Men då på äggledare och inte på äggstockar. Tyvärr gör man inte mkt åt det... Utan det är isf IVF som gäller om det inte skulle fungera på naturlig väg.

Nej kör bara testlagret. Har haft D-vitaminbrist och efter att jag börjat äta 4000ie/dag så får jag mycket(!!) starkare utslag på testlagret och det skulle nog räcka till CB också.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3