• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • tusa
    majbebbe skrev 2014-01-27 14:45:14 följande:
    tack men tyvärr har jag fått ett mf. Graviditeten verkade ha avstannat redan i v.7...
    ...neej...Gråter Är så ledsen för er skull...{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
  • caroliiiina

Jag har haft 2 utomkveds. Första gången fick jag den där sprutan och behövde alltså ingen operation. Andra gången beslutade läkarna att operera bort min äggledare eftersom den var så skadad.

Jag var livrädd över att inte kunna få barn! 3veckor efter operationen vart jag gravid. Jag födde en flicka i Augusti :)

Utomkvedshavandeskapen berodde på att jag haft klamydia :/

Min läkare sa att det sägs att när man förlorar en äggledare jobbar den andra för båda två!

Och trots om man skulle förlora båda så kan man fortfarande få barn!

• acinna
    Lappgeten skrev 2014-01-30 09:52:52 följande:
    Den 7/1 föddes äntligen våran lilla Rut. Nio dagar över tiden och fyra år efter första utomkvedet. Det mesta känns fortfarande ganska overkligt men vi är otroligt glada över vår dotter. Vad tråkigt att det är så många nya i tråden, hoppas ni får bra hjälp och snart får ert efterlängtade barn. Jag har haft jättestort stöd av tråden och tyvärr är jag en av de som varit med väldigt länge. Jag fick första utomkvedet januari 2010, missfall 2011 och utomkved igen  2012 och opererat bort bägge äggledarna så Rut fick vi via IVF.

Ett stort grattis till er Rut! Som ni väntat på henne!
  • tusa
    Supers skrev 2014-01-30 19:20:36 följande:
    Tusa: Vad spännande :) Önskar er all lycka till. Våran FET blev uppskjutet pga min mens börjat ta 31 dagars cyklar :O ..men den som väntar på ngt gott ;)

Kramis
    När ser det ut att bli av för er då? Kram på dig med! 
  • tusa
    Lilyy skrev 2014-01-27 10:02:44 följande:
    Jag tog ett gravtest i morse.. jag är GRAVID!!! herregud vad glad jag är. Försöker nu att ringa gyn för att få ett tidigt UL och se så att allt är okej ;) Jag vill också passa på att ge er alla ett tips! Clearblue ägglossnings stickor var vår hjälp! Jag hade aldrig märkt mig sena ägglossning som va på dag 26 ifall det inte hade varit för de super tydliga äl testet. En liten smile kom upp och 2 veckor senare står det gravid <3 
    Oj, hittar ju fler goda nyheter. Stort Grattis och lycka till Solig Har du fått tid för VUL ännu?
  • Kingston

Caroliiiina: menar du att man skulle kunna bli gravid på naturlig väg trots att man inte har någon äggledare? Det kan väl inte stämma?

• tusa
    Österlenska skrev 2014-01-27 17:33:59 följande:
    tusa: Jag har inte vågat testa eftersom jag hade mens för 1,5-2 vecka sen. Just nu känns det bara som en lång väntan. Har i alla fall slutar blöda.
    Vad roligt att ni får ivf. Hoppas det fungerar för er! Kram!
    Åhh Rynkar på näsan Hoppas så att det kommer gå bra till slut för er med, ja, för alla oss härinne som behövt vara med om X!!

Första gången för mig var det inte så illa, psykiskt eller känslomässigt (fysiskt var det ju fruktansvärt!) för jag var bara 18 år och det var inte planerat. Då kunde jag inte förstå vilken betydelse det skulle få nu senare. Jag har alltid räknat bort den vänstra äggledaren, men inte fäst mig så mycket vid det för jag hade ju den andra kvar, så räknade alltid kallt med att när jag ville bli gravid skulle jag också bli det och det stämde ju, nästan för när jag blev gravid med sonen så var det inte heller planerat. Då var det ju bevisat iaf, jag kunde bli med barn!!...trodde jag..tills mitt andra X på andra sidan när jag för första gången faktiskt ville ha barn!! Vi hade då försök i 1,5 år och sorg och besvikelse var total! Jag var i chock tillstånd faktiskt och att det sedan visade sig vara omöjligt att bli gravid naturligt igen så föll verkligen allt!!

Så till alla er här inne som går igenom allt detta nu och det är alldeles färskt för er, jag vet hur hemskt allt är, hur ont det gör vid varje misslyckad månad och sorg och längtan river sönder en innifrån...all den förbannade väntan och frustrationen tar verkligen över allt! Precis när man tror att ja värre kan det ju inte bli, ja, då blir det det! Man lever i nåt limbo, undantagstillstånd i väntan på att livet ska bli som det ska vara, komplett med det där barnet!

Finns inte mycket jag kan säga som gör er resa lättare, inget förutom det där plusset hjälper, jag vet!!
    Men detta som ni går igenom nu är livet, glöm inte det. Detta är inte någon återvändsgränd, någon som tryckt på en pausknapp eller kopplat om spåret så att det drar iväg åt fel håll plötsligen. Den här erfarenheten är en fullvärdig del av vårt liv och oavsett hur denna resa slutar för oss så är detta vår resa och inget har gått fel egentligen, det var bara så det skulle bli för just oss...alla får sina svårigheter, detta blev vår helt enkelt...'

Skickar er alla massa vilja och styrka att ta er igenom allt detta, för det gör ni, förr eller senare, på ena eller andra sättet! Tungan ute MIn mamma brukar alltid säga att Det blir inte alltid som man tänkt, men det blir alltid bra! ...det har jag rabblat som mantra många många gånger när det varit illa och jag tror det har hjälpt, fast jag inte kunnat riktigt tro på det just då.

Kram på er allihop Hjärta
  • bebinsmamma

Har ägnat morgonen åt att googla pergotime. Är det något man kan fråga sin läkare om att få prova? Vi har försökt få ett syskon i 1,5 år snart - jag har blivit gravid en gång under den här tiden (utomkvedet i somras, en äggledare borta sen dess) och om det inte tar sig under våren kommer vi kontakta en privat ivfklinik för att jag mentalt inte orkar bebisverkstad snart, ni vet ju hur det känns varje månad.

Så nu undrar jag lite över pergotime, min tanke är ju att det skulle öka möjlighet till äggsläpp på båda sidor och därmed öka möjligheten till att bli gravid (förhoppningsvis har jag passage på sidan som är kvar, vilket jag hoppas få svar på om ett par veckor). Medveten om 'risken' att få flerbarnsgraviditet - det är något vi snarare välkomnar än skyr, vilket jag tror ni förstår utan att det förklaras.

Är det något som kunde vara aktuellt att testa tror ni? Vill gärna veta lite mer innan läkarbesöket.

• Kingston

Tusa: tack för dina kloka och uppmuntrande ord! Man behöver få andra perspektiv ibland!

Bebinsmamma: har aldrig tänkt på det där med pergotime (jag är i exakt samma sist som dig). Jag har helt snöat in på att jag måste få veta hur det ligger till med kvarvarande äggledare...
    Kanske ska/borde man vänta med pergotime tills man vet hur det ser ut? Är det stopp så hjälper det ju ändå inte tänker jag...

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3