• Rondellen

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här samlas vi som har fått X och vill bli gravida igen, men på rätt ställe. Några har lyckats, och några kämpar vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m46019150.html - Första tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 08:54
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m48311763.html - Andra tråden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-02 15:40
    Nya tråden!

tråd 4!
    www.familjeliv.se/Forum-7-311/m52304934.html

• Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
  • Sunflower Sthlm

Acinna:
    Men herregud! Det är ju vansinne! Finns det ingen annan gyn du kan gå till? Det är ju självklart att du ska ha vul. Blir så arg.

• acinna

Sunflower: Det jag blir så trött på är att om jag skulle gå till sjukhuset som jag kan gå till på fem minuter, så kommer de bara stirra på mig och tycka att det är väl inget. Så sa de förra gången med blödning, ont och blodprover.
    Så för att de inte lyssnade så åkte vi till sjukhuset i samma landsting med 6 mil iväg. De var väldigt hjälpsamma och till och med tog in mig på kvällstid efter stängning. Och det var också de som lovade VUL i vecka 7. Nu tvekar den, men senaste beskedet är att de ska höra av sig när andra blodprovet är analyserat, dvs torsdag eller fredag. De tycks inte bry sig om att jag säger att jag har ont i vänster äggledare denna gången också, men jag hoppas så på att det sitter på rätt ställe denna gången! Fattar inte hur jag ska klara mig genom ett X till...

• acinna

LillaFrugan: Börjar fundera på att några timmar på akuten snart kanske är riktigt trevligt! Eller prata med 1177, för de gav mig remiss till akuten förra gången, och det gjorde att jag inte behövde vänta så länge, utan att de tog in mig snabbt. Jag funderar verkligen på att ringa imorgon för att höra vad jag hade för värde i måndags. Och jag har sagt till sambo att om de inte ger sig snart så ska vi fråga hur länge man överlever med spräckt äggledare. För spricker den när jag är på jobbet så kommer ambulansen se till att jag är på sjukhuset efter ungefär en timme, och kan de då inte göra operationen på det närmaste sjukhuset utan skickar till det större sjukhuset så tar det ungefär 2 timmar! Undrar om de vill att jag ska hinna dö innan de gör något!!!

• ewaulrica
    acinna skrev 2010-11-23 20:43:49 följande:
    LillaFrugan: Börjar fundera på att några timmar på akuten snart kanske är riktigt trevligt! Eller prata med 1177, för de gav mig remiss till akuten förra gången, och det gjorde att jag inte behövde vänta så länge, utan att de tog in mig snabbt. Jag funderar verkligen på att ringa imorgon för att höra vad jag hade för värde i måndags. Och jag har sagt till sambo att om de inte ger sig snart så ska vi fråga hur länge man överlever med spräckt äggledare. För spricker den när jag är på jobbet så kommer ambulansen se till att jag är på sjukhuset efter ungefär en timme, och kan de då inte göra operationen på det närmaste sjukhuset utan skickar till det större sjukhuset så tar det ungefär 2 timmar! Undrar om de vill att jag ska hinna dö innan de gör något!!!
    Vet du, jag tycker att du ska nämna att det brukar rekommenderas, i andra landsting, att man gör ett uppföljande VUL efter ett X i dels medicinskt syfte, men även i lugnande syfte för patienten. Jag tycker faktiskt att även oro är ett väldigt tungt argument för att få komma in och göra ett VUL.. jag menar..vad kostar det de extra egentligen?! grrr......
  • acinna

ewaulrica: De ar lovat ett tidigt VUL, och det ska de bane mig få hålla!!! Och för min del får det kosta vad det vill, för jag tänker inte ge mig. Envisheten är både en god och ond sida hos mig!

• Hjärtat78

Acinna: Jag ställer upp för dom som ställer upp för mig och det känns skönt att man kan lufta på trycket som man går runt och bär efter denna händelse.

Har fått blödning idag oxå så det gick inte denna gången iheller fast det var på den högra äggledaren, ännu ett bakslag. Detta året har bara varit en massa bakslag, varför ska alltid drabba dom snälla men dom som är taskiga dom händer det inget alls.

Ge dig INTE Acinna utan gå på och få tid på VUL så att du kan få ro och kunna njuta av din graviditet.
    Håller alla tummarna för dig!!! {#emotions_dlg.flower}

Till  mig sa dom på MAS att man ska göra VUL i vecka  6 för att se att det sitter på rätt ställe.

• RaraS

Ursäkta Acinna, men jag blir glad över att alla andra här i tråden reagerar så starkt mot att du inte fått något VUL ännu.

Jag började känna mig rejält lurad...på morgonen efter min operation mötte jag en läkare som berättade vad de hade gjort under operationen och vi pratade även om framtiden: "När ni känner er redo så är det bara att börja försöka igen att bli gravida, det ska antagligen inte vara något problem att bli gravid igen, vi tittade på den äggstocken som är kvar och den såg fin ut. Vänta bara tills efter nästa mens och när du blir gravid, ring direkt så kan vi titta tidigt så att graviditeten sitter rätt med ultraljud." När man läser din historia så tänker man ju att man borde ha spelat in det där samtalet...

Åka till akuten tycker jag låter som en bra idé...och blir det tjafs så överdriv lite hur ont du har på vänstersidan. Vore ju himla knäppt om de skickade hem dig då!

Lycka till! Och vi håller tummarna!

Vänster äggledare bortopererad efter X, den 4/10-10.
  • Sunflower Sthlm

Jag håller med föregående inlägg, åk till akuten och ge dig inte förrän du fått ditt vul. Precis som alla andra säger så rekommenderas tidigt vul efter ett X (till mig sa de vecka 5-6). Förstår din rädsla alltför väl och jag håller fortfarande tummarna allt jag kan! Vi är många här som tänker på dig!

• Sunflower Sthlm
    Mika1980 skrev 2010-11-21 19:09:21 följande:
    Tack för stödet Rara, och ja det är verkligen diskriminerande hur vi ensamstående behandlas. Hade jag vetat hur svårt det skulle bli med allt kanske jag skulle ha funderat en extra gång innan jag lämnade mitt förhållande enbart för att jag inte ville vänta med barn..för vänta är ju det enda man gör nu. Väntar på utslag på äl-test, resultat av vul och BIM. Men som sagt struntade jag i att försöka denna månad, då jag personligen tror att chanserna är minimala om man har äl på fel sida. Och jag blir ju alltid så jäkla skengravid, så man hoppas ju ändå :/

Är det någon av er som känner till en gay-och singelvänlig gynekolog i Sthlm? Som kanske kan tänka sig att översätta danska recept inför ivf..jag undersöker alla möjligheter nu.

Kram
    Jag har tänkt på en sak angående att du bara verkar ha ägglossning på ena sidan. Går det inte att få det utrett? Så att vet du och slipper fundera och hoppas varje månad. Eller räknas det som barnlöshetsutredning med allt vad det innebär i form av krav m.m.?

Jag går till Ultragyn på Odenplan, tycker att de är helt suveräna. Har dock ingen aning om de är gay- eller singelvänliga men de är privatägda och jag har alltid fått ett väldigt bra bemötande där. Jag inboxar dig namnen på de två gynekologer jag varit hos så kan du ju fundera på om det kan vara något för dig.

Kram!
  • Sunflower Sthlm
    Hjärtat78 skrev 2010-11-23 22:22:02 följande:
    Acinna: Jag ställer upp för dom som ställer upp för mig och det känns skönt att man kan lufta på trycket som man går runt och bär efter denna händelse.

Har fått blödning idag oxå så det gick inte denna gången iheller fast det var på den högra äggledaren, ännu ett bakslag. Detta året har bara varit en massa bakslag, varför ska alltid drabba dom snälla men dom som är taskiga dom händer det inget alls.

Ge dig INTE Acinna utan gå på och få tid på VUL så att du kan få ro och kunna njuta av din graviditet.
    Håller alla tummarna för dig!!! {#emotions_dlg.flower}

Till  mig sa dom på MAS att man ska göra VUL i vecka  6 för att se att det sitter på rätt ställe.
    Vad tråkigt att det inte gick vägen Magdalena! Håller tummarna för att det bli ägglossning på rätt sida snart igen. Kram!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3