• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • DrK
    Veliga Mamman skrev 2011-05-15 01:42:28 följande:
    Hej allihop

Min dotter på 6 år har EP och äter Orifiril.

Hon fick veta för ett tag sen att hon är allergisk mot bla björk och timotej så hon fick börja äta Aerius varje dag.

Efter ca 2 veckor var vi tvungna att sluta med den för hon blev helt förändrad, hon grät för allt och inget och ... ja hon var inte sig sjäv. det tog bara ett par dagar efter att vi slutat med allergimed. så var hon som vanligt igen.

Jag undrar om det finns någon annan vars barn med EP fått "konstiga" biverkningar av denna allergimed och vilken sort ni i så fall fått istället?

Just nu får hon ingen allergimed och mår jättedåligt pga allergin 
    Orifiril och aerius ska gå bra ihop, men man kan få personlighetsförändringar av alla antihistaminer. Mitt tips är att prova någon annan antihistamin tex certirizin (zyrlex m.fl), den fick vår dotter när hon åt Trimonil som inte är kompatibel med Loratidin (aerus, cyrlex m.fl), men prata med er läkare först, vanliga husläkaren ska gå bra.

/en med lång erfarenhet av allergi och olika allergimediciner.  
  • Längtar

Måste man inte vara medlem i epilepsi föreningen för att få vara med på lägret?Man får ju inbjudan när man är medlem

• mamma till tre busungar
    Längtar skrev 2011-05-16 19:51:37 följande:
    Måste man inte vara medlem i epilepsi föreningen för att få vara med på lägret?Man får ju inbjudan när man är medlem
    Då får jag väl se till att vi faktiskt blir medlemmar. Det har jag länge tänkt men det har inte blivit av bara!
  • Veliga Mamman
    DrK skrev 2011-05-16 19:21:57 följande:
    Orifiril och aerius ska gå bra ihop, men man kan få personlighetsförändringar av alla antihistaminer. Mitt tips är att prova någon annan antihistamin tex certirizin (zyrlex m.fl), den fick vår dotter när hon åt Trimonil som inte är kompatibel med Loratidin (aerus, cyrlex m.fl), men prata med er läkare först, vanliga husläkaren ska gå bra.

/en med lång erfarenhet av allergi och olika allergimediciner.  
    Tack ska prata med dem

• Stella79

Vill bara säja till er som ska på lägret å inte varit där...att vi var där förra året å det var fantastiskt.... mycket givande för både vuxna å barn..ett minne för livet!!

• LRA

Hejsan!
    Här hos er vill jag vara med!!!
    Vi har Emil, 2 år. Han fick svåra hjärnskador efter en hjärninflammation, vid 4,5 v ålder och då oxå sin ep.

Äntligen fler man kan bolla medicinfrågor mm med! Han har förmodligen inte så svår ep och medicineras ännu med Fenemal, och en vb akutmedicin som vi, peppar, peppar aldrig behövt.

Vi har problem med att byta medicin, då Emil inte äter vanlig mat (vill helt enkelt inte) och så fort vi blandar ny medicin i sondmaten så spottar han, ny medicin ska nu provas som ska smaka bränt socker enl neurologen. Har ni nåt tips på antingen en "söt" medicin eller en smaklös ifall nu inte denna funkar?

Är här fler som precis som Emil tokvägrar mat? ...och vilken hjälp med mat och allt annat kan man få?

Just nu är jag hemma helt, då han inte får gå på dagis. Vi ska till logoped för första besök nu i dagarna...

Kan man ha rätt till avlastning ibland osv. Vi har bara "kört på" och nu känner jag att det tar på krafterna samt att jag aldrig har egentid i princip. Min man jobbar mkt och har mkt med vår renovering här hemma så jag är sååååå trött så det finns inte ord.

Ååå har så många frågor, men ingen att fråga känns det som!

• april79

Är i desperat behov av tips på hur man kan få i en 3,5-åring medicin som smakar hemskt...

A hade tidigare lamictal men den fungerade inte så vi har bytt till Keppra, vilket jag har förstått egentligen vanligtvis brukar ges till vuxna. Lamictal fick vi i honom utan några större problem men keppra (oral lösning) vägrar han bara att ta, även om han får den i juice eller liknande. Den luktar jättestarkt så går nog inte att "maskera" bort smaken... tabletter är inte heller så enkelt när han är så liten.

Tacksam för tips!

• Gunsan

Vi ger Ergenyl i 1ml-sprutor som vi stoppar långt in utanför tänderna och sprutar in försiktigt efter några klunkar ur vällingflaskan. Då hamnar medicinen "utanför" smakområdet och slinker lätt ner i svalget  (sväljer automatiskt) och när vi säger "färdigt" så äter hon vidare av vällingen tills vi "varnar" för nästa spruta som vi sätter in försiktigt. De små 1 ml-sprutorna är skonsamma, smala och enkla. Vi har två fyllda pga dosen som inte rymmer i en. Hon är van och accepterar detta avbrott för hon vet att vällingen kommer direkt efteråt. Enklast är från början att en matar och andre ger sprutorna.
    Sen när barnet är vant går det att göra allt själv men man måste tänka på vinklingen då sprutorna ges utanför tänderna i kinden. Jag som är högerhänt och sprutorna ges i barnets vä kind - det blir lite klurigt - sprutar in med vä hand och håller flaskan med hö redo i hennes hö mungipa så att hon känner den hela tiden.

Hoppas detta tips kan hjälpa!
    Lycka till!!

• mamma till tre busungar
    april79 skrev 2011-05-18 08:23:59 följande:

Är i desperat behov av tips på hur man kan få i en 3,5-åring medicin som smakar hemskt...

A hade tidigare lamictal men den fungerade inte så vi har bytt till Keppra, vilket jag har förstått egentligen vanligtvis brukar ges till vuxna. Lamictal fick vi i honom utan några större problem men keppra (oral lösning) vägrar han bara att ta, även om han får den i juice eller liknande. Den luktar jättestarkt så går nog inte att "maskera" bort smaken... tabletter är inte heller så enkelt när han är så liten.

Tacksam för tips!

Keppra smakar vidrigt......hur mycket får han? Om han får lite högre dos så fins ju möjligheten att ge Keppra i tablettform?

Vi blandade flytande Keppra i juice men det var svårt att få i ändå......T var 4,5 år då.

Kan man resonera med honom`? Förklara?
Svar på tråden Epilepsitråden 11