• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Stjärnstoft

Vi har ett bevittnat tillfälle och tre när han verkat trött som efter ett anfall samt har haft urinavgång eller bitit sig. Detta på ca sex månader. Den kramp jag såg var ca trettio sek lång. Sen sov han ett par timmar. Neurolog har granskat EEG och satt diagnos. Han menar att det kommer handla om få, korta anfall som släpper utan krsmplösande samt att läkemedel ej ska behövas. Men som sagt ska jag träffa dr och resonera med dem.

• 060810

såg man något på eeg undersökningen?
    Min son har gjort 2 eeg som inte visat något. Han var då mellan 6-8 månader gammal har jag för mig, minns inte så väl hur gammal han var andra gången, men var 5-6 månader gammal första gången i a f för han var 5 mån när han fick sitt första anfall.

Han fick stora anfall som varade mellan 30 sek - 4 minuter. De kom ungefär var 3:e dag, men det syntes inget på eeg och när vi var på sjukan under 5 dagar var han anfallsfri.
    Det tog tid innan han fick medicin, han var 14 månader när han fick det. Då fick han Trileptal.
    Han blev inte fri med den, men betydligt bättre och efter att ha varit anfallsfri från stora i 1 år så beslöt vi att trappa ut medicinen och det är snart slut med det. :)  Verkar funka bra även om sömnen är fucked up igen, han snubblar mycket och slår sig (ser hemsk ut på underkroppen och armarna och ibland i skallen) men det kan bero på att han är 3 år med och utvecklas mycket.
    Det har varit tal om att han har autism men snarare en utvecklingsförsening som han börjar ta i kapp nu vilket kan påverka honom med.
    Jag hoppas vi kan sluta med medicinen och att han slutar att snubbla och slå sig. Sist det var något stort fall så var vi och spelade minigolf (han spelade 7 hål sen trillade han och då gick det inte att spela mer)...

Han anses inte anfallsfri, men en klar bättring och därför provade vi att sätta ut medicinen och det har inte gjort situationen värre i a f och inga stora anfall har jag sett. 

• Gunsan

Finns det någon här med barn som har haft IS och som gett negativ påverkan av språkutvecklingen?? Tacksam för erfarenhet och tips mm för att själv få lite förståelse.......

• rockmind

Skulle vilja höra hur ni andra gör som är/varit i liknande situation... min dotter hade ett status epilepticus för ett år sedan, en kramp som varade i 30 minuter. Hon påbörjade medicinering kort efter och har ej haft några kramper sedan dess som tur är. Men vi lever ändå med en oro över att det ska hända igen och vågar inte åka längre bort än ca 20 minuters bilresa från ett sjukhus... Detta eftersom stesoliden i ambulansen inte hjälpte den gången utan det krävdes en annan medicin intravenöst i "hästdoser" (Ativan) som de har på licens på sjukhuset.... så vi vet ju inte om stesoliden kommer hjälpa nästa gång heller, vi har inga garantier... samtidigt är det ett gott tecken att det inte blivit fler kramper på ett år... men vi känner oss ändå så låsta och oroliga att det påverkar oss mycket hela familjen.... att alltid behöva hålla sig i räckhåll från sjukhuset osv. Nån annan som är i liknande situation? Hur gör ni, vågar ni chansa på att resa iväg på semester t.ex, långt bort från ett sjukhus?

• TantHallon

Hej, jag undrar hur ni som har barn med medicin 3 eller 4 gånger per dygn och som gått ner till 2 respektive 3 gånger per dygn, har gått till väga. Vårt barn får Ergenyl droppar var 6:e timme och vi ska minska antalet doser men höja doserna så att totala dosen blir densamma. Vi har förstås pratat med läkaren men det verkar vara rätt öppet hur man går tillväga. 

• 2små2stora
    TantHallon skrev 2011-06-30 21:40:14 följande:
    Hej, jag undrar hur ni som har barn med medicin 3 eller 4 gånger per dygn och som gått ner till 2 respektive 3 gånger per dygn, har gått till väga. Vårt barn får Ergenyl droppar var 6:e timme och vi ska minska antalet doser men höja doserna så att totala dosen blir densamma. Vi har förstås pratat med läkaren men det verkar vara rätt öppet hur man går tillväga. 
    Hur många droppar får barnet varje gång?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mamma till tre busungar
    rockmind skrev 2011-06-30 21:03:08 följande:

Skulle vilja höra hur ni andra gör som är/varit i liknande situation... min dotter hade ett status epilepticus för ett år sedan, en kramp som varade i 30 minuter. Hon påbörjade medicinering kort efter och har ej haft några kramper sedan dess som tur är. Men vi lever ändå med en oro över att det ska hända igen och vågar inte åka längre bort än ca 20 minuters bilresa från ett sjukhus... Detta eftersom stesoliden i ambulansen inte hjälpte den gången utan det krävdes en annan medicin intravenöst i "hästdoser" (Ativan) som de har på licens på sjukhuset.... så vi vet ju inte om stesoliden kommer hjälpa nästa gång heller, vi har inga garantier... samtidigt är det ett gott tecken att det inte blivit fler kramper på ett år... men vi känner oss ändå så låsta och oroliga att det påverkar oss mycket hela familjen.... att alltid behöva hålla sig i räckhåll från sjukhuset osv. Nån annan som är i liknande situation? Hur gör ni, vågar ni chansa på att resa iväg på semester t.ex, långt bort från ett sjukhus?

Jag tror att det är jätteviktigt att inte ep:n begränsar ert liv på det sätt den nu gör. Tänk på att hon ´har medicin nu och att hon varit anfallsfri ett år.

Det är drygt ett år sedan vår son insjuknade. Vi vågar det mesta!
  • 2små2stora
    rockmind skrev 2011-06-30 21:03:08 följande:

Vi åker iväg utan större bekymmer numera. Sonen har visserligen ätit mediciner sedan 2001 men varit helt krampfri först de senaste åren. 
    Vi resonerar som så att det finns sjukhus över allt. Ibörjan hade vi ett journalutdrag med oss. Men vi har varit i Italien och i Frankrike.

Har hon inte haft en kramp på 1 år och har medicin så är chansen stor att om hon krampar igen så blir det inte ett status av det utan att medicinerna faktiskt fungerar. Många blir bättre hjälpta av Epistat (midazolam) än Stesolid som akut kramplösande medicin. 
  • 2små2stora
    TantHallon skrev 2011-06-30 21:40:14 följande:
    Lägg ihop alla dygnets droppar t ex 5
    5x4=20
    20droppar/3ggr →7drp på morgon 6 drp på em och 7drp på kvällen. 
    ger ni medicinen 6, 12, 18, 00 på söndagen så skulle jag ge den
    kl 6 7drp, kl14 6 drp och kl 22 7 drp. 
Svar på tråden Epilepsitråden 11