• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • mamma till tre busungar
    LforLove skrev 2011-04-09 01:45:11 följande:
    Attans också... EEGt idag visade på agressiv aktivitet på ena sidan. Fick höra om anfall som inte syns. Någon som har erfarenhet av detta?
    OK. Så då var det ep i alla fall. Vad trist. Aktivitet som inte "syns utåt" brukar kallas subklinisk aktivitet och är inget ovanligt hos barn med ep. Det har vår son också.

Om det visat aktivitet på ena sidan så låter det som att det ni uppmärksammat kanske är sk partiella komplexa anfall. Googla det och  se om det kanske kan stämma.
  • LforLove

Tack för svar! Eftersom hon har en hjärnskada var det väl bara en tidsfråga... Det är ju inte säkert att det beteendet jag beskrev innan ÄR EP, men det är det ända nya beteende jag märkt. Då ska vi bara hitta rätt medicin och dos också....verkar vara en dans på rosor har jag hört ;)

• 2små2stora
    rockmind skrev 2011-04-10 22:08:45 följande:
    Är det någon av er som har erfarenhet av medicinen Epistatus?
    Ja, i jobbet har jag det. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mamma till tre busungar
    Nej men vi vill ha den och de har sagt att vi ska få den.
  • pk75
    Vi har det. Fick tyvärr pröva den för första gången i torsdags....det posetiva är att ingen akutmedicin har fungerat så bra som denna för min tjej.Krampade bar 15 min, vid andra tillfällen har det blivit till stauskramper alla gånger vi har behövt ge akutmedicin. Lätt att hantera var den trots en panikartad situation.
  • rockmind
    pk75 skrev 2011-04-11 23:15:07 följande:
    Vi har det. Fick tyvärr pröva den för första gången i torsdags....det posetiva är att ingen akutmedicin har fungerat så bra som denna för min tjej.Krampade bar 15 min, vid andra tillfällen har det blivit till stauskramper alla gånger vi har behövt ge akutmedicin. Lätt att hantera var den trots en panikartad situation.
    Jobbigt att ni behövde använda den, samtidigt som det var positvit att den hade god effekt. Vi har som tur är inte behövt använda den men enligt läkaren så ska den ju vara mer effektiv än Stesolid. Skönt att höra att det verkar stämma! Mycket enklare att ge i munnen också.
  • rockmind
    2små2stora skrev 2011-04-10 22:13:14 följande:
    Ja, i jobbet har jag det. 
    vad är din erfarenhet, har den fungerat som förväntat? bättre än annan liknande medicin?
  • Greksmurfen

hejhej!
    hoppas ja inte tränger mej på men har lite funderingar å frågor!
    min lilebror hade EP (gick bort för 2år sen ) grand mal.

nu är det så att vid båda min förlossingar har ja fått kramattacker där kroppen å huvud bara skakas fram å tebax å ja kunde inte kontrollera det.... trodde det berodde på syrebruist då. Men idag så gjorde ja undersökning i narkos å fick visst ngt sorts krampanfall inne på underösökningrummet som kanppt gick hejda med lugnande =/... sen fick ja komma till uppvaket postop del eftersom dem ville ha mer övervakning på mej än ute på daguppvaket. å där fick jag äbven dessa krampliknande tillstånd X--flera slog i skallen med =/. så de bolstrade om sängen med kuddar i så ja inte skulle kunna skada mej när dem kom. trodde inte detta kudne vara EP men läste nu att det finns ju ngt som heter myokloniksa anfall..... ngn som vet ngt om dessa?!
    den kom fram en läkare till mej när ja var på post op å tyckte att det det liknade kramper å inte snedtändning av narkosen...=/ så hon sa att ja skulle kontakta vc för vidare udnersökningar.....

=/ blir orolig nu när ja läst om detta...vill verkligen inte ha ngt sånt med =( har celiaki sen innan å ser att det finns samband mellan dessa med.

mamma till Maximilian född 081028
  • Greksmurfen

kan tillägga att den som var ine på op rummet kommer jai nte ihåg alls, men överiga är ja vid medvetande av...=/

mamma till Maximilian född 081028
Svar på tråden Epilepsitråden 11