• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Längtar

Vi har keppra i tablett form som vi krossar och blandar med yoghurt,vi har ergenyl i dospåsar och lamotrigin som disperbar tablett.Vi blandar allt i yoghurt och sonen märker ingenting

• april79

Tack så jättemycket för era tips! Provade att ge sprutan "utanför" tänderna nu ikväll men gick inte alls. Sedan pratade jsg med honom om att doktorn vill att han ska dricka medicinen så att han inte blir sjuk och delade sen upp dosen i flera smådoser juice, vilken han accepterade, om än motvilligt... Tablett som krossas i youghurten låter som ett bra alternativ. Ska höra med sköterskan om det går att byta ut till tablettform om det fortsätter krångla... Vore ju trist att behöva byta medicin nu igen bara av en sån här anledning!!

• Längtar

Min son kände den flytande medicinen när vi hade den i juice och läkaren tyckte inte om att man blandade den med något så det fick bli tabletter istället och det fungerar väldigt bra

• Veliga Mamman
    DrK skrev 2011-05-16 19:21:57 följande:
    Orifiril och aerius ska gå bra ihop, men man kan få personlighetsförändringar av alla antihistaminer. Mitt tips är att prova någon annan antihistamin tex certirizin (zyrlex m.fl), den fick vår dotter när hon åt Trimonil som inte är kompatibel med Loratidin (aerus, cyrlex m.fl), men prata med er läkare först, vanliga husläkaren ska gå bra.

/en med lång erfarenhet av allergi och olika allergimediciner.  
    Hej

Har en liten fråga till

Har ni haft Tavegyl? Dottern fick det att prova nu.

• Nanook

Hej!

Jag har en liten kille född i januari i år (född 15v för tidigt), 1 månad i korrigerad åder. Han fick encefalit (hjärninflamation) för ca 2 månader sedan och började krampa i samband med det. EEG visade då inget onormalt och kramperna avtog efter ca en vecka, men kom tillbaka igen efter ett par veckor(inte likadana som första perioden, utan mera som mycket kraftiga ryckningar i armana occh huvudet, och hatt hans ögon rör sig väldigt konstigt). Nu ska han få göra ett nytt EEG nästa vecka. Hans läkare säger att det troligtvis inte är EP då han är "så med" och utveclas hela tiden (har börjat följa med blicken och har börjat hålla upp huvudet korta stunder). Läkaren har dock aldrig sett honom under/efter han har haft kramper, så  jag vet inte riktigt om jag tror på det han säger.  Det känns mest att han vill inte att jag ska oroa mig.

Mamma till fem ♥ o2, o3, o5, o8 och 11 ♥
  • LRA
    Veliga Mamman skrev 2011-05-19 21:55:38 följande:
    Hej

Har en liten fråga till

Har ni haft Tavegyl? Dottern fick det att prova nu.

Hejsan! Jag åt tavegyl under min graviditet samt att jag då fick reda på att det är den äldsta, mest testade och kända allergitablett vi har, därför så vet man "allt" om den och den är vad jag förstod helt ofarlig! Du kan ju alltid kolla upp den i Fass. Man kan bli lite trött av den i 1-2 v men det gick över för min del sen.
  • LRA
    Nanook skrev 2011-05-20 00:59:20 följande:
    Hej!

Jag har en liten kille född i januari i år (född 15v för tidigt), 1 månad i korrigerad åder. Han fick encefalit (hjärninflamation) för ca 2 månader sedan och började krampa i samband med det. EEG visade då inget onormalt och kramperna avtog efter ca en vecka, men kom tillbaka igen efter ett par veckor(inte likadana som första perioden, utan mera som mycket kraftiga ryckningar i armana occh huvudet, och hatt hans ögon rör sig väldigt konstigt). Nu ska han få göra ett nytt EEG nästa vecka. Hans läkare säger att det troligtvis inte är EP då han är "så med" och utveclas hela tiden (har börjat följa med blicken och har börjat hålla upp huvudet korta stunder). Läkaren har dock aldrig sett honom under/efter han har haft kramper, så  jag vet inte riktigt om jag tror på det han säger.  Det känns mest att han vill inte att jag ska oroa mig.

Ååå så trist! Om EEg inte visar något, be om fler... Vår Emil hade ett felfritt EEG, trots det så fick han kramper när medicindosen var för låg. Sen gjorde vi ett EEG till och då visade sig kramperna. Medicinerar ni för kramper? Jag har fått veta att om ett barn haft kramper så ska barnet ha 2 anfallsfria år MED medicin innan de ens funderar på ifall medicinen ska gradvis minskas för att sen helt tas bort. Efter en hjärninflammation, som precis som Emils gick så långt som till kramper, då trodde jag att det var praxis med EP-medicin?! Vad orsakade din lille killes Encefalit? ...och gå på din magkänsla, lita inte på läkaren enbart! Hade jag kivat ännu mer än vad jag gjorde (kivade rätt bra) innan det gick så långt som till hjärninflammation så hade vår Emil (och vi) sluppit allt lidande. Det hjälper inte oss mkt att läkaren nu är fälld, det tråkiga har hänt! Så lita mer på din mamma-mag-känsla än på läkaren!
  • april79
    Längtar skrev 2011-05-19 19:56:42 följande:
    Min son kände den flytande medicinen när vi hade den i juice och läkaren tyckte inte om att man blandade den med något så det fick bli tabletter istället och det fungerar väldigt bra
    OK hade jag ingen aning om! Ska höra med läkaren eller sjuksystern nu när det är dags att öka dosen (precis börjat med medicinen för ett litet tag sedan) om det kan vara bättre med tabletter.
  • Veliga Mamman

Hej

Har tidigare skrivit och frågat om EP och allergimed.

Nu har dottern fått Clarityn ( Det var inte Tavegyl som jag tidigare skrivit, jag hade hört fel). Vi har nu änvä'nt den 3 dagar och dottern börjar återigen bete sig "konstigt" som hon gjorde med Aerius.

Någon som har erfarenhet av EP och Clarityn?

Tacksam för svar... 

• Tummelisa06
    april79 skrev 2011-05-18 08:23:59 följande:

Är i desperat behov av tips på hur man kan få i en 3,5-åring medicin som smakar hemskt...

A hade tidigare lamictal men den fungerade inte så vi har bytt till Keppra, vilket jag har förstått egentligen vanligtvis brukar ges till vuxna. Lamictal fick vi i honom utan några större problem men keppra (oral lösning) vägrar han bara att ta, även om han får den i juice eller liknande. Den luktar jättestarkt så går nog inte att "maskera" bort smaken... tabletter är inte heller så enkelt när han är så liten.

Tacksam för tips!

Hej! Här funkar inte flytande utan endast krossad medicin med äppelmos/ päron.. Ingen annan sylt eller så utan Äpple och päron tar nog bort äckliga smaken lite har jag fått för mig.. rätt och slätt mosad frukt.. det flytande tvångsspruta vi o blandade med vatten eller saft men det gick inget vidare då hon spara i mun och spotta sen .. om du sprutar med spruta i gommen så rinner det ner i svalget fick jag lära mig på sjukhuset.. innan medicinbytet till tabletter..
Svar på tråden Epilepsitråden 11