• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • april79

Hej på er! Det var ett tag sedan jag skrev i gruppen. Men jag försöker läsa så ofta det går. Vår son har "bara" absensepilepsi (samt autism och kromosomavvikelse). 

Men det är ju viktigt att få ordning på frånvaroattackerna har vi förstått för att han ska kunna utvecklas på ett bra sätt och för att själva anfallen inte ska förvärras med tiden. Så nu undrar jag bara om det är någon här som har erfarenhet av medicinen Keppra? Vi provade lamictal först men den blev han så fruktansvärt trött av så det fungerade inte. Då fick vi Keppra istället och den hjälper men inte till 100%. Nu har vi därför höjt igen (gjort det flera ggr tidigare) och det här är första gången som A blivit rejält trött av denna medicin också. Hoppas det är övergående för han orkar knappt med dagen. Vad har ni för erfarenheter?

Undrar om Valproat vore bättre. Vad har ni för erfarenheter av denna? Vi fick avvakta med den eftersom de misstänkte eventuell metabol sjukdom på A förut och då kan den medicinen vara farlig. Men nu vet vi att det rör sig om en kromosomavvikelse så det är ingen fara längre. 

• 2små2stora
    april79 skrev 2012-03-18 23:17:49 följande:
    Hej på er! Det var ett tag sedan jag skrev i gruppen. Men jag försöker läsa så ofta det går. Vår son har "bara" absensepilepsi (samt autism och kromosomavvikelse). 

Men det är ju viktigt att få ordning på frånvaroattackerna har vi förstått för att han ska kunna utvecklas på ett bra sätt och för att själva anfallen inte ska förvärras med tiden. Så nu undrar jag bara om det är någon här som har erfarenhet av medicinen Keppra? Vi provade lamictal först men den blev han så fruktansvärt trött av så det fungerade inte. Då fick vi Keppra istället och den hjälper men inte till 100%. Nu har vi därför höjt igen (gjort det flera ggr tidigare) och det här är första gången som A blivit rejält trött av denna medicin också. Hoppas det är övergående för han orkar knappt med dagen. Vad har ni för erfarenheter?

Undrar om Valproat vore bättre. Vad har ni för erfarenheter av denna? Vi fick avvakta med den eftersom de misstänkte eventuell metabol sjukdom på A förut och då kan den medicinen vara farlig. Men nu vet vi att det rör sig om en kromosomavvikelse så det är ingen fara längre. 
    Alla mediciner  brukar göra de trötta i början men det brukar oftast vara övergående när kroppen vant sig vid medicinen.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • april79
    2små2stora skrev 2012-03-19 07:59:14 följande:
    Alla mediciner  brukar göra de trötta i början men det brukar oftast vara övergående när kroppen vant sig vid medicinen.
    Tack för ditt svar!

Ja så har det varit förut när vi höjt Keppran men det har inte varit såhär påtagligt. Tror det beror på den högre dosen han nu fått. Med Lamictalen blev han så trött att han somnade på förskolan hela tiden på dagarna och det höll på så i 4-5 månader så sen vi fick byta. Men förhoppningsvis är det övergående med Keppran. 
  • april79
    Jakan skrev 2012-02-06 16:56:18 följande:
    Hej!
    Har en son på snart 4 månader som har epilepsi, det har visat sig att han har en ärftlig genmutation. Någon av er som gjort och fått svar på gentest? 
    Vi har gjort det på A som har en kromosomavvikelse på 16:e kromosomen (16p11.2 deletion kallas den) och detta förklarar bl.a. hans autism och epilepsi. Vet ni vilken gen som var påverkad i ert sons fall? 
  • Jakan

Ja det är på SCN2A genen,,, tydligen växer det då ofta bort under första levnadsåret men jag har inte hittat så mycket information om detta.
    Vi har börjat trappa ner medicinen nu och hoppades att det växt bort men så hade han ett anfall nu i veckan:( Så vi får se om vi ska trappa upp medicineringen igen.

Nån som vet något om denna gendefekt? SCN2A?? 

• LilaRos

Hej på er! Vår somlig utreds just ju nu pga sina krampanfall.
    Det började natten efter 5 månaders vaccinationen med en feberkramp, som de sa. Ca 20 min kramp vid 38,4 i temp. Ambulans till akuten. Blev hemskickad med en diazepam och ett infoblad om feberkramper. 2,5 veckor gick och allt blev normalt igen.
    Så kom en morgon så sonen började ramps igen, vid 38,6grader. Gav diazepam men krampen höll på i 20 min ändå. Vi gick till barnmottagningen där utredning påbörjades. Remiss för EEG..
    Febern fortsatte och morgonen efter vid 7 tiden fick han små kramper/ryckningar. Några ryck per min i ett par min. Det gick över av sigsjälv.
    Vid 10.20 kom ryckningarna tillbaka, de ersattes av bakåtverkande ögon, stel kropp och sedan kramper. Diazepam, ambulans, mer diazepam, framme på akuten fick han även intravenöst, då slutade krampen. Ca 45min kramp.
    Han blev inlagd 2 dygn, permission de tredje dygnet. EEG gjordes då han hade en massa kramplösande i kroppen - det var bra. Nytt EEG ska göras på onsdag nästa vecka. CT gjordes och de var bra förutom en cysta eller liknande de hitta i vä del av hjärnan. Den är tydligen helt ofarlig. I veckan ska beslut tas om han ska göra MRT med. Läkaren pratar om feberkramper, och nån form av ep som triggas av feber. Den 28onde får vi förhoppningsvis veta iaf.
    Nu fasar jag för vintern med alla baciller storebror tar hem från dagis. Då lillen krampar så länge och diazepam inte hjälper ska vi tillkalla ambulans när han får kramper.
    Någon av er som gjort EEG med kramplösande i kroppen? Vad visade det isf?
    Ursäkta röran, skriver från telefonen.

Svar på tråden Epilepsitråden 11