• Mopsan

Epilepsitråden 11

Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".

Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest:

Schnappi i magen:
    Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal och Atarax. Vi bor i Knislinge i Skåne.

AnnaSC:
    Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

Mopsan:
     Lusken född juli 2004, Alternativa behandlingsmetoder i väntan på något bättre, Falköping Skaraborg

Triplet lady:
     Joar född juni 2008. Medicinerar med Sabrilex. Bor utomlands.

Myran 2008: 
    Född Augusti 2008. Medicinerar med Sabrilex, Absenor, Frisium, Betapred samt snart också Diacomit. Bor i Göteborg.

Smuliz:
    Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

lillis23:
     Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Lamictal, Absenor, Iktorivil, Theralen och Movicol. Bor i Värmland.

Happy2:
     Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

Mrs Ekka:
     Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil, Topimax och Absenor. Bor i Dalarna

Per Se:
     dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

Eldo:
     D född 2003. Trileptal, Iktorivil och Lamictal/Lamotrigin.. Bor i Skåne.

Eela:
     M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

Tjiho!:
     Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

Kryztina:
     Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

Morrisey:
     Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

Busfrömamman:
     Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

olle04:
     Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

Little fisch:
     Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

Linda1986:
     Felicia född aug 2008 medicinerar tegretol.

sana70:
     flicka född dec. 2008, medicinerar med Trileptal. Bor i Skåne.

vevve77a:
     Maja född aug 2009. Medicinerar fenemal & topimax. Bor i Eslöv

Malininorr:
     son född 2002, just fått veta om hans ep (absenser) behandling oklar än så länge

LÄNK TILL VÅR SIDA MED INFO OCH FAKTALÄNKAR BLA.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

LÄNK TILL VÅRAN EP TRÅD NR 10
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48373148.html

{#lang_emotions_heart}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-13 22:10
    En liten vacker prins har alldeles för ung,
    Lämnat oss och saknaden är tung.
    En dag begav du dig iväg till ep land,
    där mötte du Gud och han tog dig i sin hand.
    Du kära lilla Alex du ska i våra hjärtan alltid finnas.
    Vi ska dig aldrig glömma utan alltid minnas.
    Vi önskar att vi hade dig kvar,
    men ska minnas den modiga pojke som du var.

Vila i frid Alex

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-23 23:18
    Länk till våran tråd där vi planerar för att mötas IRL

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html
  • Svar på tråden Epilepsitråden 11
  • Natali84

Hej här kommer en som vill vara med i tråden ! NY HÄR Min dotter 5 fick sitt anfall som 6 mån blev fri ett tag men.sen kom det igen. Nicole har nu ovanligt mycket anfall och har förlorat synen samt motorik .Pga anfallen?, Hon är just nu inlagd . Läkarna säger att det är status hela tiden. De försöker stoppa det men får inte stop helt. Hon har ergenyl och keppra .. stesolid vid behov. Fler där ute som gått tillb i utvecklingen eller förlorat syn/hörsel mm pg kramp?? Ni kan även inboxa mig TACK

23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
  • Trasmatta

Oj, visste inte att den här tråden fanns. Får man ansluta sig?
    Jag levde i 10 år, från att jag var 6 till jag var 16, med för oss oförklarliga frånvaroattacker. Vi, min underbara mamma och jag, trodde det var något psykiskt eftersom jag under anfallen kände en sådan otrolig ångest mm. och därför sökte vi inte hjälp utan pratade oss igenom hela min barndom. När jag var i 15-årsåldern började mamma dock misstänka att det var något mer fysiskt, jag minns inte riktigt varför, och detta påbörjade en resa som gick först genom barnpsyk där de omedelbart slog ihop journalen och sa att jag bör göra ett EEG då jag berättade om mina upplevelser. Idag är jag 25 år, har ätit lamictal sedan dess och i stort sett varit anfallsfri. I våras gjorde jag ett nytt EEG och även magnetröntgen som visade på betydligt mindre epileptisk aktivitet, så min läkare föreslog att jag skulle börja trappa ner medicinen. Det första halvåret gick bra, inga anfall eller känningar, men så tidigt i höstas började jag känna mig otroligt nedstämd och kände även av den välbekanta känslan som brukade infinna sig strax innan ett anfall. Så idag har jag återupptagit en mindre dos lamictal och mår bra.
    Med detta vill jag säga att det här är en sådan lömsk sjukdom, där jag till och med kommit att misstänka att det finns ett mörkertal som skulle behöva diagnostiseras eftersom den kan variera så i anfallsgrad.  

Jag vill också säga att ni som har barn med epilepsi gör ett ovärderligt jobb, och ställen som detta tror jag innebär en källa till mycket ny styrka som man kan behöva om man antingen lever med en epileptiker eller har sjukdomen själv.  

• Paisley

Jag tänkte hoppa in och fråga en grej, om det går bra...

Jag har en pojke på knappt 2 år, han är utvecklingsförsenad, antagligen endast pga sin autism. Han har mycket frekventa ryckningar när han sover. De är små ticsliknande. Det kommer kanske 2 ryckningar per minut, det växlar mellan någon av händerna, någon av fötterna eller ansiktet (munnen).
    På dagen har han även episoder då han stirrar rakt ut i luften, fast det kan vara pga autismen jag vet inte.

Vi gjorde EEG för 6 månader sedan. Sköterskan skrev ner alla ryckningar (jag fick hjälpa till för det var så ofantligt många att hålla reda på). Minst sagt var man nervös inför resultatet. Men så kommer det! EEG:t var utan förändringar. Så hur förklarar man det här? Om EEG:t är normalt så oroar man sig inte sa läkaren. Men ska man verkligen köpa det? Borde jag be om ett till EEG? 15% av barnen som har autism får ju tydligen epilepsi. Även de mindre anfallen kan påverka utvecklingen.

Har någon av barn med konstaterad epilepsi som inte syns på EEG? Jag läste att det kan hända, men läkaren sa nej.     

Detaljerna är helheten
  • LilaRos

Vad jag läst är det så många som en 3e del som har ep där det inte syns på EEG.. Men det känns ju sådär.. Tror inte riktigt det stämmer..

Sedan jag skrev har det hänt en hel del. Diazepam hjälper mot kramperna nu och de hålls under 10 min så vi behöver inte åka in akut så mycket lägre. Men han har haft två krampanfall utan feber nu. Ett genprov är tagit som vi väntar svar på nu för att se om det kan vara genetiska feberkramper eller dravets. På grund av kramperna som han haft utan feber ska ytligare ett EEG göras i nästa vecka. Men nu har han inte haft kramp på lite över 2 veckor. Det längsta han vart krampfri sen det började för ca 4 månader sedan :)

• Paisley

Alltså det vi gjorde var ju ett sömn EEG som var 45 minuter. Då hade han ju ryckningarna så ofta och när jag observerat honom hemma var det samma sak och det har fortsatt hela tiden. Är det så att det kan vara epilepsi även om man får en ryckning under registreringen och det inte registreras något avvikande? Eller är det bara så att EEG kan vara normalt mellan krampanfall, är det så de menar?

Detaljerna är helheten
  • 060810

Behöver inte synas på EEG utan man kan ha ep ändå. Beror tyvärr på läkaren att bedöma då när det inte syns på EEG så man kan ju få felaktigt svar.

• LilaRos

Vid återkommande kramper görs ju EEG om iaf, det är där vi är nu.
    Sonen hade en till kramp i går som tedde sig lite lite annorlunda. Den höll sig i 25 min, gav sig inte för ens ambulansen gav en andra dos diazepam. De tyckte inte det såg ut som en feberkramp, men han hade i alla fall feber.. Vi som börjat kunna hålla kramperna under kontroll själva hemma :(

• LilaRos

Vad har ni för erfarenheter kring insättande av förebyggande medicin? Pratade med neurologen i går och det lutar åt att sonen ska få medicin nu, oavsett om de hittar något på snedaste EEG eller ej.

• Natali84
    LilaRos skrev 2012-12-01 06:24:32 följande:
    Vad har ni för erfarenheter kring insättande av förebyggande medicin? Pratade med neurologen i går och det lutar åt att sonen ska få medicin nu, oavsett om de hittar något på snedaste EEG eller ej.

Efter dotterns första anfall fick hon det för och sedan sakta trappa ner det igen och sluta med det helt. Det för att förebygga ev anfall , med tro att de inte skulle komma fler men ändå vara på säkra sidan. Det gick bra ett tag sen fick hon anfall igen och nu har hon läkemedel hela tiden.
    23/10,07-Nicole , 22/3,10- Antares , 17/11,11-Sophie
Svar på tråden Epilepsitråden 11