Inlägg från: VeganMaria |Visa alla inlägg
  • VeganMaria

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Det blir väl till att köra med bärselen trots allt eftersom vi fått den, men sen kanske vi kan gå över till sjal då efter de 5-6 månaderna då det blir för tungt med sele. Den BabyBjörn vi fått är iaf med ryggplatta vilket verkar vara senaste skriket ;)

• VeganMaria

Nejmen åååh grattis Maria!!!

• VeganMaria

Du som precis som jag inte kände *nånting* på fikat i onsdags, ska bli kul att höra din förlossningsberättelse om du vill dela med dig :)

• VeganMaria

Vad mysigt det lät Sussie, hur gammal är Samira?

• VeganMaria

Jag är peppad på fika på Mekka imorrn kl 10 :)

• VeganMaria

Åh vilken skön natt jag haft, sovit riktigt gott! Jag börjar bli mindre och mindre övervänt på bebisen (har ju inte ens passerat BF ännu) och börjar mer och mer njuta av de här "sista" dagarna med sovmorgnar, slappa dagar hemma, soliga långsamma promenader... inte så dumt :)

• VeganMaria

Tora: Finns amningsnappar att tillgå på BB eller är det något man bör inhandla i förväg? Verkar som en bra nödlösning tycker jag. Intressant att höra att du ammade barnen så "länge", själv är jag åtm inställd på att amma i minst 9 månader. Har inte riktigt koll på fördelar och nackdelar med att amma kortare/längre.

Började du jobba först efter 18 månader eller kunde du amma samtidigt som du jobbade på nåt vis? Jag är ju förstföderska och har ingen direkt koll...
    Grattis Linaenn! Lät som en låång förlossning dock, men nu är det ju över :)
    Förresten, nackdelen med EDA verkar vara att det blir lite väl "behagligt" så att värkarbetet stannar upp lite, stämmer det?
  • VeganMaria

Förresten så har jag BF idag och väntar på att ungen ska checka ut ;)

• VeganMaria

Carrots: Jag kikar nu i boken Grön barnmat, men hittar inte var det står att veganbarn behöver ammas i 2 år, och har inte heller hört den siffran från de föräldrar jag känner som har veganbarn och inte heller från den dietist jag känner. Kan det vara någon annanstans du hört det? Kanske är det baserat på gamla siffror?

I Grön barnmat står hur man introducerar vanlig mat (smakprover) från 6 månader och framåt i samband med att amningen fortsätter som bas. Från 1 år verkar inte bröstmjölk längre nödvändigt som basföda enligt boken, men eftersom mjölken ändå innehåller så mycket pass mkt nyttigheter så kan mamman ändå fortsätta att amma barnet.
    Själv har jag ju aldrig ammat förr eftersom det är mitt första barn, men om allt går bra och amningen är ömsesidig så ammar jag gärna länge. Vi får se hur det går :)
  • VeganMaria

Åh HIMMEL vad det levt om i magen idag, tror inte att bebisen riktigt fattat vars utgången är för det trycker åt alla håll och kanter ;)

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4