Inlägg från: VeganMaria |Visa alla inlägg
  • VeganMaria

Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4

Godmorgon, sitter vid datorn och funderar på om det är på gång för mig nu. Legat vaken mellan 7-8 och haft återkommande mensvärkliknande molanden ungefär 6 gånger på den timman. Inte så långvariga dock, 10-20 sek. Gick på toa för att kissa och fick ut blodblandat kiss på pappret. Nu kom en till 20 sek lång värk. 

Sambon är på väg in till stan/kontoret för att hämta hem en hårddisk så att han kan jobba hemifrån idag tills det är dags...om det är dags???
    Ska ta en alvedon och se om det lugnar sig eller inte...
  • VeganMaria
    Tjo! jag tog en alvedon och la mig och sov en timme, nu är jag uppe på benen igen och lagar mat med sambon, det gäller ju att fylla på kalorierna  Men värkarna verkar ha avtagit, eller så sitter alvedontabletten i fortfarande (tog den kl 10 och nu är kl 13).

Tja jag vet ju att den här första fasen kan ta typ ett dygn?? Hur var det för er andra med latensfasen?
  • VeganMaria
    AnnaH: Med andra ord kan jag få ha det så här ett tag till förstår jag. Har nu gått drygt 9 timmar sedan första värken imorse och ser inga direkta tecken på tilltagande värkar och inte heller nån regelbundenhet. Nyligen var det 7 min mellan två värkar, sen blev det 15 min till nästa värk och ytterligare 15 min till den som passerade alldeles nyss.
    Äh nu slår jag på en film och slutar stressa ;)
  • VeganMaria

Inga nyheter på värkfronten så jag tar en alvedon och lägger mig nu så kanske det kommer igång inatt eller imorgon istället...gonatt!

• VeganMaria
    Hej hörni! En uppdatering av läget: 

Förvärkarna satte ju igång redan igår kl 7 på morgonen, och stegrade sedan under hela dagen för att till slut bara vara 4 min mellan värkarna (som vid det här laget gör ONT) när vi gick och la oss för att sova kl 22:30 igår. Så vi for in till förlossningen, men jag hade bara öppnat mig 1 cm så de gav mig smärtstillande (bricanyl + morfin) så att jag skulle kunna sova och börja om på nytt med nya krafter idag istället. 

Vi fick sova över i ett eget rum. Jag i en säng å sambon i en sacco-säck :)
    Men imorse var värkarna som bortblåsta så därför blev vi hemskickade. Men nu har de börjat om igen. Så jag hoppas att grovjobbet är gjort och att det snart säger plopp! 

Trodde nog aldrig att det skulle vara såhär långdraget med en förlossning, men å andra sidan trodde jag heller aldrig att själva graviditeten skulle vara så pass jobbig och dryg. Jag är nog lite för praktiskt lagd ;)
  • VeganMaria

Tack AnnaH nu känns det bättre, jag kämpar vidare! :)

• VeganMaria

Hej alla!

Vi är ju hemma med bebisen och allt nu men snart ska jag skriva ett ordentligt inlägg här och berätta mer
    /Maria
  • VeganMaria

Hej alla! Saknade att vara med på Mekka-fikat igår, men vi är inte riktigt redo att vistas bland folk ännu. Eller tja, vi masade oss till bokcafé Pilgatan och åt lunch idag, men jag har så himla dålig kondis och ont i kroppen att jag inte orkar gå till stan och tillbaka ännu (trots att jag bor 15-20 min bort bara).

En ganska så lång förlossningsberättelse:
    Tis 23/2 kl 07:00 börjar första värkarna ge sig till känna, samt lite blod på toapappret. Värkarna fortsatte under hela dagen och efter en sagan om ringen-film (tvåan) och en klocka som visade på typ 22:30 så åkte vi in till förlossningen. Dock hade jag bara öppnat mig 1 cm så jag fick smärtstillande och sov över på förlossningen över natten (sambon ställde upp för mig och sov i en obekväm saccosäck intill mig).
    Ons 24/2 kl 10:00 gick vi hem från förlossningen då värkarbetet avstannat. Så fort vi var hemma 10:20 så satte det dock igång igen och höll på hela dagen och blev allt intensivare. Efter ännu en sagan om ringen film (trean) så var det dags att åka in igen tyckte vi, vid 22-tiden, men vi blev hemskickade igen eftersom jag bara vara 1 cm öppen fortfarande. NU börjar jag bli SJUKT less på värkarna, det har ju faktiskt gått 39 timmar sedan första värken - NÄR ska ungen komma ut??
    Får med mig lite smärtstillande tabletter hem för att klara natten, men så fort vi kommer hem och försöker sova så sätter värkarna igång ORDENTLIGT och dessutom går slemproppen till slut (men ingen vattenavgång ännu). Försöker djupandas igenom värkarna och får hjälp av min sambo, och tabletterna jag fick hjälper inte ett jota, och  till slut är det bara 2,5 minut emellan värkarna så vi ringer en taxi och ilar in till förlossningen ca kl 01:15.
    Tors 25/2 Väl framme vid halv två på natten(för tredje gången och nästan 43 timmar efter första värken!) konstateras det att GRATTIS Maria du är ju nästan 6 cm öppen nu, bra jobbat! In direkt på förlossningsrummet och där får jag lustgas som inte hjälper ett dugg, har bara ont och värkarna är nästan konstanta vid det här laget. Epidural förbereds men hinns inte med eftersom jag väldigt snart känner kroppen krysta. Krystandet går jättebra, MYCKET bättre än att ha en massa onda värkar. Efter en inte alls lång stund av krystande så kommer lillan ut kl 03:49 och det var otroligt coolt när hon "spolades" ut ur kroppen - den känslan kommer jag aldrig att glömma!
  • VeganMaria

Tack!

Vi testar ett namn nu som var ett av topp 3-namnen vi hade på vår korta lista, och vi har testat det i två dagar nu men ska testa det även imorgon och sen får vi nog köra det officiellt :)
    Visste ni att i Holland har man bara TVÅ DAGAR på sig att inrapportera namnet? I Sverige är det ju 3 månader som gäller...snacka om skillnad ;)
    Nu ligger lillan i babyliften intill och har just somnat medan mamma och pappa sitter vid varsin dator och grejar. Hade besök av en BVC-barnmorska idag, det var faktiskt riktigt trevligt! Hon var social och trevlig - skönt!
  • VeganMaria

Hej alla! Visst är det härligt att det är måndag och alla andra går till jobbet utom vi mamma- och pappalediga som får vara hemma med våra gullungar :)

Jag sitter vid datorn och njuter av en gigantisk kopp English Breakfast och en stunds egentid vid datorn, så himla skönt. Nog för att jag älskar mitt lilla barn, men det är otroligt skönt att få en tid för sig själv. Sambon och lillan sussar nämligen sött i sovrummet :)

Tänkte berätta att vårt barn fått namnet Myra! Och trots att Myra inte finns med i den svenska moderna almanackan läste jag på en internetsida om namn att Myra har namnsdag den 8:E mars - dvs idag på Internationella Kvinnodagen, kul va?

Ha en härlig måndag :)

Svar på tråden Vinterbebisar i Umeå 09/10 - #4