Hej alla! Saknade att vara med på Mekka-fikat igår, men vi är inte riktigt redo att vistas bland folk ännu. Eller tja, vi masade oss till bokcafé Pilgatan och åt lunch idag, men jag har så himla dålig kondis och ont i kroppen att jag inte orkar gå till stan och tillbaka ännu (trots att jag bor 15-20 min bort bara).
En ganska så lång förlossningsberättelse:
Tis 23/2 kl 07:00 börjar första värkarna ge sig till känna, samt lite blod på toapappret. Värkarna fortsatte under hela dagen och efter en sagan om ringen-film (tvåan) och en klocka som visade på typ 22:30 så åkte vi in till förlossningen. Dock hade jag bara öppnat mig 1 cm så jag fick smärtstillande och sov över på förlossningen över natten (sambon ställde upp för mig och sov i en obekväm saccosäck intill mig).
Ons 24/2 kl 10:00 gick vi hem från förlossningen då värkarbetet avstannat. Så fort vi var hemma 10:20 så satte det dock igång igen och höll på hela dagen och blev allt intensivare. Efter ännu en sagan om ringen film (trean) så var det dags att åka in igen tyckte vi, vid 22-tiden, men vi blev hemskickade igen eftersom jag bara vara 1 cm öppen fortfarande. NU börjar jag bli SJUKT less på värkarna, det har ju faktiskt gått 39 timmar sedan första värken - NÄR ska ungen komma ut??
Får med mig lite smärtstillande tabletter hem för att klara natten, men så fort vi kommer hem och försöker sova så sätter värkarna igång ORDENTLIGT och dessutom går slemproppen till slut (men ingen vattenavgång ännu). Försöker djupandas igenom värkarna och får hjälp av min sambo, och tabletterna jag fick hjälper inte ett jota, och till slut är det bara 2,5 minut emellan värkarna så vi ringer en taxi och ilar in till förlossningen ca kl 01:15.
Tors 25/2 Väl framme vid halv två på natten(för tredje gången och nästan 43 timmar efter första värken!) konstateras det att GRATTIS Maria du är ju nästan 6 cm öppen nu, bra jobbat! In direkt på förlossningsrummet och där får jag lustgas som inte hjälper ett dugg, har bara ont och värkarna är nästan konstanta vid det här laget. Epidural förbereds men hinns inte med eftersom jag väldigt snart känner kroppen krysta. Krystandet går jättebra, MYCKET bättre än att ha en massa onda värkar. Efter en inte alls lång stund av krystande så kommer lillan ut kl 03:49 och det var otroligt coolt när hon "spolades" ut ur kroppen - den känslan kommer jag aldrig att glömma!