• Anonym

De säger i princip att jag är ful:(

Nu kanske jag kommer få skit för mitt inlägg men det är jag inte intresserad av.
    Två gånger har det hänt att när jag pratat med 2 bekanta "kompisar" så har jag mitt i samtalet när man ändå varit inne på det att jag i början var rädd att jag skulle få ett fult barn,och jag vet att jag inte är ensam om att ha känt så. Känner dock inte så längre men när jag tagit upp det så har jag fått frågan: Men hur ser pappan ut? och när de märkt hur jag reagerat så har de skyndat sig att säga nää men asså  du är söt och så,det var inte så jag menade?  då säger de faktiskt i princip att jag är ful eftersom de frågar hur pappan ser ut..
    Och nu är jag verkligen rädd eftersom jag inte ser ut som nån "pangbrud" och pappan inte är nån Brad pitt och vi är förresten inte ihop heller.

Nää jag ville mest skriva av mig för jag har blivit så ledsen varje gång jag får den frågan..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-07 17:30
    Känner att jag måste uppdatera för även om jag sagt det några gånger i tråden så missar folk det hela tiden.
    Jag känner inte så här längre,det var i början av min grav som jag gick och var orolig över det men självklart är det viktigaste att barnet är friskt och det har jag också oroat mig över från början och fortfarande och det är helt okej!

Det är också fullt normalt att vara orolig över att få ett "fult" barn även sent i grav.
    När man ser hur folk reagerat över min fråga här på tråden så är det inte så konstigt att ingen vågar säga nåt offentligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 11:25
    Tack alla ni som kommet med stöttande och gulliga inlägg. Vill bara säga att jag nu förstått att det säkert bara var ett missförstånd från min sida och att det inte längre är ett problem..
    Ni som bara vill idotförklara mig kan sluta med det nu.

• Svar på tråden De säger i princip att jag är ful:(
  • Anonym (Fulingen)
    Rockangel01 skrev 2010-02-07 15:17:05 följande:
    Undrar verkligen hur gammal du är?! Första tanken borde väl vara att man hoppas att barnet blir friskt! Varför ens ödsla tid på att oroa sig över om barnet ska bli fult? Troode inte jag kunde bli förvånad längre..men det kunde jag visst
    Grattis, du verkar inte ha upplevt hur det är att ha komplex för sitt utseende eller bli retad för det! Självklart vill man att ens barn ska få de bästa förutsättningar som finns, att det ska få en bra skoltid och uppväxt, att det ska må bra! Hur kan det vara så svårt att förstå? Och hur mycket man än kan önska att utseendet inte spelade någon roll här i världen så gör det faktiskt det, inser man inte detta faktum måste man väl vara bra naiv...{#lang_emotions_undecided}
  • Anonym
    puuhmage skrev 2010-02-07 15:44:07 följande:
    jasså??? ja har aldrig hört någon äldre 25+ 30+ 40+ säga nått om det men där imot har ja hört 17 + säga det med utseendet
    Okej men det har jag och andra också. Du kanske inte känner så många eller så bor du i en mindre stad,vad vet jag.
  • puuhmage
    Anonym skrev 2010-02-07 15:46:44 följande:
    Okej men det har jag och andra också. Du kanske inte känner så många eller så bor du i en mindre stad,vad vet jag.
    jo gbg o sthlm finns jag......o har en jätte stor kompiskrets osv......
  • Anonym
    puuhmage skrev 2010-02-07 15:49:42 följande:
    jo gbg o sthlm finns jag......o har en jätte stor kompiskrets osv......
    Det har fortfarande inget med åldern att göra. Det är mänskligt att ha såna här tankar och har inget med mognad att göra heller. Men du har säkert aldrig tänkt: Oj vilken ful bebis och säkert inte dina kompisar heller;)
  • puuhmage

jo ja har tillo med sakt det rätt ut....oj hur ser den ut el så el va ful den va....för när bäbisen växer så växer ju inte allt samtidigt i samma takt ex huvudet är störe el avlångt o sen en liten bäbis kropp men det jämnar ju ut sig med tiden..o idag är han dom jätte fina....o sen fins det hur fula ungar som helst.....

• Anonym
    puuhmage skrev 2010-02-07 15:55:19 följande:
    jo ja har tillo med sakt det rätt ut....oj hur ser den ut el så el va ful den va....för när bäbisen växer så växer ju inte allt samtidigt i samma takt ex huvudet är störe el avlångt o sen en liten bäbis kropp men det jämnar ju ut sig med tiden..o idag är han dom jätte fina....o sen fins det hur fula ungar som helst.....
    Så vad är det för skilland att känna så innan och säga det rakt ut när barnet är fött?

Det är klart att man får tycka så men försök inte att få det till att det har med ålder eller mognad att göra.
  • MinNatalie
    puuhmage skrev 2010-02-07 15:44:07 följande:
    jasså??? ja har aldrig hört någon äldre 25+ 30+ 40+ säga nått om det men där imot har ja hört 17 + säga det med utseendet
    Kan bero på att 25+ är för "vuxna" och mogna för att tänka så (eller prata om det)....men det utesluter inte det faktum att oavsett ålder så finns dessa tankar bland blivande mödrar.
    Yngra blivande mödrar bryr sig oftast inte om vad andra tycker i samma omfattning som en "vuxen" som bör tycka, tänka och vara på ett visst sätt för sin ålder och sin blivande roll som förälder.
  • Anonym
    MinNatalie skrev 2010-02-07 16:01:51 följande:
    Kan bero på att 25+ är för "vuxna" och mogna för att tänka så (eller prata om det)....men det utesluter inte det faktum att oavsett ålder så finns dessa tankar bland blivande mödrar. Yngra blivande mödrar bryr sig oftast inte om vad andra tycker i samma omfattning som en "vuxen" som bör tycka, tänka och vara på ett visst sätt för sin ålder och sin blivande roll som förälder.
  • Rockangel01
    Anonym (Fulingen) skrev 2010-02-07 15:44:39 följande:
    Grattis, du verkar inte ha upplevt hur det är att ha komplex för sitt utseende eller bli retad för det! Självklart vill man att ens barn ska få de bästa förutsättningar som finns, att det ska få en bra skoltid och uppväxt, att det ska må bra! Hur kan det vara så svårt att förstå? Och hur mycket man än kan önska att utseendet inte spelade någon roll här i världen så gör det faktiskt det, inser man inte detta faktum måste man väl vara bra naiv...
    Jag är inte naiv på nåt sätt.
    Men som svar på din fråga..Nä,har inga komplex för mitt utseende och har aldrig blivit retad.

Naturligtvis vill man att ens barn ska få dom bästa förutsättningarna i livet.Men jag tycker ändå att det är jäkligt konstigt att fundera på om barnet ska bli fult eller sött när det ligger i magen.Tyckte det fanns annat som kändes mer viktigt då.

Men som tur är så är alla olika
  • MinNatalie

Jag hänvisar till denhär tråden www.familjeliv.se/Forum-5-172/m49993138-16.html som jag startade för någon vecka sen.
    Den visar klart och tydligt hur vanligt det är att folk bedömmer hur andras barn ser ut....
    Så ja det är många som därmed oroar sig över hur deras barn kommer se ut och önskar givetvis sitt/sina barn ett fördelaktigt utseende (innan dom ens blivit födda)....sån är världen vi lever i och vi blir, like it or not bedömda efter vårt utseende inom många olika kategorier i dagens samhälle.

Var och ens barn är givetsvis det vackraste barnet som finns....men kanske inte för just en annan och det kanske är just det som ts oroar sig över...dvs andras åsikter, varför frågar hon annars sina vänner?

Svar på tråden De säger i princip att jag är ful:(