• Anonym

De säger i princip att jag är ful:(

Nu kanske jag kommer få skit för mitt inlägg men det är jag inte intresserad av.
    Två gånger har det hänt att när jag pratat med 2 bekanta "kompisar" så har jag mitt i samtalet när man ändå varit inne på det att jag i början var rädd att jag skulle få ett fult barn,och jag vet att jag inte är ensam om att ha känt så. Känner dock inte så längre men när jag tagit upp det så har jag fått frågan: Men hur ser pappan ut? och när de märkt hur jag reagerat så har de skyndat sig att säga nää men asså  du är söt och så,det var inte så jag menade?  då säger de faktiskt i princip att jag är ful eftersom de frågar hur pappan ser ut..
    Och nu är jag verkligen rädd eftersom jag inte ser ut som nån "pangbrud" och pappan inte är nån Brad pitt och vi är förresten inte ihop heller.

Nää jag ville mest skriva av mig för jag har blivit så ledsen varje gång jag får den frågan..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-07 17:30
    Känner att jag måste uppdatera för även om jag sagt det några gånger i tråden så missar folk det hela tiden.
    Jag känner inte så här längre,det var i början av min grav som jag gick och var orolig över det men självklart är det viktigaste att barnet är friskt och det har jag också oroat mig över från början och fortfarande och det är helt okej!

Det är också fullt normalt att vara orolig över att få ett "fult" barn även sent i grav.
    När man ser hur folk reagerat över min fråga här på tråden så är det inte så konstigt att ingen vågar säga nåt offentligt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 11:25
    Tack alla ni som kommet med stöttande och gulliga inlägg. Vill bara säga att jag nu förstått att det säkert bara var ett missförstånd från min sida och att det inte längre är ett problem..
    Ni som bara vill idotförklara mig kan sluta med det nu.

• Svar på tråden De säger i princip att jag är ful:(
  • Anonym (nothing)
    Anonym skrev 2010-02-08 12:21:30 följande:
    Jaa det var väl inte så snällt sagt,men hon kanske inte menade nåt illa. Knepigt det där som sagt.
    Hehe, nej. Hon menade nog inte så som man uppfattade det, jag har allti föreställt mig bebisar som fula, innan jag fick min dotter, för nu tycker jag alla bebisar är söta, så det var nog det hon menade, för hon har också föreställt sig alla bebisar som fula :P haha
  • Anonym

De flesta nyfödda tycker iaf jag inte är särskilt söta. De är skrynkliga och ihoptryckta =) Men sen blir ju alla söta! Precis som med alla andra däggdjur så är alla barn söta. Själv hade jag som liten en tröja med texten "lik pappa men söt ändå", så hurvida söt eller inte så är väl det ett ämne som folk skojar friskt med, utan att mena eller tycka illa?!

• Anonym

Jag tror inte de menar alls att de tycker du är ful, utan att de kanske tänker att du oroar dig för barnets utseende pga att pappan kanske ser mindre bra ut. De vet ju hur du ser ut och tänker väl att om det bara var ditt utseende barnet skulle ärva så hade du inget att oroa dig för.
    Jag har aldrig oroat mig för om mina barn ska bli "fula", men när jag väntade mitt första barn hävde en kompis ur sig: "Tänk om barnet blir jättefult, vad gör du då?"
    Ja, vad gör man då

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-08 14:09:31 följande:
    Jag tror inte de menar alls att de tycker du är ful, utan att de kanske tänker att du oroar dig för barnets utseende pga att pappan kanske ser mindre bra ut. De vet ju hur du ser ut och tänker väl att om det bara var ditt utseende barnet skulle ärva så hade du inget att oroa dig för. Jag har aldrig oroat mig för om mina barn ska bli "fula", men när jag väntade mitt första barn hävde en kompis ur sig: "Tänk om barnet blir jättefult, vad gör du då?" Ja, vad gör man då
    Då köper man en ny på konsum{#lang_emotions_tongue_out}
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-08 14:08:42 följande:
    De flesta nyfödda tycker iaf jag inte är särskilt söta. De är skrynkliga och ihoptryckta =) Men sen blir ju alla söta! Precis som med alla andra däggdjur så är alla barn söta. Själv hade jag som liten en tröja med texten "lik pappa men söt ändå", så hurvida söt eller inte så är väl det ett ämne som folk skojar friskt med, utan att mena eller tycka illa?!
    Åhh tycker du inte? :P Jag har sett så otroligt söta nyfödda barn. Fast oftast har de varit några dagar gammal så då hinner det hända lite med deras utseende så där ljög jag lite{#lang_emotions_smile}
  • Anonym

Haha... Faktiskt så vet jag måååånga exempel på där de "fula" får de finaste barnen, och tvärtom.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-02-08 14:39:53 följande:
    Haha... Faktiskt så vet jag måååånga exempel på där de "fula" får de finaste barnen, och tvärtom.
    Undrar varför det är såå..  Nån som vet tro?
  • jen bossman

Hihi... jag känner igen mig fast för mig var det tvärtom... jag fick världens vackraste liten kille först som alla bara dog när dom såg. men så blev jag gravid med nummer 2 som var en tjej. jag tänkte under hela graviditeten att hon kommer bli lika söt om sin storebror. men ut kom en knubbig liten tjej, med en alldeles för stor platt näsa, liten mun, geggiga ögon, stoora kinder och var faktiskt riktigt ful! Haha... jag vågade inte tänka den tanken först eftersom det var mitt barn och alla säger hela tiden att ens barn är vackra i föräldrarnas ögon... Min mamma sa direkt hon fick se henne: Gud vilken gosig liten ful unge. NEJ, skrek jag i panik. Hon ÄR INTE ful!
    Nu har det gått 2 år och hon har verkligen tagit sig och jag tycker idag att hon är världens sötaste liten tjej MEN det var hon inte i början. 

Det tog lång tid för mig att erkänna för mig själv att hon inte var det där vackra lilla flickan jag väntat på i 9 månader. Mycket var det för omgivningens reaktioner som jag var rädd för. Känna så om sin lilla tjej.. Men jag har pratat med vänner och insett att jag är inte ensam om att tänka såna tankar.  

• TiLo
    Xay1de skrev 2010-02-08 12:28:15 följande:
    Du överreagerade säkert! Graviditetshormoner är läskiga! Min son var faktiskt inte alls särskilt söt när han var nyfödd, såg mest ut som en arg farbror. Men nu får vi kommentarer hela tiden om hur fruktansvärt söt han är (tackar hans far för de skarpa, finska anletsdragen).
    hihi arg farbror. Nu fick jag äntligen ord på hur min dotter ser ut. Precis så. Som en arg farbror.

Till ts. Skönhet sitter hos betraktaren. Och om man ska vara krass så tycker jag att det ofta är så att två "fula" människor är just de som får de vackraste barnen. Det blir som att de passar ihop och blir en bra kombination.
  • Anonym
    jen bossman skrev 2010-02-08 14:47:17 följande:
    Hihi... jag känner igen mig fast för mig var det tvärtom... jag fick världens vackraste liten kille först som alla bara dog när dom såg. men så blev jag gravid med nummer 2 som var en tjej. jag tänkte under hela graviditeten att hon kommer bli lika söt om sin storebror. men ut kom en knubbig liten tjej, med en alldeles för stor platt näsa, liten mun, geggiga ögon, stoora kinder och var faktiskt riktigt ful! Haha... jag vågade inte tänka den tanken först eftersom det var mitt barn och alla säger hela tiden att ens barn är vackra i föräldrarnas ögon... Min mamma sa direkt hon fick se henne: Gud vilken gosig liten ful unge. NEJ, skrek jag i panik. Hon ÄR INTE ful! Nu har det gått 2 år och hon har verkligen tagit sig och jag tycker idag att hon är världens sötaste liten tjej MEN det var hon inte i början.  Det tog lång tid för mig att erkänna för mig själv att hon inte var det där vackra lilla flickan jag väntat på i 9 månader. Mycket var det för omgivningens reaktioner som jag var rädd för. Känna så om sin lilla tjej.. Men jag har pratat med vänner och insett att jag är inte ensam om att tänka såna tankar.  
    Men gud! Jaa  jag förstår att det var jobbigt,det om nåt är riktigt tabu att säga högt. Att man inte tycker att ens barn är söta men vad gör man om man känner så{#lang_emotions_embarassed}
    Sen vet jag också barn som varit inte så söta när de var barn men blommar upp sen när de blir vuxna,alltid en tröst hihi..
  • Sommarlöv

Eftersom du tar upp det med dina vänner så får du nog räkna med att de är ärliga Två mindre snygga personer kan få väldigt vackra barn. Känner ett par som ursäkta utrycket verkligen är fula, men som har tå otoligt söta barn. Om det nu spelar så stor roll....

• Anonym
    Sommarlöv skrev 2010-02-08 15:53:34 följande:
    Eftersom du tar upp det med dina vänner så får du nog räkna med att de är ärliga Två mindre snygga personer kan få väldigt vackra barn. Känner ett par som ursäkta utrycket verkligen är fula, men som har tå otoligt söta barn. Om det nu spelar så stor roll....
    Ärliga och ärliga,det var bara så som jag tolka det men det betyder inte att de menade att jag är ful. Det har jag nästan förstått nu efter alla inlägg;)
  • IdaVasterflo

Jag vart jätte nervös över att jag skulle få ett "fult" barn bara sista veckan av min graviditet när jag väntade min dotter. Jag hade aldrig ens tänkt tanken att mitt barn skulle se konstigt ut eller så fram till att jag gjorde ett tillväxtultraljud i vecka 41+0. Under ultraljudet frågade läkaren hur stor jag varit när jag föddes. Jag svarade att jag vägde 2760 g. Då frågade hon hur stor min pojkvän varit och jag svarade runt 4500 g. "Jaha, mhm.. mm.... Anledningen till att jag frågar är för att huvudet ser vääldigt(!) stort ut! Men kroppen verkar ju inte vara så himla stor ändå.." Fick jag till svar då..

Då började jag föreställa mig ett barn med värsta groteska stora huvudet! 
    Men i vecka 42+ så födde jag en alldeles perfekt, vacker liten tjej med alldeles lagom huvud och långt, mörkt hår. =) 
    Men kanske vännerna bara ville veta hur pappan såg ut då de ville veta om han var ful så barnet skulle kunna bli det därför.. Folk slänger ur sig så ointelligenta saker ibland bara!
    för övrigt så brukar min pappa alltid skämta med oss och säga: "Fula föräldrar får vackra barn. Det är därför ni är så fula.." haha
  • JBC

Tänker inte "idiotförklara" dig ts, men dina vänner som du pratat med har du garanterat missförstått, eller så har deras svar helt enkelt omprogrammerats i din gravida hjärna (vet att man helt klart kan bli mycket känsligare än vanligt). Om jag inte träffat pappan och du ställer den frågan skulle jag också undra hur han såg ut eftersom du har sagt att du är rädd för att få en fult barn. Alla är inte undersköna, men alla kan få fina barn ändå. {#lang_emotions_heart}

• janniahlholm

här är en till som inte tycker att nyfödda är speciellt söta :P eller faktiskt inte när dom är ett par månader heller för den delen.. :P

men min egen dotter är såklart sötast i världen ^^ haha.

• Madame Mom

Så där känner nog alla ibland. Jag har under ett par av mina graviditeter drömt att jag födde en jättestor (vuxen) man som var fulare än ful och som pratade illa... :)
    Dock så har jag fått 6 underbara barn.. den ena sötare än den andra och tillsammans en syskonskara som få klår... :)

• Hs egen

Undrar om detta är någon hormomgrej... Jag hade samma känslor och oro tidigt i min sista grav. Tyckte pappan var ful och luktade illa och jag tyckte jag själv var mest fel hela tiden, men det gick över mitt i grav nångång.
    Och som sagt är i tråden så är ju alla ens barn allra sötast i hela världen.

• Anonym (Pumis)

Alla bebisar är fula som stryk om du frågar mig, o det är under 21 års tid barnet har föräldrars DNA system i sig,
    o det där kan variera med utseendet, det kan bli lik din mamma, eller ännu längre tillbaka i din / hans släkt
    så bara för att ni är fula eller inte spelar det inte så stor roll.
    Vi är ändå inprogramerade att tycka bebisen är söt fast egentligen den är ful
    lustigt

Svar på tråden De säger i princip att jag är ful:(