• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Margaux
    Billabong skrev 2011-11-07 20:59:11 följande:
    Jess86: Vaccinationen vid 1 år är väl ingen fara med såsom jag minns det....? Däremot MPR vid 18 månader innehåller lite hönsäggvita (liksom svininfluensavaccinet gjorde). MPR gavs till vår son på barnmottagningen istället för BVC för säkerhets skull. Är en rutin de har här för äggallgeriska barn. 
    Vi gav vår son det vaccinet på allergiavdelning på sjukhus. Han pricktestades med vaccinet först utan reaktion och fick vaccinet helt utan problem! Detta var vid 18 mnd, normalt vaccineras de vid 15 mnd i Norge där vi bor.
  • Ela
    Jess86 skrev 2011-11-07 22:04:09 följande:
    Ammar inte längre men åt nog en hel del ägg under amningen.
    Dom vill inte göra pricktest innan dom fyllt ett som jag förstått det.
    Vad märkligt att de inte vill det. På E gjordes det första gången när han var fyra månader tror jag att det var. Sedan blev det en gång till när han var runt halvåret och vi misstänkte att han var allergisk mot fisk (vilket han inte var). Nu har han fått en kallelse till till pricktest men då ska vi fråga om det är nödvändigt eftersom vi vet att han fortfarande reagerar på ägg (och jordnötter) men inte har reagerat på något annat i födoämnespanelen. Jag skulle hellre ta ett blodprov den här gången men vi får se vad de säger.

Får han eksemen även om han inte äter ägg? Min son reagerar även på luftburet ägg. Han kan inte vara i samma rum som rått ägg.
    Så mycket bättre...
  • Jess86
    Ela skrev 2011-11-07 22:44:01 följande:
    Vad märkligt att de inte vill det. På E gjordes det första gången när han var fyra månader tror jag att det var. Sedan blev det en gång till när han var runt halvåret och vi misstänkte att han var allergisk mot fisk (vilket han inte var). Nu har han fått en kallelse till till pricktest men då ska vi fråga om det är nödvändigt eftersom vi vet att han fortfarande reagerar på ägg (och jordnötter) men inte har reagerat på något annat i födoämnespanelen. Jag skulle hellre ta ett blodprov den här gången men vi får se vad de säger.

Får han eksemen även om han inte äter ägg? Min son reagerar även på luftburet ägg. Han kan inte vara i samma rum som rått ägg.
    Som det är just nu så har han inte ammats på en och en halv månad och bara fått smaka ägg en gång men nu är han exemfri! Har tid på BVC i december så ska jag ta upp frågan igen!
  • Ela

Jess86 - Åh, vad skönt att han är eksemfri nu. Då är det nog "bara" ägg och det finns ju gott hopp att det växer bort.

• Jess86

Jag har visat dessa bilder för min BVC-sköterska men hon verkar inte fatta riktigt...  Hon träffade honom ju även när han hade massa exem. OJ! säger hon. Ni kanske skulle byta badolja? Eh, ungen badar med några droppar olivolja, kan det bli naturligare än så eller?
    Jag fattar ingenting. Men som sagt så är han exemfri för tillfället i alla fall! :)

• tiptoe

Jaha då hoppar man in i en ny allergitråd :/ Dottern har växt ifrån sin mjölkallergi men nu har man istället hittat att hon inte tål ägg, så nu känner jag mig lika vilse som jag gjorde för 1½ år sen när vi slutade med mjölk.

• IdaVi
    jess: Sådär såg min dotter ut när hon fick i sig en liiiten bit äggvita för 2 år sedan. Vi fick remiss när hon var 10 månader för pricktest som visade äggallergi.
    Numera har hon också nötallergi, men inget annat vad vi vet. Tråkigt att ni inte får bättre förståelse än så från BVC! Men ligg på dig om du vill ha remiss för utredning!

tiptoe: Tråkigt med ny allergi för dottern. Du kommer snart in i detta med äggallergi. Hur allergisk är hon? 
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • tiptoe
    IdaVi skrev 2011-11-08 16:37:09 följande:
    jess: Sådär såg min dotter ut när hon fick i sig en liiiten bit äggvita för 2 år sedan. Vi fick remiss när hon var 10 månader för pricktest som visade äggallergi.
    Numera har hon också nötallergi, men inget annat vad vi vet. Tråkigt att ni inte får bättre förståelse än så från BVC! Men ligg på dig om du vill ha remiss för utredning!

tiptoe: Tråkigt med ny allergi för dottern. Du kommer snart in i detta med äggallergi. Hur allergisk är hon? 

Hon får eksem, inte värre än att vi kan hantera dem med Mildison och Miniderm. Mjölk reagerade hon med mycket värre eksem när vi fick den allergin konstaterad, men nu när vi provocerade mjölk sista gångehn märkte vi ingen skillnad på eksemen som hon ända haft lite av hela tiden (ibland värre och ibland mindre) så iom att hon nu är över två tyckte läkaren att vi skulle ta blodprov nu vilket de inte gjort innan, å då hittade de äggallergin. Antagligen har hon väl haft både mjölk och ägg hela tiden, men iom att hon reagerat kraftigast på mjölk så har vi ju sett en så enorm förbättring när mjölken plockades bort att vi bara trott att de övriga eksemen bara varit för att att hon var torr å alla andra dumma anledningar man kan få för sig..
    Nu hoppas jag iallafall att hon kan bli helt ekesemfri för första gången.. =) Vet ju att man kommer in i det där med att plocka bort en produkt ganska snabbt och vi har ju redan vanan inne för att kolla alla innehållsförteckningar, men är ju en dryg period i början innan man lär sig utantill.

Är det med ägg som med mjölk att det kan gömma sig under andra namn i innehållsförteckningar?
  • Yosa
    tiptoe: Ägg kan ibland heta Ovo och på spanska heter det Huevos. Ägglysozym som kan finnas i vissa ostar heter E1105.

Äggplulver, äggvita, äggula, ägg,   
Svar på tråden Äggallergitråden