• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LillSkruttet

Jess: Men jisses!!! Stackars liten. Tror alldeles säkert att drt kan vara äggallergi. min lillkille såg ut öiknande (men inte lika kraftigt) när jag amade honom och han är mjölk och äggallergiker. Vi fick tid för pricktest när han var 4-5 npnader men det gick inte att ta oga alla eksem. så det blev blodprov istället. så det går visst att kolla innan ett års åkder och jag tycker att ni borde få tid att kolla er lille omedelbart. han måste ju ha jättejobbigt med de där eksemen....

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Twixie

Man lär så länge man lever! Var hos vänner på middag förra veckan och de bjöd på kebab. Till det hade de bl.a. köpt tzatziki och bea tillsammans med lite andra såser. När vi står och pratar frågar de om vi vet att det är ägg i tzatziki. Kraftigt skeptisk läser jag på innehållsförteckningen (skeptisk då jag gör zasse på youghurt, vitlök, gurka, salt, peppar, olja och lite vinäger). Men mycket riktigt, den köpta tzatzikin innehåller ägg! Bara på skoj skämtar vi om att bean då säkert inte innehåller ägg. Nyfikna som vi är så läser vi då på Bean... och mycket riktigt! Bean innehåller INTE ägg medan den köpta tzatzikin innehåller ägg! Ibland är det värt att läsa en extra gång.

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Billabong
    Twixie: Oj! Nej, att leta efter ägg i innehållsförteckningen för just Tzatziki känns inte helt givet... Liksom att det saknas i Bea. Vad konstigt! Men, det bekräftar det jag/vi hört om att ALLTID läsa innehållsförteckningarna på kalla såser eftersom ägg är vanligt förekommande i sådana.

Själva har vi sedan vi hittade Lohmanders såser inte testat några andra - de är så himla goda. (Inte menat som reklam. Och nej, jag jobbar inte där o känner inte heller ngn som gör det). I deras såser är det iaf såsom jag tänker mig att det ska vara; ägg i Bea-såsen men inte i Tzatzikin.  

tiptoe: Alla äggbenämningarna finns listade i TS. Hoppas äggfri kost hjälper för att slippa eksemen.
    Hur fick nu allergiresultatet, via pricktest eller blodprov?  
  • SanTan

Hej på er!

Så var vi hemma från vår semesterresa, samma ställe som Yosa varit på faktiskt!
    Det gick väl rätt bra med allergin. Jag tyckte dock det var lite jobbigt för det kändes som att det inte fanns nått som hon kunde äta.... Även om det så klart gjorde det!
    Det stod skyltar på buffen om vad som innehöll ägg men dom litade jag inte på!!!

Det stod att Corn flakesen och Kalaspuffarna på frukostbuffén innehöll ägg, men det tvivlar jag på... Det stod däremot inte att den panerade fisken innehöll ägg, men då jag frågade var det så i alla fall. Det kändes lite som att dom sa att allt innehöll ägg när jag frågade. Vet inte om det var för att gardera sig lite och ta det säkra före det osäkra.

Dottern reagerar "bara" med klåda och eksem om hon får i sig ägg. Så vi gjorde faktisk så att hon fick Aerius varje morgon och sen fuskade vi lite på vad hon fick äta. Undvek så klart det som uppenbart innehöll ägg (som pannkakor, paneringar, omeletter etc) men annars fick hon äta sådant som var osäkert också. Och det har gått bra, lite blemor och röda utslag men det kan lika gärna varit sol-eksem eller värmeutslag, som jag har.

Pastan var också en konstig grej. På två av tre restauranger innehöll den INTE ägg, men på den tredje restaurangen var det ägg i pastan enligt personal och informationsskylltar. Lite skumt då alla dessa tre ställen låg på samma område, med samma personal som hoppade runt lite, och pastan såg likadan ut.... 

Hamburgerbröd och korvbröd innehöll också ägg enligt skyltarna vilket inte är vanligt i sverige....

Men men, på det stora hela är jag nöjd med resan. Det har gått bra. Men jag har tyckt lite synd om henne. Det var mycket av det extra goda (i hennes ögon) som hon inte fick äta. Pannkakor, munkar, fikabröd, panerad fisk, chicken nuggets etc. Så hon var lite ledsen ibland och ville inte äta nått istället.... Tur att glassen var ok!

Hon har även nöt och jordnötsallergi och den är betydligt värre i reaktionen, men det har gått bra och har inte varit några problem. Det är inte mycket nötter i maten så det har inte kännts så svårt!

• Yosa
    Tootoolah: Oh vad olika vi upplever resmålet. Vi har bestämt att åka dit nästa år igen och jag har några frågor till dig. Men inboxar dig angående detta. Dock inte ikväll.
  • tiptoe

Sara75: vi fick det via blodprov. Tidigare har vi bara fått testa henne genom uteslutning så säkert därför äggen missades då hon inte reagerar lika kraftigt som hon gjorde med mjölk. Hon är redan mycket bättre nu och upplever inte att vi behövt ändra så mycket på våra vanor, däremot är nog stora skillnaden maten på dagis.

• IdaVi

Hej på er!

Som några av er kanske minns så träffade jag en läkare för några veckor sedan som tyckte vi skulle testa att ge Ida lite ägg trots att hon fick utslag på pricktestet i somras.
    Vi började testa med en halv bulle penslat med ägg. Det gick bra. Sen testade vi att ge henne en bit pannkaka med ägg. Hon åt inte mycket men började få klåda på kroppen efteråt. Det syntes dock inget, men hon kliade på armar, rygg, mage, axlar osv. Två dagar senare hade hon eksem på underarmarna och kliade så det nästan blev sår.

I förrgår var vi hos vänner på middag och fick ägg- och nötfri mat. Trots det fick Ida nån sorts allergisk reaktion och nässelutslag på hela kroppen. Måste varit något annat hon reagerade på då.
    Jag pratade precis med allergimottagningen som tyckte vi skulle sluta att testa med ägg och vänta på nya pricktester om ca ett år igen, samt skriva ner om vi kan se något samband med hennes utslag.

Jag borde ha gått på min magkänsla och struntat i att ge henne ägg. Hon blir iofs inte jättesjuk, men reagerar ju på det iaf.

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Billabong

Trist, Lena. Tycker också det är klokt att låta henne vara ifrån det helt.

Vår läkare sa att man numera har som senaste rön att man SKA utsätta de äggallergiska barnen för lite ägg itaget och öka mängden vääääääldigt långsamt.
    Vi kommer också börja m penslad (lusse)bulle nu snart och sedan ska vi hålla den nivån i ca en månads tid.
    Här är pannkaka/sockerkaka först på steg 4. Det var det vi testade på äggprovokationen för ngn månad sedan och det gav ju en jättekraftig reaktion.   

• Kavat

Råden är väl egentligen att man ska utsätta dem upp till en nivå utan reaktioner. Så fort de reagerar bär man backa. Lättare sagt än gjort med andra ord speciellt eftersom immunförsvaret inverkar och påverkar. Är se sjuka av annan orsak så reagerar de ofta lättare på sådant/nivån de tål aom friska. Sen tycker olika läkare olika. Jag tre man måste lita på sig själv och barnet och själv sätta nivån.

Svar på tråden Äggallergitråden