• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Tessou

Hej! Är det någon som har recept på hemmagjord glass - utan ägg?

ELIAS 090326
  • Billabong

Tessou: Tyvärr inte. Har hittat så många goda glassar utan ägg i att jag inte bemödat mig att göra egen... *Är inte så huslig av mig*

• SanTan
    Yosa skrev 2011-10-15 20:25:24 följande:
    Någon här i tråden som varit i Spanien eller Gran Canaria med äggallergiskt barn? Vi åker till Gran Canaria snart och blir förståss nervös över dotterns allergi (6år gammal). Har bokat all inclusive och har skrivit ett kort i fickformat att ha med oss och visa upp angående hennes allergi. Men blir såå orolig/nervös?

Hur verkar det tex med Tapas? Penslas de med ägg? Finns det några särskilt spanska fällor som jag bör tänka på?  
    Vart och när åker ni?? Vi åker till Gran Canaria 5 november till Playa Felize. OCh vi har med oss ett ägg-allergiskt barn (även nötter men det brukar inte vara lika utbrett i maten)

Vi åker också med All inclusive. Vi var iväg för två år sedan på samma typ av resa men då till Lanzarote och erfarenhet från den resan är:

1) Ett intyg från läkare på engelska är bra att ha. För vi måste ha egen mat med oss på flyget då det inte går att välja äggfri kost (andra allergier som gluten och mjölk kan man ha, men inte ägg!!!)

2) Vi hade med oss ett kort skrivet på spanska men det behövde vi aldrig använda. (Kommer inte ha med nått denna gång) Vi pratade med kocken och dom var så snälla och hjälpsamma och gick noga igenom med oss vad det var ägg i. Tyvärr var det ägg i all pasta som fanns på menyn, men dom kokade speciell ägg-fri pasta till min dotter varje dag IFALL hon också ville äta pasta! Han kom och visade oss påsen och vad det innehöll och så.

3) Glass hade dom i lösvikt på hotellet som ingick i All Inclusive. Vi hade då tur att detta var GB-glass som var äggfri. Håller tummarna för att det är så på detta hotell vi ska till nu med!

Jag var lite nervös när vi reste för två år sedan men så bra som det fungerade gör att jag inte alls är nervös nu.
    Kom ihåg att ta med allaergi medecin på flyget bara. Det är tillåtet att ha flytande receptbelagd medecin med sig, även i större burkar än eg tillåtet för flytande vätskor!

Trevlig resa!
  • Yosa
    SanTan skrev 2011-10-19 13:10:25 följande:
    Vart och när åker ni?? Vi åker till Gran Canaria 5 november till Playa Felize. OCh vi har med oss ett ägg-allergiskt barn (även nötter men det brukar inte vara lika utbrett i maten)

Vi åker också med All inclusive. Vi var iväg för två år sedan på samma typ av resa men då till Lanzarote och erfarenhet från den resan är:

1) Ett intyg från läkare på engelska är bra att ha. För vi måste ha egen mat med oss på flyget då det inte går att välja äggfri kost (andra allergier som gluten och mjölk kan man ha, men inte ägg!!!)

2) Vi hade med oss ett kort skrivet på spanska men det behövde vi aldrig använda. (Kommer inte ha med nått denna gång) Vi pratade med kocken och dom var så snälla och hjälpsamma och gick noga igenom med oss vad det var ägg i. Tyvärr var det ägg i all pasta som fanns på menyn, men dom kokade speciell ägg-fri pasta till min dotter varje dag IFALL hon också ville äta pasta! Han kom och visade oss påsen och vad det innehöll och så.

3) Glass hade dom i lösvikt på hotellet som ingick i All Inclusive. Vi hade då tur att detta var GB-glass som var äggfri. Håller tummarna för att det är så på detta hotell vi ska till nu med!

Jag var lite nervös när vi reste för två år sedan men så bra som det fungerade gör att jag inte alls är nervös nu.
    Kom ihåg att ta med allaergi medecin på flyget bara. Det är tillåtet att ha flytande receptbelagd medecin med sig, även i större burkar än eg tillåtet för flytande vätskor!

Trevlig resa!
    Tack för ditt svar! Vi åker till Bahia Feliz. Är det samma som Playa Feliz? Vi kommer att bo på hotell Las Pitas och åker med Fritidsresor (flygbolag Tuifly). Vi har också valt all inclusive.

Flygbolaget meddelade mig (precis om du skriver) att det inte finna äggfri mat på flyget och de rekommenderade läkarintyg samt att jag mailade dem en vecka innan och angav mitt bokningsnummer så den vet att vi kommer att vara på denna flight. Vi har fixat läkarintyg på maten så det kommer nog inte att bli några problem, Hoppas vi!  

Vi har skrivit ett kort (flera ex) i fickformat (inplastat) som vi kommer att visa upp om hon ska äta eller hämat glass. Där står på spanska att hon är allergisk mot ägg i alla dess former och felaktig kost kan få allvarliga konsekvenser. Ägg kan finnas i tex........... Sen sist en fråga vad har ni som hon kan äta?. Detta kortet kommer vi att bära med oss.

Sen uppmande Fritidsresor SOM VARIT HELT SUVERÄNA I SITT BEMÖTANDE  att vi ska maila hotellet innan ankomst för att förbereda dem för allergin. Jag gjorde så men mailen fungerade inte så jag mailade återigen till fritidsresor och de va så snälla och bad om mitt bokningsnummer och specifikation på precis vad hon va allergisk emot så skulle de maila hotellet åt mig. Dessutom gav de mig namnet på den personen som har huvudansvaret över maten så att jag kan söka upp denne och prata på plats. FRITIDSRESOR har varit suveräna!      Solig.

Ja allergimedicin har vi packat i flera väskor och kommer även att ha med på flyget. Har Betapred (tabletter) och aerius (tabletter).

Hoppas glassen är okey för henne!!

Tack snälla för ditt svar!      
  • Yosa
    SanTan skrev 2011-10-19 13:10:25 följande:

Trevlig resa!

..fick fram nu att Playa Feliz också ligger på Bahia Feliz. Ert hotell verka heta Playa Feliz medan vårt heter Las Pitas och båda ligger på Bahia feliz. Blir intressant att se hur det fixar äggallergin på denna all inclusive.
  • Kavat
    Tessou skrev 2011-10-18 07:41:40 följande:
    Hej! Är det någon som har recept på hemmagjord glass - utan ägg?
    Jag har i min sädesslagsallergi blogg här, men det är utan det mesta, gjort på kokosmjölk. Tål ni mjölk så är det absolut godaste och enklaste jag vet dajmkulor i vispas vaniljsås/krädde. Men osäker på just daimkulorna, om de är glutenfria, vanlig daim är det.
  • Tessou
    Kavat skrev 2011-10-19 20:05:08 följande:
    Jag har i min sädesslagsallergi blogg här, men det är utan det mesta, gjort på kokosmjölk. Tål ni mjölk så är det absolut godaste och enklaste jag vet dajmkulor i vispas vaniljsås/krädde. Men osäker på just daimkulorna, om de är glutenfria, vanlig daim är det.
    Jag tål inte havre och råg, men annan gluten. Men inte mjölkprotein, så daim kan jag nog inte äta...? Men jag vet precis, brukar ofta göra en hemmagjord glass med daimkulor som alla älskar!
    ELIAS 090326
  • SanTan
    Yosa skrev 2011-10-19 19:40:11 följande:
    ..fick fram nu att Playa Feliz också ligger på Bahia Feliz. Ert hotell verka heta Playa Feliz medan vårt heter Las Pitas och båda ligger på Bahia feliz. Blir intressant att se hur det fixar äggallergin på denna all inclusive.
    Ja, Playa Feliz ligger i området Bahia Felize.

Hämtat från Fritidsresors hemsida från VÅRT hotell:
    Valfriheten är stor inom Blue Village Bahia Felíz. Bokar du All Inclusive kan du välja att äta i den lite lugnare och mindre restaurangen på Playa Feliz eller på Blue Village Orquidea som har en större restaurang och en rikligare buffé med flera rätter. Som All Inclusive-gäst ingår även snacks, lokala drycker och kulglass i de olika barerna inom Blue Village Bahia Feliz.

Hämtat från Fritidsresors hemsida från ERT hotell:
    Har du förbokat måltider så kan du variera mellan restaurangerna på Blue Village Orquidea och Blue Village Playa Feliz. Som All Inclusive-gäst ingår även snacks, lokala drycker och kulglass i de olika barerna inom Blue Village Bahia Feliz.

Verkar som att vi äter på samma ställe med andra ord!

När åker ni?

Tror att ni har lite värre med ägg-allergin. Vår dotter får "bara" eksem och nässelutslag. Så skulle hon få i sig ägg så kan man ge henne Aerius och klådan går över. Hon var 1.5 år när vi konstaterade ägg-allergi, fram tills dess hade hon mycket eksem som försvann då vi plockade bort ägget. Så jag är inte jätte orolig även om hon skulle råka få i sig ägg... Det är ändå rätt skönt att känna så. Dessutom har hennes allergi blivit mycket lindrigare nu. När hon var liten reagerade hon med eksem på både luftburet och kontakt, men det gör hon inte längre. Nu är det bara när hon äter det!

Värre är det med båda våra döttrars jordnötsallergi. Den mår dom dåligt av (på lilla tjejen sätter det sig på luftrören och stora tjejen kräks, får magont och blir väldigt väldigt trött). Så för denna allerig har vi Betapred med oss. Tur är väl att jordnötter inte är lika vanligt förekommande i maten som ägg är....
  • IdaVi

Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Billabong
    IdaVi skrev 2011-11-02 15:21:20 följande:
    Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!

Men usch då, så hemskt olyckligt!
    Vilken tur ändå att hon inte fick ngn allergireaktion.

Gav personalen henne medicin i förebyggande syfte när de upptäckte det?
Svar på tråden Äggallergitråden