• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Billabong
    Allrona skrev 2011-11-07 09:22:00 följande:
    Sara - jag har inte varit iväg med min äggallergiska dotter än. Men vi planerar att åka nästa år, både till Spanien och Thailand. Jag räknar inte med att det ska vara några problem även om jag såklart är lite orolig för det. Både jag och min man har varit i Thailand många gånger.  Ägg brukar finnas i pad thai och några fler nudelrätter och i stekt ris, desstuom kan ju själva nudlarna vara av ägg så det måste man se upp med. Vi kommer beställa rena produkter, alltså typ ren kyckling/kött och ris/pommes och liknande. Min dotter är ju även allergisk mot mjölk, soja och baljväxter, jordnötter och troligen nu även gluten eller sädesslag. Pratade med en vuxen tjej i helgen som har samma allergier som min dotter + majs och hon har varit utomlands många gånger och hon upplever det enklare utomlands än det är i Sverige att få bra mat och hon mår oftast som bäst när hon är utomlands. Vi kommer ta med oss kort på spanska/thailänska där det står vad hon är allergisk mot för säkerhetsskull. Vi kommer se till att ha eget pentry så vi i värsta fall kan koka pasta och ha eget bröd och smör osv för säkerhets skull. Men som sagt, vi räknar med att det kommer gå bra. Min dotter har aldrig fått någon allergichock utan reagerar endast med eksem, mage, humör och dålig sömn så vi kan känna att det är värt att ta risken.
    Tack för ditt svar!

Precis, det är ju mkt ägg i det lokala kökets rätter såsom jag minns det. Ffa den mat vi åt mkt av som backpackers. Och rätterna steks ju ofta i en och samma wokpanna - utan diskning mellan rätterna... Sådant får vi tyvärr skippa, synd när det är så gott.

Hur pass mkt eksem får din dotter av sina allergier? Förhoppningsvis inte jättekliande nässelutslag över hela kroppen såsom min lille kille...?
  • Jess86

Hej alla!

Hoppar in med en fråga här! Gav min son en tesked lös äggula från mitt frukostägg när han var sju månader gammal och det blossade upp röda områden runt hela munnen efter typ 30 sekunder. Sen dess har jag inte gett honom något med ägg i på BVCs inrådan.

Nu är han 9 månader och tiden går så fort att snart är det ju dags för ettårsvaccinationen och då vill jag ju gärna veta innan om det är så att han är känslig mot ägg?

Vad tycker ni jag ska göra? Prova att ge honom en droppe äggula igen och se om märkena kommer tillbaks? Och om dom gör det, betyder det då att han ÄR allergisk?

Tacksam för svar :)

• Jess86

Just det! Han hade ganska svåra exem när jag ammade också!
    Ska försöka lägga in lite bilder på utslag han haft.

• Yosa

Jess86: Angående vaccinet tycker jag du ska rådgöra med BVC och ev pricktesta mot ägg först. äggvita är mer allergent (starkare) än vad ägg-gulan är. Rått är starkare än kokt/stekt. Trasig hud är känsligare än hel hud. Vi brukar pricktesta vår dotter hemma med rå äggvita mot underarmen (tunn hud där). Ev tar vi lite försiktigt med en nål och "kliar" lite i äggvitan. Bra kan då vara att klia lika mycket brevid (utan äggvita) för att se hur mycket rött det blir av kliandet mot hur rött det blir med äggvitan i såret som blir. Vår dotter har alltid reagerat med nässelutslag på rå äggvita mot hel hud. Att ge direkt i munnen kan vara farligt om man är tveksam vid allergi.

Men rådfråga sjukhuset innan vaccination!

I många fall kan man ge vaccinet medna barnet är på tex barnmottagning där det då finns läkare inom de närmaste som kan komma om en reaktion sker.

Vi har (ännu) valt att inte ge dottern MPR.         

• Billabong
    Jess86: Vaccinationen vid 1 år är väl ingen fara med såsom jag minns det....? Däremot MPR vid 18 månader innehåller lite hönsäggvita (liksom svininfluensavaccinet gjorde). MPR gavs till vår son på barnmottagningen istället för BVC för säkerhets skull. Är en rutin de har här för äggallgeriska barn. 
  • Yosa

stämmer MPR är vid 18 månader. Det är den som vi ännu inte gett vår dotter

• Jess86

Nacken en morgon efter amning.

På magen- orsak okänd

Orsak okänd

På magen, ben och armar- orsak orkänd

Runt munnen efter att ha smakat ägg

Runt munnen efter att ha smakat ägg

• Ela

Jess86 - Precis sådana eksem har min pojke haft efter att ha fått i sig ägg. Han har "bara" fått det genom amning förutom vid ett tillfälle då han fick i sig en pytteliten bit äppelkaka. Han har fått göra pricktest som gett utslag för ägg. Har ni inte fått göra några tester alls? Äter du mycket ägg/saker som innehåller ägg (vilket ju mycket gör) så att han har fått i sig det genom amningen? Annars misstänker man ju att det är något mer han inte tål med de eksemen. Vår killes eksem blossar upp ibland också utan att vi lyckats identifiera vad det är och vi har en ny tid på barnmottagningen för att förhoppningsvis få lite hjälp.

Så mycket bättre...
  • Jess86

Ammar inte längre men åt nog en hel del ägg under amningen.
    Dom vill inte göra pricktest innan dom fyllt ett som jag förstått det.

Svar på tråden Äggallergitråden