• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • SanTan

Tack för dina svar! Sitter på flygplatsen och planet lyfter om en timme!!!! Tack för hjälpen!!

• Mamma till H o F

Hej på er! Ni som varit (och är) utomlands, tror ni det skulle funka med All inclisive med barn som förutom ägg, inte heller tål mjölk och jordnötter/nötter?  

• Yosa
    Hannasmamma: Vi har visserligen bara åkt en enda utlandsresa med vår äggallergiska dotter men det gick långt över förväntan. Se mitt inlägg 726. Jag måste säga att då rekommenderar jag Fritidsresor och att du innan mailar dem om hjälp att kontakta hotell etc etc. De var enorma i bemötandet mot oss. Innan vi bokade vår resa kontaktade jag Nazar, Ving, Apollo etc i samma ärende men fick (just i vårt fall) inte alls samma fina respons. Kan naturligtvis skilja sig åt men det är min erfarenhet. Nazar som exempel menade att det löser sig på plats och att turkiet är dåliga på innehållsförteckningar. Jag som är en riktig kontroll-mamma och ser allvarligt på vår dotters allergi tyckte inte att detta svar gav mig lugn att våga åka med dem. Något annat bolag (minns inte vilket) undrad evad en födoämnesllergi var för något Förvånad . För oss var det superviktigt att Elins allergi skulle fungera och det gjorde den galant med Fritidsresor och Bahia Feliz!

Låter som jag gör reklam för fritidsresor och att jag har någon form av relation med dem, så är det absolut inte! Jag jobbar inte där och har ingen annan relation med dem än att de hjälpte oss att våga resa med Elin!   
  • Yosa
    Hannasmamma: Vad gäller allergi mot nötter så är jag inte jätteinsatt då vi inte haft detta här hemma. Mjölkproteinallergi har vi haft för några år sedan på Elin och tänker nu vad det fanns på buffe´n som vi åt på Gran Canaria. Strips är ju ok. all frukt likaså. Men frågan är hur det är med hamburgaren, brödet, korven etc etc. Det skulle jag maila bolaget och fråga om jag vorde du! Det stod flera stora skyltar vid buffén där det stod att man skulle kontakta personalen om man hade en allergi. På ett särskilt bord på buffén fanns det "diet-food". Tittade inte så noga där mer än att det verkade finnas glutenfritt bröd, glutenfri pasta och sockerfritt dessert där. Jag skulle maila charterbolaget och be dem kontakta det hotelle ni är nyfikna på. Be dem kolla vad det finns för mat som skulle fungera. Tex så stekte de kött (typ karre skivor) och fisk som man kunde ta direkt från stekbordet ihop med tex ris eller strips till vår dotter. Frågan är om de inte så (om det vet om det innan) kunde steka åt er i mjölkfritt smör så ni får mjölkfritt. Fritidsresor sa till mig att hotellet behövde veta någon vecka innan för att vara förberedda.
  • IdaVi

Igår gav vi dottern en halv bulle penslad med ägg - och ingen reaktion! Dock visade ju pricktestet på allergi senast i somras så jag är osäker på hur vi ska gå vidare. Ska kontakta barnkliniken och se.. Men skönt ändå att hon klarar penslat ägg!

Hannasmamma: Vår dotter är också nötallergiker men vi har inte varit utomlands med henne ännu. Däremot har jag frågot noggrant på restauranger och i Sverige är de iaf jättenoga med att alltid rengöra "verktygen" och inte köra med jordnötsoljor osv. Men utomlands vet jag tyvärr inte... Kolla med resebyrån, de borde ju ha lite koll på sånt? 

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Mamma till H o F
    Yosa: Tack för ditt svar, det är faktiskt Fritidsresor vi kollat på :) Jag är bara så orolig att det inte ska funka med maten, vi har pratat med en säljare på telefon som sa att dom hade riktigt bra koll på sina All inclusive hotell då var det visserligen Egypten vi pratade om, men jag är mer inne på spanien, känns tryggare på nåt vis.

Vad härligt att ni fått sånt bra bemötande, kanske ska vi våga åka vi med :) 
  • Billabong

Apropå utlandsresor så har vi lite sådana funderingar och därför undrar jag om det är någon av er som har erfarenhet av att resa med äggallergiskt barn i Thailand och/eller dess grannländer?

Hur mkt ägg förekommer i maten enligt era erfarenheter? Är det stora risker att man får i sig ägg ovetandes på restaurangerna? Tar de födoämnesallergier på allvar?

Jag har bara varit i Thailand under någon månads tid 2004 och reste då med tight budget och åt således mkt Pad Thai på gaturestaurangerna, det alternativet är ju inte tänkbart längre... Är därför orolig för att det förekommer i flera andra vanliga maträtter på samma sätt. Någon med erfarenheter att delge för att lugna eller bekräfta min oro?

• Allrona

Sara - jag har inte varit iväg med min äggallergiska dotter än. Men vi planerar att åka nästa år, både till Spanien och Thailand. Jag räknar inte med att det ska vara några problem även om jag såklart är lite orolig för det. Både jag och min man har varit i Thailand många gånger.  Ägg brukar finnas i pad thai och några fler nudelrätter och i stekt ris, desstuom kan ju själva nudlarna vara av ägg så det måste man se upp med. Vi kommer beställa rena produkter, alltså typ ren kyckling/kött och ris/pommes och liknande. Min dotter är ju även allergisk mot mjölk, soja och baljväxter, jordnötter och troligen nu även gluten eller sädesslag. Pratade med en vuxen tjej i helgen som har samma allergier som min dotter + majs och hon har varit utomlands många gånger och hon upplever det enklare utomlands än det är i Sverige att få bra mat och hon mår oftast som bäst när hon är utomlands. Vi kommer ta med oss kort på spanska/thailänska där det står vad hon är allergisk mot för säkerhetsskull. Vi kommer se till att ha eget pentry så vi i värsta fall kan koka pasta och ha eget bröd och smör osv för säkerhets skull. Men som sagt, vi räknar med att det kommer gå bra. Min dotter har aldrig fått någon allergichock utan reagerar endast med eksem, mage, humör och dålig sömn så vi kan känna att det är värt att ta risken.

• Yosa
    Hannasmamma: Tror nog att de (fritidsresor) har såsom de svarat dig har ganska bra koll på sina allinckusive och sina Blue Village (där de ju är vana vid barn). Vi var som sagt riktigt oroliga innan och ju mer jag fått stöd av Fritidsresor och ju mer jag såg hur bra allt bemötande på plats var ju mer känner vi att vi nu vågar åka med henne. Men hon blir allvarligt dålig med magkramper i 12 timmar (de gånger hon fått ägg i sig ) så jag tror inte jag skulle våga åka runt i ett land där jag inte kan språket så pga av allergin och att vi har så pass små barn (som mest vill bada, vi vill koppla av och sola och äta gott) så blir det en Blue Village nästa gång också!

Men som jag skrivit tidigare vad gäller fritidsresor. Bestäm ett resmål och maila dem och fråga om just det resmålet. Kolla med Fritidsresor hur just detta ställe fungerar. Sen när ni har bokat och snart ska åka så mailar du hotellet direkt och berätta att ni är påväg. Jag skrev ev text på svenska och översatte den på google translate som jag sedan skickade till hotellet (som blev fellevererat och som frtidsresor sedan hjälpte mig med att skicka till hotellet).  
  • Yosa
    Nu när vi ändå pratar resor. Är det någon här som varit på Legoland i Danmark med äggallergiskt barn? Vi ska dit i sommar och vill inte gärna bära kylväska och matlåda utan kunna äta där.

Jag har mailat legoland (typ mat-ansvarig) men fick faktiskt ganska flyktigt svar att de löser det på plats och att på den och den och den restaurangen kan de säkert hitta nåt, ungefär)  
Svar på tråden Äggallergitråden