• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • Ollopa
    Hannnas skrev 2010-11-18 10:50:14 följande:
    Så lite så vi har den i vår hall, ovan vår hallbänk... men vi valde den i silver då golvet är grått klinker och vägg/tak kommer vara vitt o bänken är i vitt

Ah då förstår jag... här ligger våra planer på hur vi tänkt göra... fortfarande inte kommit på en lösning till den hemska fula madrassen till bänken

http://helenthelin.blogg.se/2010/november/sa-dar-ja.html

• Ollopa
    Hannnas skrev 2010-11-18 11:50:42 följande:
    Kan du inte bara sy ett nytt överdrag?

Ehurm.... jag är verkligen inte duktig på att sy.. men svärmor är nog inte så svårövertalad ^^

Jag har själv vart inne på det, men jag vet inte vad jag vill ha för typ av tyg. Vitt går borteftersom det kommer bli super skitigt. Samtidigt är det svårt att välja färg eftersom tapeten innehåller så himla mycket färg... Dessutom är det otroligt hemska klinkergolvet mörkblått och mörkgrönt-flammigt Kräks Tyvärr är det ett way för stort projekt att göra om det från början då det säkert är 60 kvm som skulle behöva göras om och det är värmegolv överallt...

• Hannnas
    Ollopa skrev 2010-11-18 11:59:43 följande:

Ehurm.... jag är verkligen inte duktig på att sy.. men svärmor är nog inte så svårövertalad ^^

Jag har själv vart inne på det, men jag vet inte vad jag vill ha för typ av tyg. Vitt går borteftersom det kommer bli super skitigt. Samtidigt är det svårt att välja färg eftersom tapeten innehåller så himla mycket färg... Dessutom är det otroligt hemska klinkergolvet mörkblått och mörkgrönt-flammigt Kräks Tyvärr är det ett way för stort projekt att göra om det från början då det säkert är 60 kvm som skulle behöva göras om och det är värmegolv överallt...

Varför inte bara ta bort dynan då?? 
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • Stargirl
    Ollopa skrev 2010-11-18 10:30:34 följande:
    Jag letar efter en spegel som jag inte kan hitta någonstans, kan någon kanske tipsa mig?

Det jag vill ha är en vit, relativt bred snirklig ram. Den ska vara rektangulär och ganska stor då tanken är att vi ska ha den (liggandes) på hallväggen över en bänk.
    Jag hittar liknande speglar som jag tänkt mig, men med guldiga ramar, men aldrig något med vitt.
    Just nu är vi inne på att köpa Hemnes spegeln på IKEA eftersom vi inte hittar något annat.. men jag vill inte ha något nödlösning.

Läste om en tjej på nätet som köpt en guldig och sedan målat om.. men jag vill helst köpa färdigt..
    Vi har en jättefin shabby chic spegel med en vit sliten ram...inköpt i en liten butik i vårat centrum. Märket är helt okänt tyvärr så det hjälper väl inte dig
  • luspudel

Åh! En tråd för mig!

Skulle behöva lite hjälp... Jag ska måla om en kökssoffa och en kista, till vitt förstås Vad ska jag använda för färg? Oljebaserad? Skall även ha antikvax ovanpå är tanken

Tacksam för hjälp! Det kliiiar så i fingrarna att sätta igång och handla färg...

• Candis
    luspudel skrev 2010-11-18 13:57:39 följande:
    Åh! En tråd för mig!

Skulle behöva lite hjälp... Jag ska måla om en kökssoffa och en kista, till vitt förstås Vad ska jag använda för färg? Oljebaserad? Skall även ha antikvax ovanpå är tanken

Tacksam för hjälp! Det kliiiar så i fingrarna att sätta igång och handla färg...
    Hör annars med dom i butiken, dom e duktiga.
    ♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • luspudel

Jo jag tänkte det, men tänkte att det var svårt att förmedla shabbychic-finishen så att säga Men det är väl antikvaxet som gör hela känslan kan jag tro

• Hannnas
    luspudel skrev 2010-11-18 13:57:39 följande:
    Åh! En tråd för mig!

Ska du vaxa den kan du måla med enbart grundfärg tills det ser ok ut då får du en fin matt vit yta... enkelt med... 
    .?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • luspudel
    Hannnas skrev 2010-11-18 14:14:25 följande:
    Ska du vaxa den kan du måla med enbart grundfärg tills det ser ok ut då får du en fin matt vit yta... enkelt med... 
    Åh, det låter ju bra Tack! Billigare också kanske... Har en känska av att färg kan vara ganska dyrt. Ska höra i affären men det känns bra att ha lite kött på benen så att säga, de vill väl sälja sina produkter såklart....
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14