• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • nemo08

Hehe, alla skriver om olika topics men jag hänger med iallfall! Tack för tips och det ni delgett ang julklappsbyten. Jag funderar på att göra något som jag såg i en tidning, var det i allt i hemmet (?!), det var iallfall vit choklad med krossad polkagris i små söta knäckformar. Måste ju bara testa om det kan vara gott?! Göra en sats själv och testa, sen kanske ge bort. Köpte sånt där cellofan papper från Panduro, genomskinligt med vita "snöflingor" på, det blir bra inslagspapper! Panduro har mkt bra pyssel, beställer en hel del därifrån (via nätet).

En fråga, någon som vet!? Jag har precis tecknat ett prova på, 3 nr av Allt i hemmet (har prenumerat av och till på den tidningen), och nu tänkte min mamma ge en prenumeration till mig i julklapp. Hur blir det nu när jag redan betalat/betalar?? Måste man kontakta redaktionen eller tar min mamma över betalningen så att säga när hon skickar in?!  Tacksam för svar! =)

• Det ljusa livet på landet

Fick hem tavlan igår som jag vann i en bloggtävling, den va väldigt fin o stor. Funderar på om man ska ha den ovanför sängen sen i sovrummet i nya lgh..

Ni kan se tavlan HÄR.

En dag i taget..
  • Hallon4

Jag går och tänker på en sak och behöver råd.....
    Vi har ett vitrinskåp i körsbär från 90-talet. Det ser ut som ett burspråk i formen med skåp under. Från början var det en tv bänk som hörde till men som inte finns längre.
    Jag gillar inte det här skåpet som ni förstår! Jag vill ha ett fint vitt men just nu har vi inga pengar.

Tror ni att man kan måla ett sånt vitt? byta handtag för att få det att se mer lantligt ut?
    Går det, eller är skåpet helt fel stil för att göras om???
    Det blir nog lite arbete förstås men om det kan fungera så är det värt det.
    Men om ni tror att det inte alls blir bra så säg det!

Hjälp mig ni som är vana hemmafixare och kan lite om inredning.

• Duntoffla
    Hallon4 skrev 2010-11-24 17:28:31 följande:
    Vi har ett vitrinskåp i körsbär från 90-talet. Det ser ut som ett burspråk i formen med skåp under. Från början var det en tv bänk som hörde till men som inte finns längre.
    Jag gillar inte det här skåpet som ni förstår! Jag vill ha ett fint vitt men just nu har vi inga pengar.

Tror ni att man kan måla ett sånt vitt? byta handtag för att få det att se mer lantligt ut?

Nu är inte jag något proffs men jag tror definitivt att det går att få snyggt och mer "lantligt".
  • Det ljusa livet på landet
    Hallon4 skrev 2010-11-24 17:28:31 följande:

Jag tror med att det går. Vi hade ett mörkbrunt skåp som jag måla vitt o det blev lite ränder eler stänk från det bruna, svårt att förklara, men de såg gammalt ut o de blev fint
    En dag i taget..
  • Ponderosa

Jag har tänkt måla om lite möbler själv och fick jättebra tips i färgaffären.

*Köp vanlig vattenbaserad grundfärg. Du behöver inte ha dyr snickerifärg eftersom det är ett matt resultat du vill ha för shabby chic looken.

*Vill du ha en riktigt mörk färg som träder fram under det vita så kan du måla på med vilken färg som helst. Svart har jag tänkt mig, men det är ju en smaksak.

*Man kan stryka lite med ett gammalt stearinljus på den svarta färgen där man inte vill att den vita färgen ska fastna, tex på hörn och kanter. Då riskerar du inte att den svarta färgen följer med när du skrapar bort vit färg på slutet.

*Om din mörka möbel är betsad så ska du ha oljebaserad färg, annars kan betsen reagera med färgen och det blir fult och flammigt. Eller så slipar du bort betsen och målar möbeln tex med en svart grundfärg.

*Tunna ut den vita färgen och måla flera tunna lager, ända tills du är nöjd med hur vitt det ser ut. Sen är det bara att slipa och skrapa bort så det ser shabby chic ut.

*Bordsskivor och möbler som du använder ofta bör du lacka, annars räcker det oftast med att vaxa.
    En liten piedestal räcker det nog med bara grundfärgen på.

Imorgon ska jag ge mig på ett hörnskåp och två rokoko-stolar! :)

• sarahl

är det någon här som har koll på om man någonstans kan skicka in en planlösning o få ideer o hjälp hur man skall planera möblering. Jag har svårt att få till det i vårat hus. (helst skulle jag vilja ha ett annat hus, men det är ju en annan historia) Har för mig att jag sett det i någon tidning någonstans!

Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14