• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • Stargirl
    Ari Gold skrev 2010-11-06 16:06:48 följande:
    Bild!?
    Jag försöker ladda in i datorn, hojtar till när jag lyckats.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • Ari Gold
    mage06 skrev 2010-11-05 18:20:41 följande:
    Hej!

Så roligt med den "vita soffan" diskussionen! Jag hoppas att alla bloggar och trådar som denna finns kvar några hundra år för det blir nog intressant att läsa Jag ser inga problem med en vit soffa så länge man kan tvätta den själv.

Vi har en vit, begagnad Nikkala som vi köpt med helt ny och ouppackad klädsel för 800 kr på blocket. Vi är knasnöjda med den! Nu vill jag helst inte ha en soffa som inte har helt avtagbar- och tvättbar klädsel igen. Vi tvättar klädseln knappt en gång i månaden. Man sätter på den när den är lite fuktig så skrynklig blir den inte. Och nu vet vi att soffan är fräsch. Det är ju inte så att den vita soffan är skitigare än någon annan färg Jag vill själv inte ha Ektorp men tycker egentligen inte att det är något problem att så många har den. Det finns ju lika många sätt som hem att göra ett rum personligt utan att det består av enbart unika möbler. Dessutom är den här soffan väldigt bekväm och av förvånansvärt hög kvalité. 

En howardsoffa är ju en klassiker som för den skull inte brukar göra ett rum opersonligt. Jag kan absolut tänka mig en sån även om de med helt tvättbar klädsel inte är lika snygga som de som sitter fast...:-/

Jag gillar för övrigt din soffa skarpt Ari Gold!

Nu måste jag hälsa på hos Lilla Kullan  
    Vilket fynt, tycker jag!

En fördel med avtagbart överdrag är onekligen att mn kan förnya soffan genom att sätta på en ny klädsel.

Vår soffa skulle behöva ny klädsel, men det får vänta tills barnen är lite större för jag behöver då klä om den hos en möbeltapetserare vilket jag gissar går på minst 10 000 kr.

Soffan var å andra sidan gratis, så det jämnar väl ut sig.
  • Ari Gold

Då gissade jag rätt, det är en "triett" från JH fabriken sävsjö. Såg ju väldigt fräsch ut också måste jag säga. Ett fynd!

Det finns en tredelad fyrkantig variant från någon annat märke (nilsjohan tror jag?) som jag tänkte det kanske kunde vara innan jag såg bilden.

Jag tycker du ska visa din man den här länken tex. så kan han få se vem som skrattar sist.

https://www.bukowskismarket.com/items/117895-kakburk-triett-j-h-fabriken-savsjo-omkring-1900-talets-mitt?locale=sv

• Stargirl
    Ari Gold skrev 2010-11-06 17:31:27 följande:
    Då gissade jag rätt, det är en "triett" från JH fabriken sävsjö. Såg ju väldigt fräsch ut också måste jag säga. Ett fynd!

Det finns en tredelad fyrkantig variant från någon annat märke (nilsjohan tror jag?) som jag tänkte det kanske kunde vara innan jag såg bilden.

Jag tycker du ska visa din man den här länken tex. så kan han få se vem som skrattar sist.

www.bukowskismarket.com/items/117895-kakburk-...
    Hehehe....min man som tycker den var skräp....hahahha...jag visste ju att jag ville ha den, men visste inte så mycket om den som du. Den fyrkantiga fanns på samma loppis, men den ville jag inte ha....den var inte lika fin.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.finest.se/natali ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫b
  • libero

Oj är de burkarna så poppis nu. jag har 2 st som bara står i ett skåp och tar plats här hemma. Kanske ska ta fram dem. Brukar ha pepparkakorna i dem till jul.

• Stargirl
    libero skrev 2010-11-07 08:21:27 följande:
    Oj är de burkarna så poppis nu. jag har 2 st som bara står i ett skåp och tar plats här hemma. Kanske ska ta fram dem. Brukar ha pepparkakorna i dem till jul.
    Jag har letat efter en sådan. har ju en tredelad kakburk i glas också, dock av nyare modell.
  • Candis

Vi ska flytta o hela nya lyan är vit o fräsh. Vita väggar överallt

Kommer bli fint

♥ ᶫᵒᵛᵉᵧₒᵤ Anders ♥
  • Ari Gold
    libero skrev 2010-11-07 08:21:27 följande:
    De har nog varit stadigt populära de senaste tio åren åtminstone. Liksom ph-lampan, stringhyllan, kobratelefonen osv.

Men den vanligaste färgsättningen med orange våning är väl vanligare att man ser i retroinspirerade miljöer. Den rosa känns lite mer "lantlig" eller hur man ska säga...och de är lite svårare att hitta då de gjordes i färre ex.
  • Stargirl
    Ari Gold skrev 2010-11-07 14:40:31 följande:
    De har nog varit stadigt populära de senaste tio åren åtminstone. Liksom ph-lampan, stringhyllan, kobratelefonen osv.

Men den vanligaste färgsättningen med orange våning är väl vanligare att man ser i retroinspirerade miljöer. Den rosa känns lite mer "lantlig" eller hur man ska säga...och de är lite svårare att hitta då de gjordes i färre ex.
    Spännande, vad du kan.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14