• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • versan
    onoff skrev 2011-01-24 12:25:02 följande:
    Hoppsan, råkade skicka iväg inlägget lite för fort...

Som sagt så ska vi börja renovera vårat kök och det blir en enkel renovering. Luckorna ska vi lämna in hos en målare som ska ta bort plastfilmen på alla skåpluckor och spraymåla dom vita. Vi kan behålla handtagen om vi vill, men jag tror att jag vill ha nya..?

Bänkskivorna ska bytas ut, och hela diskbänken och blandaren. Och kaklet ska väck och även fläkten ska vi köpa ny. Alla vitvaror blir kvar, har inte råd att köpa nya.

Tipsa mig om vad som kan bli snyggt!!! Bild finns inne på bloggen: sickansmamma.bloggplatsen.se
    Om handtagen är svarta med en liten spets på (ser ut som smide)så hade jag behållit dom på dom vita luckorna.
    Jag hade satsat på mörkbruna bänkskivor det bryter snyggt till det vita.
    Kaklet hade jag satsat på fasade vita kakelplattor lite avlånga är dom & superfina.
    Även blandaren hade åkt & istället hade jag satt in en med hög pip så man lättare får in stora kastruller i diskbaljan.
    Jag hade även öppnat upp fläkt-dörren & satt in en svart fläkt med belysning & kakel ända upp till taket för en öppnare känsla.
    Bordet & stolsitsarna hade jag slipat bort lacken & betsat mörka & sedan lackat om.

Fönsterbrädan hade jag också bytt till en mörk skiva el en vit...
    Hade även monterat in spotar under överskåpen som man kan dimra.
    Ett eller 2 av skåpen hade jag sågat ur & monterat in glasrutor som jag sedan satt en läcker plastfilm så man ej ser direkt in i skåpet sedan hade jag satt in glas hyllor & belysning (givetvis dimmerbar igen) detta göra att du får en öppnare lösning på köket.

jag tror ert kök kommer bli jättefin.
  • onoff

versan skrev 2011-01-25 18:05:51 följande:
    Om handtagen är svarta med en liten spets på (ser ut som smide)så hade jag behållit dom på dom vita luckorna.
    Jag hade satsat på mörkbruna bänkskivor det bryter snyggt till det vita.
    Kaklet hade jag satsat på fasade vita kakelplattor lite avlånga är dom & superfina.
    Även blandaren hade åkt & istället hade jag satt in en med hög pip så man lättare får in stora kastruller i diskbaljan.
    Jag hade även öppnat upp fläkt-dörren & satt in en svart fläkt med belysning & kakel ända upp till taket för en öppnare känsla.
    Bordet & stolsitsarna hade jag slipat bort lacken & betsat mörka & sedan lackat om.

Fönsterbrädan hade jag också bytt till en mörk skiva el en vit...
    Hade även monterat in spotar under överskåpen som man kan dimra.
    Ett eller 2 av skåpen hade jag sågat ur & monterat in glasrutor som jag sedan satt en läcker plastfilm så man ej ser direkt in i skåpet sedan hade jag satt in glas hyllor & belysning (givetvis dimmerbar igen) detta göra att du får en öppnare lösning på köket.

jag tror ert kök kommer bli jättefin.
    Taaaaack för dom supertipsen =D
    Bordet och stolarna frågade jag inte om, dom hade jag ingen tanke alls på att göra om trodde knappt att det gick, men det lät skitsnyggt de du sa, för jag gillar inte den orange-färgen dom har nu, så nu ska jag ta och måla om till en annan färg. Fattade inte riktigt de där med att göra om en lucka till glasruta ;)

Jag vill gärna byta ut fläkten till en fläktkåpa, men de går inte, vi har någon special fläkt där själva motorn sitter på vinden och inte i själva fläkten =/

Bifogar med en bild på köket om någon mer vill ge några kommentarer OCH även en bild på handtagen...
  • Det ljusa livet på landet
    onoff skrev 2011-01-25 21:10:48 följande:

Nån mer som vill ge tips på hur man kan göra???

Detaljer kan ju få ha en annan färg, så de handtagen kan ju duga. Men det finns säkert andra att köpa som e mer lantliga.
    En dag i taget.. Sweetncute.se
  • versan
    onoff skrev 2011-01-25 21:08:43 följande:
    Taaaaack för dom supertipsen =D
    Bordet och stolarna frågade jag inte om, dom hade jag ingen tanke alls på att göra om trodde knappt att det gick, men det lät skitsnyggt de du sa, för jag gillar inte den orange-färgen dom har nu, så nu ska jag ta och måla om till en annan färg. Fattade inte riktigt de där med att göra om en lucka till glasruta ;)

Jag vill gärna byta ut fläkten till en fläktkåpa, men de går inte, vi har någon special fläkt där själva motorn sitter på vinden och inte i själva fläkten =/

Bifogar med en bild på köket om någon mer vill ge några kommentarer OCH även en bild på handtagen...
    För att få glasluckor i befintliga skåp så fräser man ut skårorna som nu sitter som dekoration & ber glasmästaren sätta in glas & sedan sätts smala lister runt glasdörrarna som man sedan sätter fuskfilm på. ;-.)
    orkar man inte det så köper man nya (begagnade) på blocket eller nån recyclingfirma.
    är det bara samma mått så blir det snyggt.

har sett handtagen & jag hade bytt ut dom mot svarta i smide eller vita glashandtag typ knoppar & lådorna hade fått skålformade handtag.

angående matbordet.
    Jag skulle inte måla slipa bort lacken & betsa istället blir mycket snyggare.  
  • Black Lady

Är det någon här inne som har ett bra mönster på hissgardiner?

(¯`°?.¸ ღ ♥Ett liv utan barn är som ett företag utan vinst ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Buttelina

hej hoppas att det är ok om jag träder in här

köpte lite söta saker idag till vår stuga. längtar sååå till våren. Har maaaassa kvar att köpa och stolarna ska målas vita och jag ska pynta till ett fågelhus som ska vara prydnad mm mm så många ideer i huvudet har ni ingen bildtråd? lägger in bilder på det jag köpte idag här:

kommer ha vita väggar o möbler och detaljer i vitt/rosa och grönt.
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan bellaobia.blogspot.com/
  • nemo08

Åh dom där panduroburkarna har jag också så söta så. I den största har jag alla mina omslagspapper och tapetspillsrester i, tycker det är både en snygg och praktisk lösning :) En liten färgklick mot det vita i rummet.

• Det ljusa livet på landet
    Buttelina skrev 2011-01-31 00:06:35 följande:
    hej hoppas att det är ok om jag träder in här

köpte lite söta saker idag till vår stuga. längtar sååå till våren. Har maaaassa kvar att köpa och stolarna ska målas vita och jag ska pynta till ett fågelhus som ska vara prydnad mm mm så många ideer i huvudet har ni ingen bildtråd? lägger in bilder på det jag köpte idag här:

kommer ha vita väggar o möbler och detaljer i vitt/rosa och grönt.
    Vi bor i Ullared ju, på Gekås finns väldigt mycket av sådant här
    En dag i taget.. Sweetncute.se
  • musli
    Det ljusa livet på landet skrev 2011-01-31 14:37:07 följande:
    Vi bor i Ullared ju, på Gekås finns väldigt mycket av sådant här
    Ullared är bra. Är där typ ofta. Bor 4 mil ifrån Ullared. 
    Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14