• Lilla Kullan

Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14

I våra hem blandar vi ljusa färger med det vita/ljusa i grunden.

Lantligt och romantiskt i en enda röra.
    Vi vill få fram det personliga ljusa hemmet med mycket romantik
    och loppisvaror som ger en härlig Shabby-chic-känsla.

Välkomna in!

http://www.familjeliv.se/hem/lilla_kullan/gallery/phpo3dbrs.jpg

OBS!!
    Vi har också väldigt roligt i denna tråd.

Kram Stina

Vad är Shabby Chic?
    www.inredningsmagasinet.se/content/view/42/52

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m49002213.html
  • Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14
  • nemo08

Jag har en skänk/byrå/linneskåp som står i källaren (för mörkt för att kunna ta en rättvis bild på den så ni kan se) men den ser nästan exakt ut som denna som jag såg på blocket; http://www.blocket.se/vastmanland/Aldre_skank___linneskap___byra__40_50_talet_31541853.htm?ca=9&w=1
    Min är dock låsbar med nyckel kvar och de svarta "krummelurerna" sitter på vardera dörr. Frågan är: ska jag låta den se ut så eller måla den??? Målar jag så försvinner ju de svarta detaljerna under färgen... Om det inte går att lösa på annat sätt..
    Tacksam för svar! =)

• Fröken Vit i Madickenhuset
    nemo08 skrev 2011-01-16 14:36:51 följande:
    Jag har en skänk/byrå/linneskåp som står i källaren (för mörkt för att kunna ta en rättvis bild på den så ni kan se) men den ser nästan exakt ut som denna som jag såg på blocket; www.blocket.se/vastmanland/Aldre_skank___linn...
    Min är dock låsbar med nyckel kvar och de svarta "krummelurerna" sitter på vardera dörr. Frågan är: ska jag låta den se ut så eller måla den??? Målar jag så försvinner ju de svarta detaljerna under färgen... Om det inte går att lösa på annat sätt..
    Tacksam för svar! =)
    Hej!

Jag skulle definitivt ha målat den!
    De blir såå fina och ser inte så klumpiga ut, med en ljusare färg på.
    Men smaken är ju som baken...

Lycka till!
    Kram Fröken Vit.
  • Duntoffla
    nemo08 skrev 2011-01-16 14:36:51 följande:
    Jag har en skänk/byrå/linneskåp som står i källaren (för mörkt för att kunna ta en rättvis bild på den så ni kan se) men den ser nästan exakt ut som denna som jag såg på blocket; www.blocket.se/vastmanland/Aldre_skank___linn...
    Tacksam för svar! =)
    Den är fin som den är men personligen skulle jag måla den då jag inte är superförtjust i färgen
  • Det ljusa livet på landet

Idag ska det handlas lite på Gekås, ska se om jag hittar söta kökshanddukar.
    Vad har ni för några?

En dag i taget.. Sweetncute.se
  • nemo08

Tack för synpunkter :) Jo det känns som det blir bäst att måla den, men nu är jag kluven mellan att måla den vit eller om jag ska måla den svart!! Rummet därnere kommer gå i vitt och svart (som jag sagt, jag är mer lantlig min man mer modern). Tre väggar plus golv blir vitt. "fondvägg" blir svart. Soffa svart/mörk.. Min man vill ha svart tak (plocktak)..jösses...få se om vi får ihop det där rummet så vi BÅDA blir nöjda! Skrattande 
    Nu ska jag kika in hos sweetncute!

• Det ljusa livet på landet
    nemo08 skrev 2011-01-18 13:45:43 följande:
    Tack för synpunkter :) Jo det känns som det blir bäst att måla den, men nu är jag kluven mellan att måla den vit eller om jag ska måla den svart!! Rummet därnere kommer gå i vitt och svart (som jag sagt, jag är mer lantlig min man mer modern). Tre väggar plus golv blir vitt. "fondvägg" blir svart. Soffa svart/mörk.. Min man vill ha svart tak (plocktak)..jösses...få se om vi får ihop det där rummet så vi BÅDA blir nöjda! Skrattande 
    Nu ska jag kika in hos sweetncute!
    En dag i taget.. Sweetncute.se
  • Mettan69

Vi har trägolv uppe i pojkarnas rum som vi slipade och såpade när vi tog över huset. men det blev aldrig någon bra yta och min man har hotat med att lägga klickgolv där. Förvånad Ett av rummen skall nu målas om och då vill han att vi gör klart allt där inne, dvs även golvet och han har gett sig och gått med på att måla det vitt. Skrattande HURRA !!!!

• saltflingan

Hello gals!

Har ni tips på sidor på nätet där man kan beställa vitrinskåp, skänkar och andra möbler i denna underbara inredningsstil? Bor i Linköping och här finns iofs en affär som säljer ett smalt utbud med pynt och ibland möbler, men det går inte att beställa från dem utan det är isåfall om de har något hemma. Har varken tid, intresse eller utrymme för att måla om möbler, för annars är ju loppisar och second hand ett bra alternativ och sen fixa själv.

• Hannnas

Nemo... varför inte måla den grå?... kompromiss till din fördel om du frågar mig

Hej förresten, evigheter sen känns det som...

Läser det mesta men har lite tid att hänga här tyvärr... ang vita labyrinten är jag väl oxå lite blandad som de flesta, vill ogärna följa en specifik trend eller stil... dock hamnar det väl inom vissa ramar oavsiktligen... för mig är känslan viktigast av allt, köper sällan nåt nytt och då är det inte för priset utan just för känsan, ja när det kommer till möbler o dyl... 

Har en hässja hemma i detta nu, som tillsammans med lite råplank, vitfärg och järnkonsoller ska bli en hatthylla... får väl se hur resultatet blir...

Kram på er alla vill jag iaf säga, även om jag numer är mer av en smygare...

o fröken vit... kul att se dig igen, man var lite orolig ett tag  

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Vi som gillar vita/ljusa, lantliga, romantiska Shabby - chic hem. Nr 14