• Nathalie Flisbäck

För oss som bakar

Vad ska du baka idag/ har bakat idag??

Här samlas vi som bakar, lämnar recept om man vill ha det & visar upp sina bakverk. Hit är alla kakmonster välkomna.

• Svar på tråden För oss som bakar
  • PerG
    Jungblom skrev 2011-02-03 09:07:13 följande:
    Så drastiskt det kanske inte behöver vara, men stäng av värmen i det rummet du ska vara och vädra några minuter så har du det nog svalt sedan
    En fråga då förresten om du vet (framgår inte av Hedhs bakbok): Kan man spara wienerdegen i kylen över natten och baka och grädda dagen efter? I teorin känns det som det borde gå?

Jag tänkte eventuell göra degen idag, men vill grädda dem imorgon så att de är så färska som möjligt...
  • Jungblom
    PerG skrev 2011-02-03 10:35:48 följande:
    En fråga då förresten om du vet (framgår inte av Hedhs bakbok): Kan man spara wienerdegen i kylen över natten och baka och grädda dagen efter? I teorin känns det som det borde gå?

Jag tänkte eventuell göra degen idag, men vill grädda dem imorgon så att de är så färska som möjligt...
    Det vet jag faktiskt inte, men det borde gå eftersom jäsningsprocessen går långsammare i kylen.
  • hjohanna

Ni låter som proffs, så jag ställer en fråga..

Ska göra glasstårta tills på lördag då det blir kalas hemma. Hade tänkt göra
    en vit choklad/hallon glasstårta.
    Funkar det att göra ett lager vit chokladglass och ett lager hallonglass bara? I en form med avtagbara kanter.
    Om jag gör hallondelen först, hur länge behöver den stå i flysen sen för att inte blanda sig med den vita chokladglassen? Jag är helt lost och har aldrig gjort glass förut Skäms

HoppasHoppas någon kan hjälpa mig :)

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Jungblom
    PerG skrev 2011-02-03 10:35:48 följande:

Du borde kunna baka färdigt wienerbröden så att du bara har pensling (ska man väl penslas, länge sedan jag bakade wienerbröd som sagt) och gräddningen kvar (de ska ju jäsa en sista gång, tror det är 30 minuter, efter utbakning). Du kan ju testa och säga hur det blir
  • PerG
    Jungblom skrev 2011-02-03 13:19:37 följande:
    Du borde kunna baka färdigt wienerbröden så att du bara har pensling (ska man väl penslas, länge sedan jag bakade wienerbröd som sagt) och gräddningen kvar (de ska ju jäsa en sista gång, tror det är 30 minuter, efter utbakning). Du kan ju testa och säga hur det blir
    Jag funderar på att göra såhär:
    1. Baka ut bröd och pensla och så
    2. Ta hälften av bröden och stoppa i frysen (googlade lite och det ska tydligen gå)
    3. Fyll och grädda första hälften direkt (så man kan få några till ikväll)
    4. Vänta till imorgon och tina och fyll och grädda sedan resten

Men kanske inte att jag hinner börja idag som jag tänkt utan får baka allt imorgon (och gå upp tiiiidigt eftersom jag tänkt att jag ska bjuda mina kollegor på jobbet på eftermiddagen... är pappaledig för tillfället)
  • CoolJen
    hjohanna skrev 2011-02-03 10:41:07 följande:
    Ni låter som proffs, så jag ställer en fråga..

Ska göra glasstårta tills på lördag då det blir kalas hemma. Hade tänkt göra
    en vit choklad/hallon glasstårta.
    Funkar det att göra ett lager vit chokladglass och ett lager hallonglass bara? I en form med avtagbara kanter.
    Om jag gör hallondelen först, hur länge behöver den stå i flysen sen för att inte blanda sig med den vita chokladglassen? Jag är helt lost och har aldrig gjort glass förut Skäms

HoppasHoppas någon kan hjälpa mig :)
    Det kan vara fint om du gör det i en skål, alltså en glass först som du smetar ut runt hela kanten och sen när den stelnat så fyller du på med den andra sorten.

Jag har bara gjort glass en gång så är ingen  expert...hoppas nån annan kan svara
  • Tuvaduva
    zetika skrev 2011-01-31 12:18:02 följande:
    tuvaduva: ja jag har testat att ha i choklad precis så som du skriver och det blir bra =)
    Ticketack Zetika!
  • Jungblom

minicupcakes à la maffig chokladtårta med penutbutterfrosting
    Blev 60 stycken i småbrödsformar

Svar på tråden För oss som bakar