• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Pemberly

Ang, att ha dem på mage. Man behöver inte nödvändigtvis ha dem på mage på golvet (eller annan plan yta) för att öva motoriken. På BVC fick vi se en brochyr med bilder på hur man kan ha dem på mage på olika sätt och det var tex i förälderns knä och på golvet med en liten kudde eller hoprullad handduk under överkroppen så att de lättare kom upp lite. 

• Jelina068

Här lägger jag lillan på mitt bröst eller över mitt lår när hon tränar att ligga på mage. Har ett sånt där "babygym" där man lägger bebisen på mage och så finns det en kudde som stöd och en spegel man kan ställa framför henne och lite annat på filten. Men jag har inte användt den på wilma än men använde den en del på mellanbarnet.
    Nu har ju dagis dragit igång igen, ÄNTLIGEN. Dom har haft vattenkoppor och varit jullediga så det var så skönt att dom kom iväg idag och att jag får ensamtid med Wilma. Nu när det blir lite lugnare här hemma tre dar i veckan så kanske jag orkar ta fram det gamla babygymmet och använda det en stund då och då. Har ett vanligt babygym som jag tog fram igår och hon tyckte det var roligt att titta på.

Var och vägde henne idag och då vägde hon 4730g, så hon har gått upp 215g på en vecka. Mkt bättre än tidigare.

• IdaVi
    trifolium: Tack för tipset om handduken, det hade jag visst glömt att man kunde göra!

Jelina: Visst är det skönt! Ida är på dagis idag för första gången på mer än 3 veckor!
    Härligt att Wilma går upp i vikt bra nu!

Nu är Ida frisk och på dagis men Ville är genomtäppt och har feber och jag är snorig och har halsont och huvudvärk. Så trött på detta nu, vill vara frisk snart!
    På lördag ska vi på bröllop drygt 2 timmar hemifrån. Ida ska sova hos min svägerska och jag hoppas verkligen alla får vara friska så vi kommer iväg. Ska bli skönt att sova på hotell och få lite egentid. Ville ska ju med iofs

Nu ska jag slänga mig i soffan med en kopp te. Har handlat och skottat snö och Ville har sovit i snart 4 timmar så brösten exploderar nog snart om jag inte väcker honom
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Glittran

Apropå magläget - nej, min lilla gillar inte det heller. Jag tror det mest beror på att hon tycker att det är roligare att sitta i babysittern eller bilskyddet och titta på resten av familjen. Men hon trivs bättre på magen om jag försöker aktivera henne, lägger mig på mage och pratar med henne, eller håller fram leksaker. Så gjorde jag nog mycket med hennes storasyster, men med lillasyster blir det mindre tid till det.

Om man har tid att leka med sin bebis finns det ganska många andra roliga maglekar, vila på mammas / pappas ben, leka flygplan (håll henne/honom fritt i luften eller lägg bebisen på underbenen när du ligger på rygg och lyft upp dem).

Anledningen att de skall ligga på mage är dels att de skall träna huvud och bål, och senare börja åla/krypa, dels att man skall avlasta bakhuvudet så de inte får platt eller snett bakhuvud.
    Men tids nog kommer bebisarna att gilla magläget, när de bli starkare och mer rörliga. Min lilla tror jag snart kommer att vara stark nog att kunna sitta i en barnstol (Ikeas Antilop med det uppblåsbara inlägget), och då avlastas ju huvudet iallafall.

Lena - på efterkontrollen frågade barnmorskan mig om preventivmedel - öhh, sa jag, har jag inte tänkt på Jag sa att vi tog den chansen / risken. (Jag har inte haft en naturlig ÄL sedan innan jag blev gravid med första barnet, och dessutom har sambon tröga spermier, så sannolikheten är extremt låg.)

• ElsaT

Hej tjejjer, hur har ni det?

Här är allt bra. Vi var på BVC i Fredags och tog första vaccinationerna, det gick bra. Carl vägde 6850g och var 64,5cm, har dragit iväg lite i längd på kurvan, växer så det knakar. I går fyllde han tre månader, vad tiden går!!!

BVC-sköterskan lade honom på mage och då lyfte han jättefint på överkroppen och var så glad såFörvånad. Tydligen har han blivit stark trots dåligt med träning hemmaGlad.

I går var Carl vaken nästan hela dagen tog bara lite korta sovpauser trots det var det ett elände att få honom att somna. Undrar om han var övertrött, han var skitarg, skrek sparkade, viftade med armarna, tillslut somnade han iaf och då sov han 7tim.

Nu är det blöjbyte hörde jag visst....

• Frozen

Lilja är en ganska liten tjej, vägde 4500g på sin 11 veckors dag, det betyder att hon gått upp lite drygt 200g på knappa 3 veckor. Men hon verkar följa sin egen kurva och mår bra så ser ingen anledning att oroa mig, 57-58cm lång ca.

Vi ska ta sprutan den 7e feb, kommer säkert gå bra men jag kommer nog ladda med alvedon hemma i fall att... 

• Mrs Sara

Elsa: Du har också ett stort barn, våran "lilla" tjej vägde 6300 gram på 2 månaders kontrollen. Har börjat gå över till stl 68 nu. Jag har också svårt att få gumman att sova på dagarna, vissa dagar är hon vaken i stort sett hela dagen men blir då så övertrött, idag är en sån dag. Så nu ligger hon i soffan och är lite små irriterad Härligt att han har blivt så stark i nacken.

Mika: Det viktigaste är ju att de följer sin egen kurva. Jag har redan köpt hem alvedon utifall att, ska ta sprutan den 9:e.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • ElsaT

Mrs Sara: Är en rejäl tjej du har då! Man får gratis träning av att bära på dom!

Dom kan ju verkligen variera i storlek dom små! I våran mammagrupp är det ett jättespann i vikt på bebisarna men alla mår bra och det är ju huvudsaken.

Carl blev inte dålig av vaccinationen, hade laddat med alvedon men behövde inte ge. Kanske han var lite extra gnällig på kvällen men såna kvällar kan han ha ändå så behöver ju inte ha berott på sprutorna.

• Pemberly

Hos oss är det inga problem med sovning på dagen, då somnar han av sig själv dels en gång på förmiddagen och dels 1-2 ggr på eftermiddagen, däremot på kvällen vill han oftast inte somna förrän efter midnatt, det är lite sent tycker jag.

• Mrs Sara

trifolium: Vad skönt att han kan sova på dagarna.

Har ni funderat nåt på babysim? Vi har anmält gumman till en kurs som börjar i mitten av mars. Hoppas bara att hon gillar det lika mycket som hon gillar att bada och duscha.

Varje litet steg tar mig närmare målet
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF