• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Mrs Sara

Så underbart att höra hur alla barnen utvecklas!!!!

Igår var vi på bvc och jag fick inga bannor för att jag hade tjuvstartat med smakisarna    Cornelia vägde igår 8000 gram och var 66 cm lång, så det är en stor tjej för att vara 4 månader. Märker på kläderna att hon har växt på längde (3,5 cm på 1 månad)

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Frozen

Det är kul det här med smakisar men när det gäller potatisen så är det enligt L's mening äcklisar...tre dagars försök med potatis på olika vis nu men fortfarande är det inte speciellt poppis och det är mest pruttljud med munnen och fula miner. Testade då morot istället och det gick mkt bättre, så vi väntar lite till med potatisen och kör morot ett tag och blandar kanske morot potatis sen.
    Vi ska till BVC imorgon, alltid lika kul att se hur mkt hon växt

Skaffade en gåstol idag också, kände att det kan va skönt att kunna flytta runt henne utan att behöva lyfta så mkt och hon börjar tycka det är roligare att sitta upprätt och inte bara i babysittern.

Tänderna växer och igår bet hon mig i bröstvårtan så jag skrek till två gånger...

• Mrs Sara

Mika: Min lilla gillar inte heller potatisen, tänk själv att bara äta potatis inte alls så gott

• Frozen
    Mrs Sara skrev 2011-03-11 21:47:16 följande:
    Mika: Min lilla gillar inte heller potatisen, tänk själv att bara äta potatis inte alls så gott
    Men jag tycker ju att det är gott när jag blandat med smör och mjölk och andra gången en burk med potatis och palsternacka blandat men det gick inte heller...men men, morot gick ännu bättre idag så jag fortsätter köra på det i ngr dagar och sen blandar jag in potatisen så småningom.

Enligt bvc kan det dessutom ta upp till 15ggr innan barnet vänjer sig vid en smak, så det betyder ju inte att de alltid kommer ogilla potatis som tur är.

Vi vägde och mätte idag, 5700g och 61.5cm lång precis 18 veckor gammal, så hon har ju växt en del och ligger fint på sin kurva.
  • Glittran

Drömde inatt att jag ville ha ett barn till   Att jag gick till CA och de sa att "ja då skulle du kunna börja om 4 veckor då"...och jag sa - "hmm jag måste nog prata om detta med min sambo först."
    Lustigt. Men det ligger inte i planerna, vi är för gamla nu för att försöka med ett tredje barn ( fyller 40 i år). (Hade jag haft ett barn hade vi försökt få ett syskon oavsett ålder.)

Prövade med majspuré denna veckan och det gick mycket bättre än potatis. Palsternackspuré gick också ned. Hon har fårr smaka på lite avocado och banan också. Jag ger henne en matsked ungefär varje gång (=en iskub i min iskubslåda). Hon får mat till lunch och middag om hon är vaken när vi äter. Det märks i blöjan att hon har börjat äta fast föda! Om någon mer än jag har problem med att få ut puréerna ur iskubslådan (har haft sönder ett antal) så kan jag tipsa om att smörja den med lite matolja innan man häller i purén.

Kah tror inte att man behöver stressa med potatisen om de inte tycker det är gott. Har man nånsin hört talas om ett barn som inte äter potatis? Så tids nog börjar de nog äta det.

• Mrs Sara

Det är så underbart att få ge smakportionerna, min lilla tjej älskar matstunderna, blir alldeles galen när hon ser att det är mat på gång. Palsternacka och potatis fungerar att ge, broccolig och potatis var inte lika gott, så då körde vi broccoli med palsternacka. Funderar lite på när man ska börja tillsätta lite kött/fisk/kyckling?

Mika: Härligt att hon ligger bra på sin kurva.

Glittran: Jag har börjat att fundera lite på syskon, känns lite hemskt att säga det redan men jag skulle gärna vilja ha barnen tätt, tyvärr har vi inga frysisar kvar och jag vet inte om jag skulle orka gå igenom ett helt ivf försök till. Men som sagt vi funderar bara på det än.

• Frozen

Märkligt att potatis ska va den knepiga rätten som sagt men hon äter det ju när det är blandat med palsternack, morot eller majs. Dessutom verkar hon tycka bättre om majs och morot när de är kalla...Nu mer får hon ca 1/3 dels burk vid lunch och gröt till middag. Jag köpte iskubsformar i silikon så lite lättare att trycka ut än de i hårdplast kanske, men eftersom hon ändå äter mer än så nu så har jag köpt småburkar som man kan frysa i och sen även köra direkt i micron.

Imorgon blir första babysim passet, det ska bli intressant

Funderar ibland på syskon och känner att det är skönt att vi har 4 i frysen, men samtidigt ligger det ganska långt in i framtiden känner jag och är även inställd på att det kanske inte funkar med dem. Men det slog mig idag att det var första gången på väldigt länge som jag nu hade ägglossning och inte behövde tänka mer på det. Behövde inte stressa och kolla med en sticka att det verkligen var äl nu, inte skynda att berätta för sambon att det var dax och få till det nu, inte ringa kliniken för att få tid för fet...Jag har helt enkelt ägglossning nu och behöver inte göra ngt mer åt saken

• Glittran

Att tänka på när man skall skaffa IVF-syskon är att om man ammar så behöver man en tid efter amningsslut innan man kan sätta igång med IVFen igen. På min klinik ville de att jag skulle vänta tre månader. När jag fick min första tjej tänkte jag sluta med amningen efter 7 månader för att kunna starta med syskon, men när väl den tiden var inne så bestämde jag mig för att det var bättre att njuta av det barn jag hade först (vi gillade amningen så mycket bägge två). Så jag ammade i 14 månader, och började med syskonförsök när tjejen var 1 1/2.

• ElsaT

Carl fick testa en majskrok i dag  på ÖF, det var väldigt uppskattat, han var så söt snuttandes på krokenKyss. Fick ta den ifrån honom efter halva, han hade nog gärna tryckt i sig hela.

• IdaVi

Kikar bara in för att meddela att jag lever. Har varit en tuff period då min rygg krånglat, dottern trotsat och matvägrat och lillebror sovit dåligt på nätterna. Kikar in imorgon igen när jag har mer tid och kommenterar vad ni skrivit.

Kram på er så länge!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF