• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Glittran

Lilla tjejen mycket bättre nu ikväll. Men istället är systern sjuk - igen... Känns jobbigt när det bara går runt i familjen. Hoppas inte lillan blir sjuk igen. Sjuk bebis är jobbigt.

• Mrs Sara

Glittran: Vad skönt att lilltjejen mär bättre men tråkigt att storasyster har blivit sjuk, måste vara riktigt jobbigt när det bara går runt...

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • ElsaT

Inte varit här på ett tag nu, allt rullar på och det är full fart!  Friska änsålänge, hoppas det håller i sig, låter inte roligt med sjuka bebisar...
    Var på BVC i dag, Carl blev 4mån i går och vägde 7800g och var 69cm lång, stoor bebisSkrattande, gått upp nästan ett kilo på en månad och växt 3,5cm på längden.
    Helammar men började med lite gröt för ett par dagar sedan. Han är inte jätteintresserad men ett par skedar går i, hoppas det ska stoppa upp hans mage lite, tycker han bajsar lite väl löst.

Äntligen har vi börjat få sovrutiner! Han ammas oftast vid 20-21 och somnar sedan, vaknar vid ca 3-4 och äter en snabbis och sover sen till ca 7-8. Så ser de flesta av våra nätter ut nu. Hoppas att nattamningen kan försvinna snart med hjälp av gröten...

Hur ser era nätter ut?

• Frozen

Elsa det var stor liten kille du har :) Lilja är 60cm lång och väger lite drygt 5kg nu men blir inte 4 månader förrän nästa lördag. Då ska vi börja med lite smakisar tänkte jag, och gröt blandannat.
    Majs ska väl kunna stoppa upp magen lite, har han fått det än, kanske finns ngn majsgrötvariant annars? Här är det tvärt om, det som kommer ut är fast och kommer under en hel del grymtande...hehe och bara 1-2 ggr i veckan.

Jag önskar jag hade dina nätter...ofta sover hon ganska bra, speciellt första halvan av natten, men ibland vill hon äta med bara 1-2 timmars mellanrum från småtimmarna och framåt. Så ett nattmål skulle vara drömmen om vi säger så... 

• Mrs Sara

Elsa: Du har också en stor bebis Cornelia är rund och go´, på 3 månaders kontrollen vägde hon 6800 gram & var 62,5 cm lång.
    Vilka underbara nätter ni har! Cornelia äter vid 23 tiden för att sen vakna vid 03-04 för att äta och sen somnar hon om och vaknar vid 6-7 tiden för att kliva upp.

Vi har tjuvstartat med att ge plommonpuré då C är så hård i magen, men nu med hjälp av plommon så får hon bajsa 1-2 ggr per dag. Får väl se vad bvc säger när jag började 2 veckor för tidigt....

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Frozen

Sara, bvc kommer nog säga att du inte borde ha startat med plommonpure för att den är söt och det kan bli svårare att få dem att äta annat som potatis då...hehe men det är bara vad jag tror dem kommer säga, du får säkert inget problem med det, bröstmjölk och ersättning är ju också jättesött Jag har också funderat på att börja med plommon ganska tidigt när vi väl kör igång med smakisar just för magen, men det är svårt att veta om hon blir förstoppad eller ej när hon bajsar så sällan. Vi har tex redan bytt till babysemp 2 som det är majsstärkelse i som skulle kunna ställa till det för lillans mage, men än så länge verkar det lugnt. Men som sagt, det tar ju lite längre tid att fatta om hon är förstoppad när hon normalt har mellan 3-7 dagar mellan bajsandet, och det är normalt :)

• Pemberly

Sovtiderna varierar lite men oftast då blir sista kvällsamningen ca kl 22, sedan somnar han oftast någon gång mellan 22 och 23 och vaknar ibland för att amma bara en gång under natten och ibland två gånger. Vaknar någon gång mellan 06.30 och 08.00 på morgonen. Det vore ju skönt om han somnade lite tidigare på kvällen, men fram till för en månad sedan somnade han nästan alltid strax efter midnatt så vi är fortfarande tacksamma att det nu är 1-2 timmar tidigare

• Frozen

Trifolium, vår tjej somnade till en början mellan kl 12 och 2 på natten, sen blev det lite tidigare typ 23 och nu vill hon oftast sova för natten runt 21, idag undantagsfall dock tror jag eftersom hon somnade redan kl20...men då hade hon knappt sovit ngt på eftermiddagen. Vi har heller inte försökt styra det på ngt sätt, hon har själv vart tydlig med hur hon vill ha det...hehe lillchefen Så det kommer säkert av sig själv så småningom, jag var lite fundersam i början om hon nånsin skulle kunna somna för natten tidigare och hur vi skulle kunna få henner till det, men det visade sig att vi inte behövde göra ngt alls, det bara blev så :) hoppas det håller i sig också

• ElsaT

Carl somnade också mellan 24-02 fram till för en dryg månad sedan då det sakta blev tidigare för att nu ligga stabilt på 20-21. Har inte heller styrt på något sätt utan han är trött helt enkelt. Sover väldigt lite på dagarna och är ju så mkt mer aktiv och med så lilla hjärnan behöver väl vilaSkrattande.

Två av bebisarna i våran föräldragrupp har sovit hela nätter från det att dom var några veckor bara så vi andra vill ju så gärna det vi med! Den ena ammas och den andra får ersättning + amning så det är verkligen olika...

Lustigt det där med bajsandet att både10ggr om dagen och en gång i veckan är normalt... Här varierar det mellan 2 till ibland 8 gånger om dagen, full fart i magen!

Mrs Sara: då är våra bebisar rätt lika Carl vägde 6900 och var 64,5 på tremånaderskollen så han är ju lite längre men viktmässigt är dom ju lika. Av de fem bebisarna i vår föräldragrupp är han klart tyngst trots att han är mer än en månad yngre än den äldsta.

• IdaVi

Hello girls!

Svårt det där med smakisar. Jag förstår iofs att de rekommenderar potatispuré att börja med, men jag förstår också att barnen kanske tycker det är godare med majs, ärtor eller morötter. Vi tänkte börja med potatispuré till Ville efter ok från BVC igår. Ska även börja testa gröt och välling. Ville äter ju varannan timme ungefär, och även på natten! Blir inte mycket sömn för mig som ni kanske förstår. Hoppas att välling eller gröt gör att han håller sig mätt längre. Jag kanske har minimjölk i tuttarna?!

Ville vägde igår (han blir 4 månader på måndag) 6820 g och var 64 cm lång. På en månad har han gått upp 600 g men inte växt på längden. Det tror jag iofs inte stämmer, för kläderna har blivit kortare. Hon måste ha mätt fel förra gången känns det som?!

Ha en jättebra helg allihopa och krama de små!

~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF