• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • IdaVi
    Glittran: Jag kanske slutar med mina piller sen. Får se hur jag gör. Men jag är "rädd" för att OM jag blir gravid så kan det bli tvillingar. Tänk att gå från 2 till 4 barn sådär! Hjälp! Men det vore ju häftigt om man blev gravid av sig självt också!

Ville är en ganska stor kille, lång iaf. Pyjamaser i stl 68 är för korta i livet. Konstigt! Men vissa kläder kan han ha i stl 62 så det varierar en del. Ska till BVC på vaccinering på måndag så då får vi väl kolla vikt och längd med tror jag. Återkopplar efter det

Sara: Vi gick på babysim med Ida men kommer inte göra det med Ville. Däremot kommer vi försöka åka till badhuset regelbundet så han får vattenvana. Och försöka köra lite av de övningar vi fick lära oss tidigare. Men han älskar vatten och jag tror det är skönt och nyttigt för dom.

Hur sover era barn på nätterna förresten? Ville äter ca 2 ggr och är lite snuttig ibland. Nu är vi ofta 4 personer i vår säng eftersom storasyster vaknar och vill in till oss också

Näpp, måste göra lite nytta innan lunch och dagishämtning. Sköt om er och de små så länge!
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Glittran

Gick på babysim med min äldsta. Jättemysigt. Rekommenderar det verkligen. Start i mars låter bra, jag har tänkt att börja då med min yngsta tös, om jag kan få en tid som funkar. Tänkte även börja med min 2,5-åring igen. Hon gick på simning till i somras, då slutade vi. (Hon tyckte då att det var kul att bada, men ville inte göra särskilt många av övningarna som de gjorde på kursen.)

Min dotter kan nu sitta i hörnet i soffan och hålla i en leksak. Bra! Hon gillar inte golvet så mycket. Dålig utsikt. Hon kan även sitta i en barnstol (Ikeas antilop med det uppblåsbara inlägget i.) Så nu kan hon sitta med vi bordet när vi äter.

Funderar på att ta fram hoppgungan eller om det är för tidigt. Men hon är stabil i huvudet och älskar att stå, så det kanske skulle vara en hit! (Hennes syster älskade hoppgungan.)

Min dotter har börjat vakna lite mer på nätterna för att ammas. Men hon sover fortfarande 4-6 timmar i sträck någon gång under natten. Det spelar inte så stor roll att hon vaknar nu, jag gick över till att ligg-amma och då är det inte så jobbigt (mest mysigt). Efter amningen på morgonen får hon ligga kvar i vår säng tills vi går upp. Storasyster sover aldrig i vår säng, vill inte. (Vi försöker locka dit henne ibland på helgmorgonarna, men det går inte...)

• ElsaT

Carl är anmäld till babysim som börjar 8/3, ska bli jättespännande! Tre av de andra bebisarna i vår mammagrupp är anmälda till samma kurs vilket är extra kul.

Sovandet varierar jättemkt, senaste dagarna har han vaknat med 3-4 tim mellanrum på natten, somnar mellan 22-00. Innan dess hade han nästan två veckor då han sov 6-7tim, somnade då mellan 23.30-01.30. Vet inte vad som är bäst, att inte få honom att somna förens 01.30 var jättejobbigt men skönt med sammanhängande sömn. Det ändrar sig väl snart igen...

Kräks era bebbar mkt? Carl har vissa dagar då det är hopplöst och är inte lite det kommer heller. Det bästa är om vi liggammar och han sover en stund efteråt men ibland kommer det även då när han vaknar igen och man plockar upp honom. Pigg å glad annars så det är väl ingen fara men blir väldigt mkt tvätt...

• Glittran

Min lilla kräks mycket, har börjat med det sista veckan. Det dreglas en del också. Jag använder haklappar, frotté med ett plastlager i mitten, som jag köpt på gekås. De byter jag ut då och då och sköljer ur. Sedan återanvänder jag dem dan därpå när de torkat. (Jag bor i lägenhet med tvättstuga så jag tvättar bara en gång i veckan.)

• ElsaT

Glittran: låter smart med haklappar med plast, IKEAs frottéhakisar blir ju blöta igenom på nolltid... undrar var man kan få tag i såna häruppe i stockholmstrakten, nå'n som vet?

Funderat på att sy plastad frotté på baksidan an IKEAs men känns lite jobbigt...

• Frozen
    ElsaT skrev 2011-01-26 18:29:57 följande:

Glittran: låter smart med haklappar med plast, IKEAs frottéhakisar blir ju blöta igenom på nolltid... undrar var man kan få tag i såna häruppe i stockholmstrakten, nå'n som vet?

Funderat på att sy plastad frotté på baksidan an IKEAs men känns lite jobbigt...

Är inte de med flecce på baksidan bra då? Jag har hört att då blir det inte blött på baksidan, sådana bibbar. Annars har jag små hakklappar från Lindex som har plast på baksidan.

Vi ska gå på babysim men är inte anmälda än, hon är ju inte 3 månader riktigt ännu men ska börja kolla kurser snart. Vi är däremot anmälda till babyrytmik som börjar i slutet av Februari, det ska bli kul och idag var vi på barnvagnsbio permiär, det gick jättebra, Lilja var snäll hela visningen.

Finns det ett uppblåsbart inlägg på Ikea!? Det måste jag kolla upp när jag ska dit på Fredag :) Vi har köpt barnstol men inte packat upp den än, det blir nog först när vi börjar med smakisar vid 4 månader, en hokus pokus stol.
  • Mrs Sara

Vad roligt att höra att ni rekomenderar babysim, längtar ännu mer till att våran kurs ska börja nu.

Jag har en liten fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Cornelia får bara ersättning ger henne semp 1 men hon har sån magknip på natten/morgonen så jag funderar lite på att byta till nan1 istället. Har hört att den ska vara mildare för magen, byter man ut lite i sänder då eller allt på en gång?
    Jag ger henne redan minifom men det hjälper tyvärr inte.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • ElsaT

I går nattade vi Carl utan att själva gå och lägga oss för första gången. Kändes jättekonstigt att sitta och se på film då han sov däruppeGlad. Han sov 6,5 tim åt och sov sen 3 till. Ska nog börja använda spjälsängen nu, han sover i sitt nest mellan oss fortfarande och det är ju mysigt men ibland fäktar han så med armar och ben i sömnen att jag har svårt att sova. Kanske han skulle sova bättre med utan pappa snarkandes bredvid, eller så blir det tvärtomObestämd...

• Frozen
    Mrs Sara skrev 2011-01-27 07:30:31 följande:
    Vad roligt att höra att ni rekomenderar babysim, längtar ännu mer till att våran kurs ska börja nu.

Jag har en liten fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Cornelia får bara ersättning ger henne semp 1 men hon har sån magknip på natten/morgonen så jag funderar lite på att byta till nan1 istället. Har hört att den ska vara mildare för magen, byter man ut lite i sänder då eller allt på en gång?
    Jag ger henne redan minifom men det hjälper tyvärr inte.
    Har du testat Babysemp 1 Lemolac? Den är mer lättsmält, om du ändå ska byta till nan annars så har ju de också en variant som är bättre för magen nan 1HA tror jag den heter. Vi testade lemolac, men ger ju bara som tillägg 2 ggr om dan, men bytte sen tillbaka när det verkade som att hennes mage fixade vanlig och då började vi med att blanda 50/50. Jag vet som sagt inte men tänkte bara tipsa om att både babysemp och nan har magvänligare produkter.
Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF