• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Pemberly

Mina förvärkar känns som mensvärk samtidigt som magen blir stenhård. Ibland känns de bara som lite molande mensvärk och ibland är det riktigt kraftig smärta som först är mindre smärta sedan blir det kraftigare och sedan svagare igen. De är inte alls regelbundna utan kommer några gånger per dag, oftast bara en enstaka men ibland flera stycken med typ 10-15 min mellanrum under en timme eller så. Jag har börjat testa TENS-apparaten och jag tycker att den hjälper, men jag behöver nog testa mig fram med var jag ska sätta "plattorna" och hur stark ström jag ska ha, för att få bäst effekt.

Idag har vi varit på IKEA och köpt spjälsäng och skötbord, det känns bra att ha det gjort nu. 

• Ewa

Fick värsta yrsel-attacken igår, mådde även lite illa och förlorade helt matlusten. Lite läskigt faktiskt.
    Nu efter en natts sömn känns det lite bättre, har fått i mig frukost.  Men känner av lite yrsel fortfarande.
    Usch!!!

• Frozen

Ewa, det låter inge kul, järnbrist kanske? Skönt att vila hjälpte lite iaf. 

Idag var jag hos BM och hon sa att enligt UL låg bebisen drygt 9% under men SF måttet ligger lite strax över mittkurvan hela tiden och följde sin egen kurva. Hör inte det ihop eller? Kan det betyda att jag har i överkant med fostervatten som gör att SF måttet är lite större men att bebisens vikt uppskattning vid UL baseras på ngn annan mätning? 
    Jag frågade inte BM för det känns som att hon bara svarar att "det är normalt, inget att oroa sig för" och jag vill inte verka överanlyserande...hehe
    Jag är ju inte orolig, isf skulle jag blivit det när en annan BM som går utbildning nu mätte mitt sf mått till 31 cm, dvs exakt samma som för drygt 2 veckor sen...Jag sa bara, jaha då har det ju inte hänt ngt sen senast, men så mätte min BM oxå och fick det till 33cm. Som bebisen lever runt där inne är jag inte orolig som sagt, det som skulle oroa mig är om hon helt upphör att sparka eller så.

En grej jag fick veta idag som var nytt för mig var att man inte behöver gå mer än 1 vecka över tiden innan man blir igångsatt vid en IVF graviditet, till skillnad från 2 veckor vid en vanlig grav. Gäller samma sak där ni bor?  

• IdaVi

Mina sammandragningar gör inte heller ont. Känns lite obehagliga, men gör liksom inte ont. Däremot får man ju nästan stanna upp om man går samtidigt.

Ewa: Läskigt med yrsel och illamående. Läste nånstans att man kunde få det så här i slutet. Hoppas det ger med sig snart.

Mika: Jag skulle nog inte heller vara orolig. Kan ju vara fostervatten som du säger, eller en liten bebis helt enkelt. Det kan ju skilja ganska mycket i vikt/längd på de små liven.
    Är osäker på hur det är med igångsättning pga IVF här. Men jag tänker inte gå över tiden har jag bestämt!

Har ni börjat fundera på hur ni vill ha det på förlossningarna? Skrivit förlossningsbrev eller liknande?

Nu ska jag snart iväg och klippa mig, najs!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Mrs Sara

Ewa: Vad jobbigt med yrsel och illamående.

Mika: Här tror jag att de sätter igång ivf:are efter 2 veckor, vanligt gravida efter 3 veckor. Tycker inte att du ska vara orolig. Alla bebisar växer olika.

Idag har jag fått vara hos bm då jag är så svälld igen. Vänster sida är värst. Det togs urinprov som visade på äggvita i urinen så nu skulle de skickas iväg på odling.
    Mitt sf mått låg på 33 cm. Pyret är också fixerad nu.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Jelina068
    Mika, här i GBG (iallafall för 2 år sen) så gäller det samma som för normalt gravida - 3 veckor övertid. Själv blev jag igångsatt pga TUL som gjordes på BF+14 att bebisen var stor (har jag för mig eller var det liten??) Det hela slutade med snitt på BF+18, hade blivit igångsatt två dagar tidigare.

Svårt det där med SF å TUL, kanske det är som du säger att det är mkt fostervatten men mindre bebis??!
  • ElsaT

Ewa: hoppas yrseln ger med sig, låter inget vidare...

Har också fått sagt till mig att det blir igångsättning efter en vecka över men hör ju också till Stockholm precis som du Mikafikaa.

Måste säga att jag mår fantastiskt bra. Är så härligt klar i huvudet, tom i dag efter en sömnlös natt, (bebis var helt skogstokig i natt, fick gå upp och kissa fem ggr!). Lider av migrän annars men den är puts väck sedan v 6, hoppas, hoppas, hoppas den ALDRIG kommer igen.... Så även om det är otympligt, tungt och tröttsamt för ryggen skulle jag kunna vara i det här tillståndet jämtSkrattande, bara jag slipper huvudvärken... Min mamma blev av med sin migrän efter hon fött mig, hon kan ha nå´t anfall om året på sin höjd, det räknas inte.

I morgon är det TULHjärta!

• Frozen

Då verkar det vara ganska olika från olika län, tycker det är skönt att jag bor där jag bor då hehe, skulle inte vilja gå 3 veckor över tiden. Och här kommer vi ju även göra ett UL i v40, kommer göra det i samband med att vi träffar läkare och sätter datum för igångsättning om det nu skulle bli aktuellt, vilket jag såklart inte hoppas på.

Elsa, va skönt att du mår så bra, annars brukar väl många klaga på att de sista veckorna är värst. Min mamma hade det tvärtom, hon fick migrän under graviditeterna men det har jag som tur är inte behövt ärva. Har själv följt "boken" till pricka, illamående de första 12 veckorna, mådde toppen i andra trimestern och nu i tredje har en del krämpor som karpaltunnelsyndrom och lite halsbränna kommit. Sen är inte magen jättestor men det känns att bebisen tar plats från min lungor :-S

Kul med TUL imorgon, lycka till!

• Pemberly

Jag vet inte hur det är med ev igångsättning här i Uppsala, men det vore ju trevligt att inte behöva gå över tiden allt för länge. Idag ringde en läkare upp och berättade att en odling de tog när jag var inne på förlossningen för kontroll av mina smärtsamma sammandragninger visade att jag har grupp B streptokocker (GBS). Jag behöver ingen behandling nu, men vid förlossningen ska jag få antibiotika och efteråt ska barnet kollas extra noga eftersom det kan smittas vid födseln och jag ska vara kvar ett dygn på BB för att de ska vara säkra på att bebisen är OK (det är väldigt liten risk att den ska bli dålig om jag får antibiotika vid förlossningen), det känns faktiskt rätt bra att inte behöva bli hemskickad 6 timmar efter förlossningen som de ska börja tillämpa på alla utan någon komplikaton här i Uppsala, 6 timmar känns lite väl snabbt.

Imorgon ska jag till barnmorskan på ett extrabesök med mätning av magen, eftersom SF-måttet bara hade ökat 0,5 cm sist. Jag hoppas den har växt lite mer nu och oroar mig lite, men inte så mycket.

• ElsaT

Då har vi varit på TUL. Det är fortfarande garanterat en grabb, stoor pung och liten snopp såg viSkrattande. Allt såg jättefint ut och han har faktiskt vänt sig! Undrar om det inte var det han höll på med natten till i går då han var helt vild. Nu är det mkt lugnare i magen, känner honom i stort sett hela tiden men inte lika crazy. Hoppas han stannar så nu också...
    Han ligger på +6,8% i tillväxt så det känns ju skönt, varken för mkt eller lite.

trifolium: hoppas din mätning gått bra i dag och att streptokockerna håller sig i chack.

Konstigt att det är så olika i landstingen med igångsättning, tycker det låter logiskt att man inte ska gå över tre veckor efter IVF eftersom man garanterat vet hur gammalt fostret är. Är ju inte bra för bebis att vara kvar för länge om moderkakan börjar bli dålig.

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF