• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Jelina068
    ElsaT skrev 2010-09-21 21:11:40 följande:
    En fråga, hoppas nå´n av er har svar. Måste man ta av FP-dagarna om man går hem tex två veckor före BF. Min chef sa så att jag inte bara kan gå hem utan vare sig lön, sjukskrivning eller FP. Måste man isåfall ta 5dgr FP per vecka ? Efter barnet är fött kan man ju vara hemma i 12 månader utan ersättning om man så vill men vad gäller innan? Letat på FK hemsida men inte lyckats luska ut vad som gäller...
    Egentligen spelar det inte så stor roll. Kan ta ut dagarna före och färre efter ist, kan ju vara bra att vara inne i systemet innan födseln kanskeObestämd...
    Ingen aning om man MÅSTE ta ut dagar före, vet som du att man inte behöver ta ut en enda dag före barnet är 1år för att behålla sig SGI men att man sen måste ta ut 5 dagar för att få behålla den.
  • Pemberly

ElsaT: Jag tror att man kan gå hem utan att ta hem fp. Jag har för mig att man har rätt till ledigt 7 veckor före beräknad förlossning, men jag är inte helt säker så du kanske kan kolla med försäkringskassan. Ett tips är att chatta med en handläggare om det är lång telefonkö, jag fick snabbt svar på en fråga om föräldrapenning när jag gjorde det.

Jag har fått värre foglossning nu och kan inte gå så mycket, tur att jag har ett stillasittande jobb. Dessutom börjar magen kännas besvärligt stor och mina förvärkar har blivit ännu mer smärtsamma de senaste  dagarna så jag börjar tycka det är rätt jobbigt nu. Vi har förberett en hel del nu. Vi har köpt spjälsäng, skötbord, babyskydd och en del kläder och igår ringde de och sade att vår beställda barnvagn kommit så den är bara att hämta när vi vill nu.

• Mrs Sara

Elsa: Jag har hp nu och den går ut 16:e oktober tror jag att det är, jag kommer inte att ta ut några fp dagar förrän den 1:a november och min chef har inte sagt nåt om att det ska vara nåt problem, tror att det är upp till var och en hur man vill göra.
    Härligt med fotvård, idag ska jag iväg för att klippa och färga håret.

Ewa: Jag har nog förberett allt, packade bb väskan i måndags efter att haft förvärkar hela helgen. Men nu har det lugnat sig igen.

Lena: Hoppas att det gick bra att få i dottern pencilinet.

trifolium: Vad jobbigt att foglossningen har blivit värre.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Piggelin80

Hej alla!

Hittade denna tråden och har en liten fråga som ni kanske kan svara på?

Jag har precis blivit gravid efter min andra IVF (mitt första plus någonsin) och är såååå OROLIG för missfall hela tiden! Har precis testat plus (4+2) och de första dagarna kände jag mig SVULLEN och hade lite illamående samt ömma bröst. Idag är brösten inte alls ömma och jag är mindre svullen och inte illamående =( Det har varit lite olika från dag till dag. Är det någon som har erfarenhet av att brösten slutade ömma så i början och att det kunde variera från dag till dag?!

Vore jättetacksam om ni ville svara Hjärta Ni har ju själva varit i situationen och vet hur man oroar sig.

• ElsaT

Piggelin80; Grattis till plusset! Försök att inte tänka på symptomen för de kan ändras hela tiden, om man alls har några, och är så individuella. Hade lite mensliknande känsla i början och ömma bröst till och från men inget illamående alls. Förstår din oro men varför skulle det bli missfall? Försök tänka såGlad.
    Kommer kännas bättre efter VUL då du får se det lilla hjärtat slå.
    Grattis igen och lycka till!

• ElsaT

Tack alla för era svar! Mailat FK, chatten var bara upptagen hela tiden, ställde en annan fråga på samma gång. Känner mig rätt säker på att man inte behöver ta ut FP, men kanske det är rätt smart att göra det ändå så utbetalningarna kommer igång...

Kämpa på nu tjejjer, det närmar sig!

• Jelina068
    Piggelin80 skrev 2010-09-22 18:44:49 följande:
    Hej alla!

Hittade denna tråden och har en liten fråga som ni kanske kan svara på?

Jag har precis blivit gravid efter min andra IVF (mitt första plus någonsin) och är såååå OROLIG för missfall hela tiden! Har precis testat plus (4+2) och de första dagarna kände jag mig SVULLEN och hade lite illamående samt ömma bröst. Idag är brösten inte alls ömma och jag är mindre svullen och inte illamående =( Det har varit lite olika från dag till dag. Är det någon som har erfarenhet av att brösten slutade ömma så i början och att det kunde variera från dag till dag?!

Vore jättetacksam om ni ville svara Hjärta Ni har ju själva varit i situationen och vet hur man oroar sig.
    Du behöver absolut inte oroa dig för om du känner symtom eller inte. Den här graviditeten fick jag symtom först i v.7+ men sen finns det dom som inte känner några symtom alls. Så det är väldigt individuellt och alla graviditeter är olika.
    Oroa dig kommer du troligtvis göra oavsett, själv har jag alltid varit orolig fram tills VUL och sen fram till v.12 först efter RutinUL runt v.18 har jag känt mig allt lugnare. Tror det är svårt att låta bli att oroa sig men oavsett så  försök njuta så gott det går. Du är GRAVID!
  • Ewa

Det här med att ta ut föräldradagar och när är en gåta tycker jag.

Jag har nu havandeskapspennning fram till början av oktober, men (förmodligen) tar mitt jobb slut den siste september. Så då kan jag väl inte få hp i oktober om jag inte har ett jobb???
    Vet ju att det är jätteviktigt att inte ha några klapp mellan inkomster, så när mitt jobb tar slut siste sept ska jag väl gå och skriva in mig på arbetsförmedlingen, eftersom jag blir arbetslös. Eller????    Vet ni????

Inte så kul att vara arbetslös och inte ha ett jobb att gå tillbaka till. Blir svårt att lägga upp föräldradagstiden då. Nån mer som har det så här? 
    Jag vet att jag inte ska tänka på det nu, utan vara glad åt den kommande bebisen, och det är jag!!! Men det andra gnager lite i bakhuvudet.

• Pemberly

Ewa: Jag förstår att det känns jobbigt att inte ha något jobb att gå tillbaka till efter föräldraledigheten. Jag har som tur är jobb. Jag har bekanta som varit arbetslösa när de fått barn och de säger att det var stressande ibland att tänka på att de inte visste vad de skulle göra framöver. Men du kan säkert få en härlig första tid med bebisen ändå och jag håller tummarna för att du hittar ett nytt jobb sedan. Jag tror att du bör skriva in dig på arbetsförmedlingen direkt då du blir arbetslös för att inte ha något glapp.

• Piggelin80

Tack ElsaT och Jelina068 för lugnande ord! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF