• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Frozen

När jag säger till folk att vi ska ha i slutet av Oktober tror de mig nästan inte, de tror jag har mkt längre kvar. Det stör mig inte att de tycker jag har en liten mage, de flesta tycker ju att den är fin, skulle tycka det var mkt jobbigare att få kommentarer om hur stor den är. "Är du säker på att det inte är två där inne...höhöhö" Gud så tröttsamt det måste vara att höra. Förstår att ni är less på att höra sån ni som gör det.
    De flesta frågar dock om de får känna innan de lägger handen på, tycker det är lite oförskämt att bara ta på den.
    Min pappa brukar ge mig en femma och sen lägga handen på magen...hehe Vi såg ju på Solsidan i våras då de tog upp problemet och sa att man borde ta betalt en tia för alla som vill känna, och så kom vi fram till att jag kunde ha familjerabatt

Vi ska på tillväxt ul idag, ska bli spännande att få se henne igen och höra lite vad de säger om storleken och så. Även om vi bara gör tul nu för att vi gjort IVF och inte för att det egentligen behövs då hon växer normalt

Hjärtljud senast låg lite lägre än vanligt, 137-145, brukar ligga runt 150, och sf 31 i v31, lite ovenför mittkurvan men följer sin egen kurva.

• Jelina068

Idag var jag på mvc och sf-måttet låg strax över linjen, nyligen låg den under. Glömde fråga vad sf-måttet var i cm. Hjärtljuden låg på 144. Blev lite besviken över att hon inte kände på magen just för att se hur bebisen ligger nu, hon kände så klart men sa inget. Hon sa innan att hon känner inte efter det idag eftersom bebisen kan vända sig igen med tanke på att det inte är första graviditeten.

Här har ni en som tydligen är stor, för ALLA på mitt jobb och det är rätt många där tror att det är dax när som och jag får den där typiska frågan, är det tvillingar?? Lite tjötigt att höra så klart men men...

Jag stör mig inte på dom som kommer å känner på magen, jag tycker det är vackert med gravida magar och magen är ju egentligen inte så stor så länge så jag säger att det är bara att känna så länge det går. Det finns faktiskt dom som försöker hålla fingrarna i styr men som sagt så stör det mig inte och när jag säger det så känner dom så gärna.

Tycker oxå att det är helt OK när dom kallar mig för tjockis, grodan boll m.m. Det sägs ju med "kärlek". Med tanke på hur många gånger av dan jag råkar ut för allt ovanstående så är det väl tur att jag inte stör mig på det för då hade det varit väldigt jobbigt.

• Frozen

Jag håller med Jelina, man får så mkt konstiga kommentarer så kan man skaka av sig dem och inte ta åt sig så mkt mår man bäst själv. Men det är ju inte så kul att bli kallad tjockis, och jag tror de flesta tar åt sig även om det är sagt med "kärlek". Folk passar liksom på att säga tjockis för det är bara till gravida man kan komma undan med det tänker de, fast det kan såra ändå tänker de inte alls på...alla är ju inte lika bekväma i sin gravidmage.

Tul gick bra idag, ca vikt just nu var 1800g och beräknad födelevikt var ca3200g, låter lagom tycker jag -:)

• IdaVi

Folk verkar också tycka att min mage är liten. Själv tycker jag den är enorm Börjar få svårt att få på mig skorna då magen liksom är ivägen. Och till råga på allt har jag fått lite foglossning som påverkar ryggen. Var hos naprapaten idag, så han fick loss lite spänningar iaf.

Men det är ju iaf bara några veckor kvar, så jag står nog ut

Ska till Bm på måndag på rutinkontroll. På mig görs inget TUL om inget verkar avvikande då. Iofs fick jag ett extra UL sist när hon kollade hur långt ner barnet låg

Hoppas alla får en skön helg. Nu ska jag smita iväg och hämta Ida på dagis och sen blir det fredagsmys!

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • Pemberly

Jag har fått höra ganska länge av folk att jag har så stor mage, men sjukgymnasten jag gått hos ett par ggr har båda gångerna sagt att jag inte alls är stor och att jag inte verkar har gått upp i vikt mer än magen och jag litar nog mer på henne som är van att jobba med gravida. SF-måttet ligger också precis på kurvan så jag fattar inte varför folk envisas med att påpeka hur stor jag är eftersom jag faktiskt verkar vara aldeles medelstor. Jag blir faktiskt lite störd ibland då någon som vet at vi gjort ivf frågat om vi är säkra på att det inte är två. Någon gång har jag faktiskt svarat att: ja det är vi mer säkra på än de flesta eftersom de bara satte in ett embyo. Däremot har faktiskt ingen känt på magen (förutom min man).  

Här görs inget tillväxtultraljud om SF-måttet verkar ok så det verkar inte bli något sådant för mig. Min barnmorska har känt på magen för att känna hur barnet ligger vid båda senaste besöken och huvudet har varit neråt, men hon var lite osäker sist och sade att det kan vara svårt att avgöra så här tidigt. Nästa vecka ska jag dit igen. 

• Mrs Sara

Igår tvättade jag upp alla bebiskläderna, så idag ska de strykas och sen vikas in i byrån, känns så himla mysigt att äntligen få boa med det här

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Ewa

Verkar vara många som gör tul, det har inte min bm nämnt nåt alls om. Görs det alltid hos er där ni bor??

Har ni fått förvärkar än?
    Jag känner inget på dagarna, men på nätterna när jag måste upp på toa flera gånger så har jag en molande värk långt ner på magen, känns som mensvärk. Antar att det är lite "för-arbete" som pågår.

• Mrs Sara

Ewa: I norrbotten är det obligatoriskt med tul efter ivf. Läkaren som gjorde ultraljudet sa att det var obligatoriskt i de flesta landsting då de har märkt att ivf barn kan växa lite sämre plus att det är nån anledning till att man inte har kunnat få barn på vanlig väg.
    Inga förvärkar än, men däremot har jag lite sammandragningar ibland.

Varje litet steg tar mig närmare målet
  • Frozen

Enligt vår BM ingick ett tul i v32 och ett i v40 om man gjort IVF. Men enligt henne fanns det egentligen ingen mening med det längre om bebisen växer som den ska, men det hänger kvar sen den tid man inte trodde att IVF graviditeter var "normala" graviditeter, vilket man nu anser att det är. Så snart man fått ett plus på stickan anses man vara lika gravid som vilken annan "naturligt" gravid som helst.
    Vi fick välja om vi ville göra tul eller inte, men tyckte såklart det skulle va skönt att få gjort och min BM tyckte också det var en bra idé att passa på när tillfället gavs

Jag har inte känns några som helst förvärkar men vanliga sammandragningar har ju haft hela tiden. Livmodern som tränat från day one så att säga. Nu kan jag visserligen känna att de kommer lite ofttare på kvällarna och inte så långa mellanrum, men ingen smärta på något sätt, bara livmodern som blir hård, så jag tror det fortfarande bara är lite träning

• Pemberly

Mrs Sara: Visst är det mysigt att tvätta bebiskläder. Vi har också börjat tvätta kläder och filtar som vi köpt till bebisen. Jag tyckte det såg så härligt ut igårkväll när det hängde bebiskläder på torkställningen.

Ewa: Jag har ju haft smärtsamma sammandragningar eller förvärkar i flera veckor nu. Det känns som mensvärk. Vid det här laget i graviditeten är det ju vad jag förstått normalt att börja ha dem, men det var det ju inte när jag började ha dem. Men jag har ju blivit kollad flera gånger och allt ser bra ut. 

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF