• melina80

BF Oktober 2010 efter IVF

JAG HAR ÄNTLIGEN FÅTT ETT PLUS!!!
    Har BF 19 Oktober - 10
    Någon mer Oktober??

Det här är min första graviditet och det hade varit kul att ha någon att prata med under resans gång..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-18 20:31
    BF

natta80gbg 19/10
    jelina068 25/10
    Gulapilen 25/10
    Mikafikaa 27/10
    trifolium -----

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 10:50
    Glittran 10-15/10
    Ewa 16/10
    trifolium 25/10

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-12 18:18
    ny lista :)

BF 16/10, Ewa 32 år, nästan Göteborg, första barnet
    BF 17/10, Glittran 38 år, Göteborg, andra barnet
    BF 20/10, natta80gbg 29år onsala, första barnet
    BF 25/10, Trifolium 31år Uppsala, första barnet
    BF 25/10, Jelina 34år Göteborg, tredje barnet
    BF 25/10, Mrs Sara 29 år Luleå, första barnet
    BF 27/10, Mikafikaa 28år Stockholm, första barnet
    BF 28/10, Lena 74 35 år Norrköping, andra barnet
    BF 4/11, ElsaT 38år Norrtälje, första barnet
  • Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF
  • Glittran

Har haft ganskla mycket molvärk (som mensvärk) och en del sammandragningar (inte smärtsamma) på sista tiden. Är det förvärkar? Eller bara ett tecken på att jag skall ta det lugnt kanske.

Efter att ha gått över tiden med två veckor förra gången känns det overkligt att jag skulle få bebisen före utsatt tid den här gången, men kanske? Jag har inget minne av att jag hade ont alls före förra förlossningen. Jag blev igångsatt då, så jag vet inte riktigt vad jag skall förvänta mig av en förlossning som sätter igång av sig själv.

• IdaVi

Glittran: Jag tror det är förvärkar. Jag tror också jag har lite såna Har som mensvärk, sammandragningar och lite värk mot ryggen från och till.

Sist hade jag nog inte så mycket förvärkar heller vad jag kan minnas. Vattnet började sippra på söndagen, men värkarbetet kom inte igång förrän måndag eftermiddag/kväll och så föddes Ida på tisdag kväll. Den här gången hoppas jag på lite snabbare förlopp

~ Ida 21/10-08 & Pyret BF 29/10-10 ~
  • ElsaT

Spännande med förvärkarna Glittran och Lena!
    Nu är jag såå sugen på förlossningen! Två veckor till kan ju få gå men sen kan han gärna komma utSkrattande! BF är ju 1/11 om precis 4 veckor i dag.

Vi har precis varit på föreläsningen på BB Stockholm (Danderyds Aula). Den var helt OK, ställdes en massa frågor, märktes att större delen av publiken var storstockholmsbor som var vana vid föreläsningar och vågde ställa frågorFoten i munnen!

Har så förbaskat ont bakom skulderbladet att jag inte tog mig till jobbet i dag, högg till direkt då jag klev upp. Värst om jag sitter upprätt eller står. Bättre i bakåtlutad ställning, tex halvliggande i bilen och soffan och helt smärtfritt då jag ligger ner. Måste ju vara bebis som trycker på någon nervObestämd.
    Ringde BM i morse och hon trodde väl som jag. Bokade tid hos läkere till på Torsdag så jag kan få sjukintyg om det inte släpper. Jobba med den här smärtan är inte att tänka på. Har ett monteringsjobb där jag måste sitta upprätt-lätt framåtlutad med armarna framför mig, just det som gör ondast.
    Jag ville verkligen jobba de här två veckorna, men men...

• IdaVi

Puh vilka förvärkar jag har! Så här började det dagen innan Ida föddes sist. Men det värsta är att det lika gärna kan klinga av och sen dröja flera veckor innan det är dags

Elsa: Fy vad jobbigt det låter! Hoppas det blir bättre snart! Jag har ju ofta ryggskott och vet hur besvärligt det kan vara att ha sådär ont

Nu ska jag lägga mig och läsa en bok så får vi se hur kroppen mår imorgon. Sov sött allihopa!

• Jelina068
    IdaVi skrev 2010-10-04 22:22:20 följande:
    Puh vilka förvärkar jag har! Så här började det dagen innan Ida föddes sist. Men det värsta är att det lika gärna kan klinga av och sen dröja flera veckor innan det är dags

Elsa: Fy vad jobbigt det låter! Hoppas det blir bättre snart! Jag har ju ofta ryggskott och vet hur besvärligt det kan vara att ha sådär ont

Nu ska jag lägga mig och läsa en bok så får vi se hur kroppen mår imorgon. Sov sött allihopa!
    Spännande, hoppas det är på G.

Själv har jag tre veckor kvar och tänker på förlossningen flera gånger om dagen och önskar att det är dags men inser samtidigt att jag aldrig varit med om en förlossning som startar själv och varför skulle jag ha turen att den ska göra det före BF.
  • IdaVi

Jelina: Har varit vaken halva natten i förvärkar/sammandragningar. Har varit helt omöjligt att sova när magen varit stenhård och så gör det ju ont ibland. Är hemma från jobbet idag, tänker inte sitta där och flåsa och flämta.
    Har Bm-tid i eftermiddag. Undrar om hon kan kolla med nån CTG-apparat?!

Jaså, du har blivit igångsatt de andra gångerna?! Hoppas du slipper det den här gången. Har du gått över tiden också? Ida föddes ju på BF, började med att vattnet sipprade lite. Men det dröjde innan värkarbetet drog igång.

• Pemberly

Då kan det kanske snart bli ytterligare bebisar här i tråden om förvärkarna är början på förlossning för Lena 74 och Glittran.

Här kommer lite detaljer om min förlossning. Den började med att vattnet gick men under ett par dagar hade jag bara mina vanliga förvärkar (lite oftare på slutet). Jag var inne på kontroll varje dag och dag 3 blev det igångsättning eftersom man inte ska vänta mer än 3 dagar efter att vattnet gått. Först vidgade de livmoderhalsen med ballong och sedan fick jag värkstimulerande dropp. Det fungerade aldeles utmärkt och tog ca 8 timmar från att de satte ballongen och till han var född. Särskilt på slutet av öppningsfasen gick det snabbt. Han vägde bara 2,3 kg vilket tydligen är lite även för sin vecka och pga det fick vi mata honom med ersättning i början för att han inte skulle tappa vikt innan min mjölk runnit till. Vi kunde dock trappa ner på ersättningen efter ett tag och nu ammar jag bara. Det är rätt intensivt eftersom det inte får gå mer än två timmar mellan början på en amning och nästa. Om han sover ska vi väcka honom när det är dags, så man får ha koll på klockan hela tiden. När han gått upp lite mer i vikt kan vi låta det gå 3 timmar ibland innan vi väcker honom om han sover. Det ser jag fram emot. Idag ska vi till BVC för första gången, det ska bli spännande. 

• Jelina068

Grattis igen Trifolium

Lena.
    Med stora tjejen blev jag igångsatt 11 dagar före BF pga havandeskapsförgiftning. Jag kände inte direkt av den men  det påverkade flödet i navelsträngen och dottern vägde bara 2415g när hon kom ut med snitt 10 dagar före BF.
    Andra förlossning sattes igång på BF+15? med sån där ballong som Trifolium berättade om, men det hände inte så mycket, fick stanna kvar på BB över natten för dom skulle ta hinnorna på morgonen efter.
    Efter dom tagit hinnorna så fick jag värkstim.dropp. När klockan var 01.30 och jag bara öppnat mig ca 1cm sen morgonen (öppen ca 4cm totalt), tappen hade dock utplånats under dagen om jag minns rätt, så bestämde doktorn å jag att vi snittar igen. Jag var då helt slut både fysiskt å psykiskt.

Men nu efter två snitt har jag fått OK att föda vaginalt OM förlossningen startar av sig själv, så det vill jag ju gärna. Kanske det är därför jag tittar på toapappret med förhoppning varje gång jag varit på toa eller så fort jag får en förvärk så tittar jag på klockan. Men samtidigt så tror jag inte förlossningen startar före BF om den startar av sig själv över huvud taget.

• IdaVi

Trifolium: Låter som en väldigt bra förlossning i mina ögon Jag hade samma sak, fast jag blev aldrig igångsatt. Men vattnet började sippra på söndagen och så föddes I på tisdagen.
    Kram till dig och prinsen!

Jelina: Ok, så det blev snitt båda gångerna. Jag håller tummarna stenhårt för att du ska få genomgå en vaginal förlossning denna gång. Tredje gången gillt, eller hur!

Ska iväg och handla småblöjor, bindor, amningsskydd osv snart tänkte jag... Känns så overkligt att det närmar sig nu. Men det kanske dröjer några veckor till ändå *mummel mummel*

Svar på tråden BF Oktober 2010 efter IVF