Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Mandy86 skrev 2010-09-08 13:35:21 följande:

Det har faktiskt lyckats att lillan efter alla dessa dagar sover själv på dagen. Lämnade henne ensam ett par gånger och lindade in henne i en filt och nu har hon sovit själv två gånger idag. YES!

Tänk vad man ska prova sig fram, vad som passar för ens egen bebis

vad skönt. jag brukar alltid linda mina barn i början eftersom dem alltid väcker sig själv med fläktande armar. dock har jag inte behövt det med lillan. inte än iaf

ni som ammar, hur ofta ammar ni och hur länge?
    Vår dotter är beräknad att födas i augusti 2010
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-08 11:43:09 följande:
    Måste logga av-ska till bvc å väga lilleman kl 1 så det får bli duchen innan :)
    vi ska också till bvc idag...ogillar det. lillan blir så störd av avklädning o påklädning och jag ogillar att amma offentligt särskilt då det tar ca en timme................
  • elinnnnn

nallepuhmamma: tjohooooo håller tummarna för dig!

har malinski hört av sig ännu? har hon fått bebis?

och perssonlund har hon inte varit inne nåt idag???

PREGGA: jag hade också mjölkstockning, förra veckan. tänk på att ha bebisens haka där stockningen är , då masserar han det stället samtidigt som han suger. att låta bebisen suga bort mjölkstockningen är det mest effektiva sättet.
    för mig funkar det också att trycka lite bakom mjölkkörtlarna så det töms ordentligt. fast tänk på att inte trycka på själva bröstet då du kan täppa till mjölkgångarna.... sen har du säkert fått dem vanliga råden som att mjölka i duschen osv, och håll dem varma (underlättar tömningen av bröstet) hoppas du blir av med stockningen och allt det andra. tänker på dig
    förresten kommer du ihåg hur man ändrar storleken på texten på skärmen? det var nåt kortkommando, jag har glömt bort det :S

• elinnnnn

pregga: ang texten så tror jag att det fixat sig. men resten får du gärna kommentera :D

• elinnnnn

nu kallar min dotter på mig, jag kikar in lite senare. kramar till er alla

• elinnnnn

hm här blev det tomt efter att jag gick.... hoppas på fler bebisar :D

kramar till alla och en väldigt tidig dock godmorgon! {#emotions_dlg.flower}
    jag har precis ammat lillan, rapat henne o bytt hennes blöja så nu efter att ha varit vaken i drygt en timme ska jag gå och lägga mig igen. lillan sover redan :D

• elinnnnn

jag hoppas ni slipper vänta mycket längre.. jag vet ju hur det känns, 13 låååååååååånga dagar gick jag över tiden :S

hoppas dock det kommer igång av sig självt för eran skull

många styrkekramar

• elinnnnn
    LillSkruttet skrev 2010-09-11 20:08:44 följande:
    Heja på tjejer, ni som är kvar och väntar. Tummarna hålls fortfarande stenhårt för er! Hoppas på fler småttingar snart.

KÄnner mig lite modfälld idag....tror jag fått en svampinfektion. Hur f*n behandlar man det med stygn i underlivet och när man ammar???? Kan det verkligen vara ok med svampinfektion när man fortfarande har avslaget, jag menar lillkillen är bara en vecka, såret efter moderkakan är ju inte läkt ännu.....Livrädd att jag ska få någon infektion upp i livmodern när jag känner av symtomen på svamp i de yttre delarna. Utöver det är höger bröst spänt och hårt oavsett hur mycket Leo äter, dessutom har bröstvårtan spruckit lite på undersidan så det r inte kul att försöka amma bort spändheten för att undvika ev mjölkstockning. *suckar*
    Vart vänder man sig när det gått en vecka lite drygt, när det gäller, som det gör nu, svampinfektion och frågor kring hur jag kan behandla? Är det MVC som innan förlossningen eller är det något annat ställe?? Framgår liksom inte. Fick info-papper med hem från förlossningen men där står endast vart jag vänder mig med ev amningsproblem eller funderingar kring bebisen.....Jag då?
    Gynakuten. jag fick ett papper med "viktiga telefonnummer" gynakuten är gratis 3 månader efter förlossningen. fanns även nummer till barnakuten. nu är detta i helsingborg så jag tror du får googla fram numret till gynakuten i din kommun och hör av dig dit.
    om bröstvårtan är sårig så prova att pumpa. OM du kan amma på bröstet så låt bebisens haka vara på den sida det är stockat så han masserar samtidigt som han suger. Se till att tömma bröstet VARJE gång! Jag hade stockning i ena bröstet för drygt en vecka sen. vårtan var sårig och jag klarade inte av att amma lillan på det bröstet utan att spänna mig och gråta vilket resulterade i att hon fick suga ännu hårdare för att få ut någon mjölk, i slutändan gav jag upp med att amma från det bröstet, jag handmjölkade ur i duschen och köpte en handpump och lät henne inte amma på det bröstet förräns vårtan läkt.
    Annars är det nog bara till att ringa MVC och fråga din BM om vart du ska vända dig ang svampinfektion osv.
    Hoppas att det INTE är svamp, och hoppas stockningen försvinner.
  • elinnnnn
    LillSkruttet skrev 2010-09-11 21:36:02 följande:
    tack!! Får ringa i morgon och höra med dem ang svampen. Vill verkligen inte få någon livmoderinfektion pga skiten. F*n vad less man kan bli på allt..... Första tiden är minsann inte någon dans på rosor....Tur att Leo är så go iallafall.
    Vad gäller bröstet så är det precis som du beskriver, svårt att låta bli att spänna sig när han ska äta. Just nu ligger han och sover och jag fasar redan för nästam amning för att jag vet att det är det bröstets tur nu..... Jag blir helt spänd när han ska ta tag och sen viker jag mig nästan dubbel de första sugtagen innan värsta smärtan lättar och det går att finnas till igen. Skulle behöva lägga honom under armen för att han ska ha hakan mot det hårda området då det är på utsidan av bröstet det är värst. Lät rätt skönt att pumpa ur tills såret läkt. Ska kolla med min syster om hon har pumpen till hands, hon köpte min av mig efter att jag knappt använt den när jag fick Tyra. Men det är 3 år sedan hon tog över den så frågan är om hon har kvar den...måste kolla det.
    gör det, håller tummarna för att hon har den kvar. annars så köp en , den är väl värd sitt pris.
    nä att första tiden inte är en dans på rosor det håller jag verkligen med dig om ;), men som du sa, tur bebisarna är så goa :D
    i o med att du inte kan slappna av och redan fasar inför nästa amning tycker jag du ska skaffa dig en pump på en gång. jag kände precis likadant och började få ångest inför nästa amning. det var hemskt, men som sagt jag började pumpa och stockningen försvann och såren läkte relativt snabbt (ett par dagar bara) och nu kan jag amma på det bröstet igen. det gör visserligen lite ont fortfarande (bröstvårtan har ju inte härdats lika mkt som den andra) men det känns helt OK.
    hoppas det löser sig för dig för mjölkstockning är hemskt att ha, antar att svamp är det också (har haft turen att slippa få svamp i underlivet så jag har absolut ingen koll på hur det känns, och det är jag verkligen glad över)
  • elinnnnn
    Malinski79 skrev 2010-09-12 11:38:31 följande:

Passar på att lägga in en bild på min prinsessa Hjärta

naaaaawe vilken sötis!!!! tusen grattis hoppas allt gick bra!
    min amning funkar nu men det var ena jobbiga 2½ veckor men det var det värt nu i efterhand även om jag just då bara ville strunta i det o ge ersättning :)
    men alla gör som dem vill, jag tycker du gör rätt i att välja att njuta av din dotter och all tid med henne att du ger ersättning spelar absolut ingen roll.
    grattis igen!
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10