Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

alltså hon brukar nöja sig med att äta från det högra bröstet och bara snutta lite på det vänstra, men eftersom det gör så helvetiskt ont på det vänstra struntade jag i att erbjuda det igår. hon suttade på det högra tills hon somnade fast hon släppte aldrig det helt, jag tog ut det och hon fortsatte sova i ett par minuter sen vaknade hon och var tröstlös inte ens nappen hjälpte, när jag la henne vid bröstet igen så somnade hon direkt. jag tog bort henne igen och försökte klämma ut mer mjölk men det var helt tomt! och lillan var inte alls mätt heller, därför fick hon ersättning.........

Vår dotter är beräknad att födas i augusti 2010
  • elinnnnn
    Perssonlund skrev 2010-09-03 09:42:31 följande:
    Elinnn - Vad menas med sitt amma? Alltså är det när mamman sitter upp och ammar? Har du testat sitta upp och haft bebisen lite mer sittandes istället för liggandes? Ingen aning om det fungerar men jag vet en som hade sitt barn "sittandes" istället. Kanske en dum sak att föreslå...
    ja att mamman sitter upp och ammar. ja alltså om bebisen sitter så blir det ju konstigare tag runt bröstvårtan.... det bästa enligt alla amningsexperter är ju att ha bebisen tätt tätt intill en och kroppen rak lång ...... men att ha barnet mer sittandes senare när det är lite större går bra för det gjorde jag när jag ammade ett av mina andra barn

jo det blir ju mer vila för brösten om hon får lite ersättning då och då men risken finns ju att produktionen blir mindre om hon inte äter från mig. och eftersom pumpning inte funkar för mig kan jag inte upprätthålla produktionen på det viset och sen blir det ju ändå ingen vila för brösten om dem ska pumpas....

lite klurigt alltså, har ingen aning om vad jag ska göra. vill helst att hon ska vara 3 månader redan och att amningen funkar som den ska och att det inte är lika petigt med taget längre =)

fast å andra sidan vill jag att tiden ska gå sakta så hon inte växer upp för snabbt =)
  • elinnnnn

tetta: ja nu tog hon ju ingen odling eftersom hon ändå inte trodde det var svamp.. men som du säger så kan det ju faktiskt vara andra bakterier, särskilt i och med att jag har sår på det bröstet... BM rekommenderade mig att köpa uppsamlingskoppar  så det har jag gjort och sen får dem vara i det "fria" så mycket som möjligt, tex så sover jag utan tröja och med brösten i luften haha

pregga: tack ang namn kommentaren :D vi är jättenöjda med namnet hon är verkligen en Jasmin :D
    jag köpte amningsnappar idag men dem är nog för små för jag får inte ens in bröstvårtan i dem haha, och ja jag kränger dem ut och in först men vårtan är för stor... hm men jag har lyckats pumpa idag så det kanske inte behövs amningsnapp iallafall, kanske kan jag få igång bröstet med pumpen och så kan vårtan läka riktigt. förhoppningsvis.
    det känns redan bättre, men det är lite bökigt och jag känner mig osäker på om lillan blir mätt då hon inte suger/sväljer lika aktivt som förut. dock tar hon min utpumpade mjölk och dricker upp alltihopa på några minuter bara .....

• elinnnnn

icka: grattis!!!!!!!!!!! skååååååååååååååååååål Skål

nallepuhmamma: håller tummarna för dig!!!!!!!!!!!

och för er andra också såklart!

Perssonlund: tack för lyckönskningarna ang lyckad amning {#emotions_dlg.flower}

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-03 22:44:53 följande:
    Så lite, jag gillar dte skarpt! aså mina bröstvårtor e ju som cd skivor nu, haha så jag får lägga på amningsnappen å hålla den kvar med 2 fingrar medans han suger tag just för att få en chans å läka lite..
    han suger tag rejält aså å jag ringde in imorse då jag åxå var orolig att min mjölk börjat sina pga stress å oro. men sen på Em så rann det till rejält igen, men brösten e väldigt mjuka nu..å jag känner själv lite oro för det..
    men jag får se nästa gng han ska vägas..å han verkar ju bli mätt å belåten även om han ligger å mammas mkt.
    men jag tror helt ärligt att han gosar en hel del av den tiden med, hihihi min lille prins :)
    ja mina är också mest mjuka.... det kändes ju säkrare innan när dem verkligen kändes helt spända och fyllda. fast dem kan ju vara fyllda nu också utan spändheten. har jag både läst och har nog ett svagt minne utav det sen amning med mina andra barn....

-------------------------------------------------------------------------------------------------
    är det fler som inte kan ligga på sidan och sova??? jag får ligga raklång på rygg och brösten rakt upp i vädret annars gör det ont och jag fasar för att mjölken ska stocka sig under natten... tur är nog att jag inte kunde sova på ryggen under hela graviditeten hahaha
  • elinnnnn

angående att pumpa så kom jag på att jag får prega in bröstvårtan och lite av bröstet också i den dära tratten på pumpen, då gör det inte ont när jag pumpar =)
    första gången i mitt liv som det faktiskt funkat att pumpa :D

• elinnnnn

jag sitter här och väntar på att lillan ska vakna, hon åt litegrann bara vid 6tiden och innan dess vid 4. jag trodde hon skulle vakna för minst en timme sen men det har hon inte gjort...... jag ville ju amma henne en gång till och sen gå och lägga mig.. känns som att ifall jag går o lägger mig nu kommer hon säkerligen vakna inom 5 minuter...

men jag ska nog gå och lägga mig iallafall, orkar inte vara vaken längre hahaha

godnatt allihopa!!!!

oj nu vaknar hon nog, eller så bajsar hon och sover vidare sen när hon är klar hahhaa

• elinnnnn
    Catsa skrev 2010-09-03 23:15:36 följande:
    Hej tjejer :)

Grattis till dom nya bebbarna :)

Har läst igenom det senaste i tråden lite snabbt, och det där med amning är ingen dans på rosor.
    Jag har många gånger tänkt tanken att "Nu skiter jag det i det här, jag orkar inge mer", men sen har jag tänkt att jag provar ett tag till. Nu har jag "provat" i lite över en månad, och för varje dag så går det bättre. Både jag och Nellie behöver tid på oss för att få allt att fungera. Första två veckorna var hemska, blåsor, smärta, stockning, skrik och gråt (från mig också), och luft i magen. Inge bra alls. Skriken och gråten är fortfarande kvar, men det är för att jag har stark utdrivningsreflex på vänsterbröstet, det kommer lite fort ibland, men det underlättar liggammningen. Det går framåt, och det var väl egentligen det jag ville ha fram - att det blir bättre. :) Amning är ingenting man kan från början, oavsett om man har barn sen tidigare (man glömmer bort, tror jag).

Kämpa på tjejer, det blir bättre. :)
    Och om det verkligen inte går, så är man inte sämre mamma för att man väljer ersättning till sitt barn - det funkar minst lika bra. :)

Stora kramar till er allihop :)
    tack för ditt inlägg, blev så glad över att få läsa att det bliiiiiir bättre. det vet jag ju nog i och för sig själv innerst inne men det är så svårt att tro på när man är mitt inne den ondaste perioden. jag har precis ammat min dotter, hör o häpna  från BÅDA brösten. och det kändes faktiskt rättså ok. min dotter är ju inte ens 2 veckor så detta ger ju mig jättemycket hopp:)

glad för eran skull att amningen går smidigare nu :)

stora kramar tillbaks
    Pregga skrev 2010-09-03 23:36:14 följande:
    har gått ner alla mina kg nu...ville ju behålla lite...e jättesmal...:(
    åh gumman, så synd att du inte fick behålla några :S

själv så hopppas jag ju på att gå ner allt jag gått upp. men jag har visst stannat på -10kg. jag har 16kg till jag vill bli av med.....*suck*
  • elinnnnn
    Nallepuhmamma skrev 2010-09-04 08:08:26 följande:
    Hej tjejer hur går det för er?

Jag är pissförbannad för här har då alla sd/värkar totalt stannat av och försvunnit *Snyft*.
    Vafan ska man bli snuvad hela tiden på den lyckan man får när man känner NÅTT?
    nämen dem skulle ju bli värre!!!!!!!! förstår du är frustreread o förbannad....
    massor med styrkekramar och håller tummarna stenhårt för att din bebis kommer ut snarast möjligt helst igår
    {#emotions_dlg.flower}
  • elinnnnn
    carohl skrev 2010-09-04 19:09:38 följande:
    Hej tjejer!

Jag har inte läst bakåt men jag tror inte att jag missat nån bebis?
    Igår började mina bröst värka eller mest det högra. Igår kväll började jag må riktigt dåligt så jag tog 2 st alvedon sen jag och sov kl 21.30! Vid 3 vaknade jag av att jag frös ihjäl och samtidigt toksvettades jag så jag hade jordens feber... Min sambo hämtade 2 alvedon till mig.
    Hela dagen idag har jag haft feber så hela kroppen har värkt. FY FÖR MJÖLKSTOCKNING!!
    Jag fick ordination av amningskliniken att ta 2 alvedon + 1 ipren var 6:e timme...
    åh stackare!! jag vet exakt hur det känns! jag hade ju i början på denna veckan och jag har inte riktigt återhämtat mig ännu :S
    försök att amma så du har alexis haka i bröstet där det är knöligt, då släpper det snabbare eftersom hakan masserar stället samtidigt som hon suger ut mjölken. hoppas det släpper snart.
    många kramar
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10