Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

hej tjejer!
    något nytt som hänt? nån ny bebis som kommit?

hoppas alla kommer ut snarast möjligt, för nu är det ju september...
    många styrkekramar till alla, vet precis hur det är att gå över........................

Vår dotter är beräknad att födas i augusti 2010
  • elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-09-01 13:51:40 följande:
    sådär då har vi vart på BVC och viktor väger nu 4520 och är 54.5 lång han växer så dte knakar:)
    när han födes vägde han 4140 och var 50 lång!
    hmm nu ska jag fråga alla er som har fått bebisar och föde vaginalt så nu efter snart 4 veckor så blöder jag inget men de kommer som typ ljus brunna flytningar typ trådar ska det vara så??är det någon som har haft det lr har??
    så bra han växer :)

jag blöder ibland fortfarande, ibland bara bruna flytningar/blodtrådar, visserligen är det bara 10 dagar sen min sessa föddes.. men tror/hoppas det är normalt
  • elinnnnn
    Catsa skrev 2010-09-01 14:56:21 följande:

Hej tjejer :) Hur går det för er med bebisar och magar?

Blivit några fler bebbar? :)

Här går tiden fort och man hinner knappt logga in här.
    Nellie är 1 månad gammal idag, gud vad tiden går fort. :)

Vi har börjat komma in i detta med amningen och sömnen, men lilltjejen har lite problem med gaser så nu har vi börjat med minifom-droppar. Får se om det hjälper henne lite iallafall. :)
    Någon av er andra som har erfarenhet av dom dropparna? :)

Stor kram till er från oss <3

Hej tjejen!
    jag har använt minifom till mina andra barn då dem var väldigt gasiga i magen. jag tyckte dem hjälpte fast man fick ju ändå hjälpa till ibland med mag massage och se till att rapa h*n ordentligt

gaserna kan bero på något du äter/dricker
  • elinnnnn

Lillskrutten: Grattissssssssssssssssssssssssssss!!!! skååååååååååååååååål Skål

• elinnnnn

jag hade början till mjölkstockning i början på veckan därför som jag hade feberfrossa och svettningar om vartannat. men nu är stockningen borta men har fortfarande en rodnad på det bröstet, men på amningsmottagningen sa dem att reaktionen tar längre tid att gå bort än vad det gör för stockningen att gå bort. så det får väl ta den tid det tar :D

men alltså jag vet inte om jag orkar fortsätta amma... jag vill ju så gärna men det gör helvetiskt ont i bröstvårtorna. vi var inne på amningsmottagningen igår i och med att jag trodde jag kanske fått svamp eftersom det brinner och sticker i hela bröstet (mest på det bröst med sår på) men BM kunde inte se nån svamp och trodde mer det berodde på fel tag. hon rättade till min amningsställning och lillan gapar stort så egentligen borde det inte vara några problem men va tusan, det gör sk*t ont! och även med BMs hjälp så efteråt så var bröstvårtan helt tilltryckt :(

ska köpa amningsnapp idag även om jag hatar den (har använt förut och har minnesbilder på allt blod som kom med mina såriga bröstvårtor när jag använde såna sist)

vad tusan, jag helammade mitt tredje barn i 4-6 månader, jag fattar inte hur jag orkade fortsätta, hur klarade jag mig igenom denna första tiden med sår, stockningar, ömhet, trötthet, ångest och allt annat? och plus att ta hand om hem, och 2 barn till? jag önskar jag kunde minnas hur lång tid det tog innan amningen fungerade men jag minns ingenting :S

• elinnnnn
    Angel20 skrev 2010-09-03 08:47:15 följande:
    jag har också problem me amningen...
    Nu har äntligen såren och den värsta smärtan försvunnit, men då har lillan istället fått för sig om att hon inte vet hur man tar bröstet direkt (vi kan trillskass upp till 7-8min) så vi blir arga å ledsna båda två... när hon väl tagit bröstet suger hon ett par gånger sen släpper hon å d e samma visa igen...
    Så här blir d nog ersättning på heltid snart. Men visst vill man kunna amma? man tycker juh ändå att vore d bästa...
    åååhh tack för ditt svar!!!! känns ju som om man är den enda i hela världen som inte ammar utan smärta. det gör så ont att jag gråter varje gång och vill bara att lillan ska sova hela tiden. jag är så rädd att ha henne vaken för att hon kanske då vill till bröstet :S jag vill ju kunna njuta av min lilla skatt hela tiden inte bara när hon sover ;) :P
    jag har fortfarande sår men bara på ena bröstvårtan, men det andra bröstet värker det med och vårtan är hur öm som helst.... här skulle det aldrig funka att trilska i 7-8 minuter vid bröstet!!! Lillan säger att hon är hungrig och då ska hon ha det direkt, eller helst 5 minuter innan ;)
    sen fattar jag inte hur man ska kunna hålla dem enligt alla anvisningar, samtidigt som man ska få in bröstvårtan i munnen OCH gärna stimulera sugreflexen genom att typ massera vid käken osv....  man har för tusan bara 2 armar
  • elinnnnn
    carohl skrev 2010-09-03 08:54:23 följande:
    Usch då elinnn fasiken mjölkstockning är ju rena pesten!! Hoppas det ordnar sig till det bästa {#emotions_dlg.flower}
    Angel20 skrev 2010-09-03 08:47:15 följande:
    jag har också problem me amningen...
    Nu har äntligen såren och den värsta smärtan försvunnit, men då har lillan istället fått för sig om att hon inte vet hur man tar bröstet direkt (vi kan trillskass upp till 7-8min) så vi blir arga å ledsna båda två... när hon väl tagit bröstet suger hon ett par gånger sen släpper hon å d e samma visa igen...
    Så här blir d nog ersättning på heltid snart. Men visst vill man kunna amma? man tycker juh ändå att vore d bästa...
    Har du varit till amningskliniken? Jobbigt när det inte funkar som det ska...
    Kan du inte pumpa ur och ge henne det i flaskan istället för ersättning?
    tack mjölkstockningen är ju borta nu men smärtan i brösten är outhärdlig :( jag har varit hos amningsmottagningen men inte hjälpte det.... även alla justeringar osv av barnmorskan så var ändå bröstvårtan ihoptryckt när vi tittade på den....
    sen fattar jag inte hur man ska leda barnet till bröstvårtan utan att hålla i sitt eget bröst. dessutom så är ju bebis inte still när hon är hungrig, huvudet går ju till höger och vänster och händerna åker upp till munnen osv.. helt kaotiskt
    jag vet du skrev till angel ang pumpning, men jag svarar på det med :D det gör ännu ondare för mig att pumpa annars hade jag gjort det och gett på flaska ett tag och sen försökt amma igen men eftersom det gör så himlans ont och jag absolut inte vill ha fler sår så är pumpning inget alternativ för mig...

har du haft en hel smärtfri amningsupplevelse hittills???
  • elinnnnn
    Angel20 skrev 2010-09-03 09:01:38 följande:
    carohl: Japp jag har varit på amningsmottagningen och dom på bvc har försökt hjälpa oss... jag har försökt pumpa, men d ger inte tillräckligt så vi får ändå kompletera med ersättning några ggr per dygn =0(
    fasen d hade vatt så gott om d funka, för oss alla... jag försöker att inte ge upp ut i fall d blir bättre, men nu har jag istället börjat tycka synd om lillskruttan som får jobba så mycke för så lite... Inatt satt vi å försökte amma i över en halvtimma och hon käkade max 5min utav dom.
    tjejen, alltså det är verkligen jättejobbigt att jättegärna vilja amma och så funkar det ändå inte..... jag hade bestämt mig för att helamma i 6 månader och sen delamma lite till men nu känns det bara som om jag vill strunta i allting... fast å andra sidan så har jag ändå stått ut i nästan 2 veckor nu och om jag slutar amma nu så har ju allt det jag redan gått igenom varit förgäves.... att pumpa funkar inte här heller :(
    när lillan ammar så tar det ca 40 minuter på ena bröstet sen vill hon gärna ha 40 minuter på det andra också.... men visst självklart äter hon inte aktivt i 80 minuter men det är ju så lång tid det tar vid varje amningstillfälle.... suck
    hoppas det ordnar sig för dig också antingen med amningen eller ersättning...
    styrkekramar
    carohl skrev 2010-09-03 08:58:26 följande:
    elinnnn: vad ska din flicka heta?
    Jasmin
  • elinnnnn
    carohl skrev 2010-09-03 09:24:14 följande:
    Ok jag bara undrade för jag hade också problem men så fick jag hjälp och det blev bra. Dock så tycker jag att hon sväljer mycket luft igen vilket är mitt problem när jag ammar... Jag förstår då att du funderar på ersättning på heltid om hon inte får i sig tillräckligt. Det är ju frustrerande när man blir så maktlös... Rynkar på näsan
    elinnnnn skrev 2010-09-03 09:04:20 följande:
    tack mjölkstockningen är ju borta nu men smärtan i brösten är outhärdlig :( jag har varit hos amningsmottagningen men inte hjälpte det.... även alla justeringar osv av barnmorskan så var ändå bröstvårtan ihoptryckt när vi tittade på den....
    sen fattar jag inte hur man ska leda barnet till bröstvårtan utan att hålla i sitt eget bröst. dessutom så är ju bebis inte still när hon är hungrig, huvudet går ju till höger och vänster och händerna åker upp till munnen osv.. helt kaotiskt
    jag vet du skrev till angel ang pumpning, men jag svarar på det med :D det gör ännu ondare för mig att pumpa annars hade jag gjort det och gett på flaska ett tag och sen försökt amma igen men eftersom det gör så himlans ont och jag absolut inte vill ha fler sår så är pumpning inget alternativ för mig...

har du haft en hel smärtfri amningsupplevelse hittills???
    Jag fick jätteont i början, hade sugblåsor osv. Det gick över och har funkat  bra tills igår eller inatt nu gör mina vårtor ont igen! Jag hoppas att det går över snart...
    Gör det ont med pump? Jag har aldrig pumpat men har köpt en pump för jag ska pumpa ur har jag tänkt så att jag kan sticka iväg med Michelle på dansskola på onsdagskvällar och så att minn sambo och lillan kan nöjet att ge henne mat ibland men längre fram. Usch om det gör ont Rynkar på näsan Jag hoppas att jag inte tycker det när det väl är dags...

Jasmin vilket fint namn!
    ja sugblåsor fick jag på ena vårtan, den är fortfarande kvar dock har den börjat torka in, men på andra bröstet är det riktiga sår.... usch vad jobbigt att det onda helt plötsligt kommer tillbaka igen! hoppas du slipper det snart
    alltså ang pump så är det säkert olika för olika kvinnor. men jag har provat både elektrisk pump(fick låna på BB 2004) och sen har jag provat 2 handpumpar. det gör helvetiskt ont och det kommer typ ingenting. det går smärtfriare att mjölka för hand men det tar ju hundra år och bröstet töms nog inte lika effektivt ´+ att det är lite svårare att få ner det i en behållare... det blir rättså kladdigt

ang namnet, tack gumman, vi gillar det :) passar vår lilla prinsessan perfekt även fast hon luktar underbarare än jasminblomman :D
  • elinnnnn
    Angel20 skrev 2010-09-03 09:27:44 följande:
    jag förstår precis vad du menar... har nog stått i valet å kvalet enda sen hon föddes, när man väl kommit fram till en lösning på problemet kommer nästa..
    Oj, då sitter du länge, eller ammar du liggandes? d låter juh som att dina bröst behöver vila lite, jag förstår att du har ont =0) hur långt har du mellan amningstillfällena?
    Allt är juh individuellt, men mina bröst läkte ihop först efter 2 veckor, så d e inte mer än en vecka som jag haft en relativt smärtfri amning.. så kan du, så kanske du ska hålla ut en stund till..
    ja shit vilket dilemma, man vill juh bara barnets bästa!
    hoppas d ordnar sig för dig me... man får väl försöka intala sig att ersättning inte e nått dåligt egentligen och att våra små kommer må prima oavsett vilket beslut vi tar!
    kramar
    jag liggammade nästan hela den första veckan, det var så jag fick sår på den ena bröstvårtan och mjölken började stocka sig sen när den rann till. på både brösten på den sidan som låg ner i madrassen, efter det tvingade jag mig att sittamma (vilket är något av det bökigaste som finns enligt mig) men jag valde att hålla bebisen som en kuvertväska istället för mitt framför mig eftersom man har mer koll på bröstet då (tycker iallafall jag) men BM trodde det var därför mina bröstvårtor ömmar... jag vet inte, men liggamma funkar inte alls nu, jag provade senast imorse

det dumma är att det går relativt smärtfritt på ena bröstet . men när hon är färdig så gör det ont typ 10 minuter efter i hela bröstet och bröstvårtan känns öm igen och det håller i sig hela tiden...

jag har ju ammat innan varannan timme, nu har jag försökt plana ut det så hon är hungrigare när det är dags att äta, ca var tredje timme, men nu känns det som att mjölkproduktionen minskat och hon inte bli rmätt längre? jag gav henne ersättning igår efter att hon ätit på det bröstet som hon ofta brukar nöja sig med och då slurkade hon upp 80ml utan problem sen somnnade hon äntligen.. kramar tillbaks
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10