Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Perssonlund skrev 2010-09-16 22:35:55 följande:
    Måste bara fråga om någon annan blev sydd och när era stygn började lossna och hur det kändes för er.
    jag hade ett stygn men det har försvunnit tror jag. har varken sett eller känt av det. när jag blivit sydd tidigare har inte alla ramlat av och dem har kliat o varit i vägen då ringde jag till mvc och fick dem borttagna
  • elinnnnn
    Perssonlund skrev 2010-09-17 11:28:10 följande:
    Tack för era svar. Asså jag tror inte att jag blöder från såret utan från muttan. Dom sa ju att det kan ta några veckor innan det slutar. Jag har också stygn invärtes och utvärtes. Tror att bindan har skavt lite innan. Nu gör det inte ont på samma sätt utan nu är jag nog mer öm. Bad sambon kolla om han såg stygnen och man såg bara en liten stygnklump (knuten). Men är det vanligt att själva muttan ömmar? Ibland så känns det som typ något ligger och skaver imellan läpparna och jag har tagit duschen där och torkat med papper men det verkar inte ligga något där emellan. Om det fortsätter så nästa vecka ska jag kanske ringa min BM och prata med henne eller är det för tidigt då kanske?
    det kan vara stygnen som skaver eller helt enkelt bindan, man kan också känna sig öm i hela underlivet efter förlossningen. jag tror inte det är för tidigt att höra av dig till din BM, kanske hänvisar hon dig till gynakuten istället då dem brukar ha "ansvaret" 3 månader efter förlossningen.
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-16 18:48:47 följande:
    haha ok, men fy det där lät inget vidare..jag e så lycklig för min lilleman sov typ hela natten tills idag :) han matades 1 gng sen sov han hela natten. Men gumman 60 ml låter väldigt lite? kanske hon inte e mätt å gnäller för det? Min lile ville ju åxå sutta på tutten men nu har jag sår som gör vansinnigt ont å kan inte använda amningsnappen då den ger mjölkstockning, eller ja den KAN ge det. å nej tack det räcker med en gng. men han tog nappen å efter det så får mina boobs en chans att läka å han e så nöjd :)
    Min dotter vägrede ju napp så tanken slog mig först inte ens. JO det e så gött att han går upp i vikt å att förskylningen inte påverkat hans aptit, åh det e så kul å gå till bvc :) berätta gärna hur det gått? min lilleman väger nu 4300 g :) så han går upp perfekt:)
    kramar
    ja lillan sov från kl.20 till 2.30 natten till idag, skönt då jag gick och la mig 21.30 :D sen vaknade hon som sagt vid 2.30 jag ammade henne bytte blöja och sånt sen somnade hon igen till 6-tiden.
    ja 60 ml är lite då jag vet att hon kan äta minst 120 ml om hon är hungrig. men jag har inte fått igång det ena bröstet riktigt än, det som var stockat och sårigt innan producerar inte lika mkt mjölkk som det andra. hade jag haft produktion på det bröstet som på det "bra" bröstet hade det räckt och blivit över men hur tusan får jag igång bröstet? det är inte lika effektivt att pumpa, då får jag bara ut ca 30 ml på vardera bröst. innan idag så ammade jag henne men hon var inte riktigt nöjd så hon fick ersättning igen, 60ml sen var hon nöjd.
    jag ska till BVC i eftermiddag, ska vara där kl.14 klart jag berättar sen hur det gick ;)
    kramar tillbaks
  • elinnnnn
    Malinski79 skrev 2010-09-16 15:03:42 följande:

Jag håller oxå tummarna för att det ligger å PREEEEEEEESSAR nu

elinnnn: Är ni kvar i Sverige eller har ni åkt hem igen??

Här flyter allt på fina, Moa äter å sover mest hela tiden..hon är totalt raka motsatsen mot vad hennes syster va Ella sov max 30 min i taget och ville absolut inte ligga i vagnen eller i sängen, bara sova på oss..Men denna lilla skatt sover hur bra som helst i vagn insatsen, hon sover t o m i den på nätterna..

Hon äter ju enbart ersättning så hon äter 70-80 ml var 3-4 tim å sen sover hon oftast där emellan

ja jag är kvar i sverige. min make åkte hem förra veckan då jobbet väntade på honom då hade han redan varit i sverige i 5 veckor. jag och lillan kunde inte följa med hem för hennes papper (visum osv) är inte färdiga ännu :S
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-16 19:22:16 följande:
    Hm, om ngn skriver-du är så härligt dysfuntionell så det var svårt att inte lägga dig på minnet.

VAD betyder det??
    haha schysst att säga så att du är dysfunktionell, men det menades nog på ett fint sätt
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-17 15:47:43 följande:
    Så nu pratade jag med bvc ang natten som varit...han har antagligen lite magknip lilleman så nu ska jag börja med minifoam :)
    det ska jag med, lillan är jättegasig och har typ alltid magknip :( åsså får jag hålla mig borta från chokladen hur lätt det nu är, choklad är och har alltid varit min drog!!

Lillan hade gått upp 2 hg igen sen förra veckan, men BVC sköterskan var inte nöjd med det, hon tyckte det var lite? jag läste här i tråden om att 2 hg/vecka är det normala?

Nallepuhmamma: åååååååååååååååååååååååh grattis!!!!!!!!!! äntligen!!!! skåååååål! många kramar

Catsa: Skönt att det går bättre nu, du hade lite problem med amningen va? och bebben var gasig om jag inte minns fel... så 7 veckor har gått och det är inte förräns nu det funkar? då kanske jag skulle stå ut lite till, jag står och velar mellan att fortsätta att kämpa med amningen eller ge ersättning. vill ju helst amma egentligen men det är jobbigt när det inte fungerar riktigt som man vill.
  • elinnnnn

alltså kan det verkligen vara så att min mjölk inte räcker till?

Igår ammade jag lillan kl.16.20-17.20 sen somnade hon (efter att hon fyllt en hel blöja med bajs haha)
    Hon sov till 00.45 då jag tyckte hon skulle vakna för att äta lite

Hon kan väl inte sova så länge om hon vart hungrig??
    Nu har jag ammat henne färdigt, hon sov typ igenom hela amningen och blöjbyte .

Det känns som om det är mer troligt att det är magen som gör att hon inte är riktigt nöjd, eller vad tror ni??

Nu ska jag gå och lägga mig igen men hoppas på att ni ger mig ett svar under morgondagen, kommentera också gärna om 2hgs uppgång per vecka, tillräckligt eller ej? Min bvc sköterska sa att det var i underkant??!!

• elinnnnn
    Mandy86 skrev 2010-09-18 09:27:01 följande:
    Sålänge din flicka följer sin egen viktkurva är allt som det ska! Vår tjej går upp 150g/vecka och ligger under medel men följer sin egen kurva
    jo fast hon har bytt kurva, hon låg lite över medel förut nu ligger hon på medel...

nallepuhmamma: jag har inte gått ner så mycket, gick ner 6 kg vid förlossningen det var ju lillan, moderkaka + fostervatten sen har jag gått ner 4 kg utöver det och min dotter är 4 veckor. att tillägga är att jag inte gått ner nånting under dem senaste 2-3 veckorna..... :S
    Angel20 skrev 2010-09-18 10:54:06 följande:

hello girls! hur går d för er?

här rullar d på, äntligen kan Maja bajsa helt på egen hand igen å ingen kan va gladare än jag! .. men d e mycke pyssel me extra vatten till den speciella ersättningen, olja i maten + extra laktulos.

Jag har en liten fundering bara, skruttan har haft lite hormonpliter här å där sen hon va en vecka gammal.. och nu har hon fått som små små utslag i hela ansiktet och ner runt hals och nacke.. e d också hormonellt? eller kan d va nån allergi? Har era små älsklingar hormonpliter?
    Dom reagerade ingen speciellt när vi va på bvc, men man oroar sig ändå Glad

min lilla har också hormonplitor, hon fick dem dagen efter hon var född, vita och sen var hon hel prickig i ansiktet och ner på mage och rygg (röda prickar) men det röda försvann efter ett par dagar men dem vita prickarna i ansiktet har hon fortfarande kvar. mitt första barn fick röda hormonplitor och dem satt kvar i minst en månad, tror tom att dem var kvar i 2 månader!
  • elinnnnn
    Nallepuhmamma skrev 2010-09-18 10:28:21 följande:
    Fan vad ledsen jag blir. ALLA ni som fött har ju gått ner MASSOR. Jag är totalt impad av er.
    Hur bär ni er åt?
    Nu har jag inte vägt mig och vill inte ännu för magen ser ut som en ica kasse fyld med vätska i som hänger såhär 3 dagar efter sessan föddes.
    Jag kissar jätte ofta. kanske vattnet som man lagt på sig som kommer ut nu???

Hur ofta ammar era bebisar?
    Vår dotter håller 1½-2 timmar imellan (har den tiden nu).
    Hon får i sig massa och vi byter ofta välfylda kissblöjor vilket är ett stort plus på att hon får tillräckligt enl läkare
    i början ammade jag lillan varje timme, sen varannan och nu försöker jag hålla mig till var tredje så hon inte småäter hela tiden, dem på BVC sa att hennes mage behöver vila emellan åt och att det är bättre att hon äter rejält när hon väl äter så magsäcken blir större så hon kan äta mer och mer och inte behöver ammas så ofta
  • elinnnnn

jag vägde 58 när jag plussade, gick upp till 84 och väger nu 74... hoppas också på att komma ner till 58 igen, men jag räknar med att det tar lika lång tid att gå ner som att gå upp annars blir man bara besviken

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10