Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

förresten, vad använder ni till era bebisars rumpor?
    jag har bara smörjt lillan med babyolja hittills, men nu har hon blivit röd i rumpan antagligen efter alla bajsblöjor hon gjort...

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-23 13:56:14 följande:
    anar en viss sarkasm.....?
    nä inte alls så jag menade! men i och med att du skrev att man ingen mens har när man ammar så var jag tvungen att skriva att jo det kan man faktiskt ha. för det är så många som tror att man inte har mens när man ammar och blir gravida. man kan ju amma 6 månader och inte ha mens och sen helt plötsligt bli gravid för att man hade EN ägglossning och iom att man blev gravid fick man ju ingen mens. ville bara klargöra det så att ingen går på "myten" om att amning är ett preventivmedel.
    Förstår att du nog var lite förvirrad, men ville bara klargöra för malinski vad jag menade med mitt inlägg.

Tack för alla dina svar på mina frågor :D

Jo mensen KAN utebli om man ammar men isåfall uteblir ju ägglossningen också, dock inte sagt att det gör så för ALLA.

Tänder, ja vems son var det nu som fick en tand vid 17dagars ålder eller hur det nu var? Det var någon här i gruppen iaf men minns inte vem :S
    Jag undrar också hur man gör med amningen då om dem har tänder! ajjjjjjjjjj
    Min mamma sa att man får "lära" dem att inte bitas genom att ta bort bröstet om dem gör det... Men ändå AJJJJJJJJJJJ!!! Hoppas din lille prins inte bits....
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-23 13:55:54 följande:
    jag har använt idominsalva eller talk...men ska nu köpa en annan salva som carohl rek.
    jag har ju både bepanthen och idomin salva och zinksalva... prover som följde med babybagen :D
    men sen har jag också purelan som jag köpte till mina bröstvårtor, det står att man kan använda den till blöjeksem också. fast den var ju rättså dyr, ifall om jag får såriga bröstvårtor igen så hade det ju varit synd att ha använt upp den till hennes rumpa ifall nån av dem andra salvorna fungerar lika bra.
    tipsa gärna om den salvan carohl tipsade dig om :D
  • elinnnnn
    Mandy86 skrev 2010-09-23 15:14:58 följande:
    Måste fråga vad ni tror, bebisen har fått röda prickar (hormonprickar?) vid fyra veckors ålder med en gul prick i mitten.... är det hormonprickar?

Jag frågade på BVC och där sa dem att det säkerligen inte är hormonprickar utan att hon inte tåler mjölk..och att bebisen inte brukar få hormonprickar vid fyra veckor..men det verkar jättevanligt och när jag läser på nätet så verkar det vara det..flera familjemedlemmar som också har barn menar att det är hormonprickar..

tänk om dem börjar en behandling mot laktos om det inte är det
    min son fick hormonprickar och dem kom inte vid födseln utan senare och försvann vid 2 månaders ålder... helt röd prickig var han , såg ut som finnar
    Oväntad skrev 2010-09-23 15:39:48 följande:
    Hur är era egna magar efter ni fått barn? Det enda jag lyckats läsa om är att man kan bli förstoppad men min mage är verkligen inte det.. Tvärtom.. Den låter mycket bullrar och är väldigt gasig och man får ofta gå på toaletten.  Nu är ju mitt ganska färskt, födde ju bara för 6 dar sen men tänkte det skulle lugna ner sig lite..
    dem första 2 veckorna kanske så var jag lös i magen och gick på toaletten flera ggr per dag. nu är det bättre, ibland hård, ibland mittemellan men inte lös längre. dock är jag också jättegasig :S

tetta och malinski: tack för tipsen ang inotyol!
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-09-23 20:03:07 följande:
    Elinnnn gumman, jag svarar senare..har hög feber å 4 st stora knölar i en abröstet, samma som sist...gör så ont så jag gråter snart, har mnasserat å duchat varmt på...försöker lägga till honom med hakan på knölarna men han kommer inte åt den ena som e rakt upp ovanpå bröstvårtan....lovar å svara på dina inlägg men nu e jag helt slut..lilleman var vaken fr 00.00-07.00 ca natten till idag.....
    usch stackars dig och discoprinsen. funkar det inte att pumpa då? pumpa i duschen och ha duschstrålen på knölarna ...
    hoppas du blir av med det snart. kramar

perssonlund: jag skulle ju skriva min förlossningsberättelse men jag har inte hunnit med riktigt och nu känns det inte så viktigt längre, lillan är viktigare :D hoppas nån annan har som du kan läsa. annars kan du gå in på olika bloggar.... tror acarolinas.blogg.se har publicerat sin (hon var med i aug gruppen från början) anouk.blogg.se har också lagt upp sin förlossningsberättelse.
    tetta skrev 2010-09-23 20:05:50 följande:
    Jag smörjer Emma under halsen nu med den. Hon har fått så mycket veck ;)
    Smorde det på rumpan och det försvann!
    Den är dryg och mkt fet... 
    jag provar med idomin nu, verkar som det hjälper redan eftersom hon inte gnällt när hon fisit eller bajsat. hon har bajsat 3 ggr idag haha, hon brukar bajsa en gång typ...
  • elinnnnn
    carohl skrev 2010-09-24 09:03:47 följande:

Hej tjejer!

Nu var det ett tag sen jag var in här... Ser att månag har åkt på mjölkstockning vilket är bara att beklaga Rynkar på näsan Då jag åkte på det så sa de åt mig från amningskliniken att ta 2 alvedon+1 ipren till en början var 4:e timme. Då jag blev bättre så skulle jag ta andra dygnet då jag mådde bättre skulle jag ta var 6:e timme. Jag sååå mycket bättre då jag fick i mig tabletterna men jag var fortfarande öm såklart men det gick över till slut. Tabletterna går inte över till barnet sa de.

Elinnnnn: Jag svarar här också om du inte ser mitt svar på bloggen Glad Alexis hål gjorde vi själva då de inte vill göra på bebisar här heller. Det visste jag sen jag hade Michelle liten, då gjorde vi också på henne själva. Vi gör det med ett vasst örhänge som sen får sitta kvar. Den vassa kanten tar inte i sen i barnets baksida av öronen då pluppen till örhänget har som en båge för att skydda just baksidan. Det är örhängen jag har från Chile. Man brukar sätta i såna på barn/bebisar där.
    Jo salvan jag rekommenderade Pregga är just Michelle blev lätt röd i rumpan då hon var bebis så pass att huden sprack på henne men inotyol fixar bort det på några timmar, max en dag! Vilken gör den till fantastisk enligt mig Skrattande

aha ni har gjort dem själva. nä det vågar inte jag. det får bli sen nångång :)
    Jag har provat nu bepanthen sen igår, den hjälper ju för tillfället men vet inte om den tar bort det röda, men den lindrar ju... hm kanske ska prova inotyol eller vad den nu heter eftersom typ ALLA rekommenderar den.
    Oväntad skrev 2010-09-24 07:52:19 följande:
    Japp nu har jag också fått min kvot mjölkstockning. Kände redan av det på "dag 5" och pratade med BB om det som sa att det var normalt att känna sig sjuk och ha spända bröst.. lol sen på kvällen så fick jag stora röda fläckar på ena bröstet. =/ Hade frossa förra natten, smärtan går inte direkt över men märkte att vetekudde som man värmer är bra mycket mer smärtlindring än alvedon. I natt så har Loke i princip inte sovit alls.

Det här är en av anledningarna varför jag övervägde många gånger att sluta amma Lokes storebror men på nåt sätt så stod jag ut och sen vid 6 månader när jag började delamma så försvann alla mjölkstockningar.. Innan var dom utan att överdriva varannan vecka =(..

Varför vet jag inte.. Jag var alltid påklädd till tänderna.. Hade så mycket kläder att jag blev som en svettig dåre. .Men jag funderar på om det kan vara så att det är ammningställningen som är boven. Jag funderar på om ligg-amma kan vara en del i det.. Eller att jag ibland inte får till hans mage mot min.. Ash, hur som helst.. Jag vet inte hur jag ska göra den här gången. Mjölkstockning är riktigt jobbigt och man blir så slutkörd av det..
    jag tror mjölkstockning har mer med bebisens tag att göra än med kyla/drag. se till att h*n tömmer bröstet jämt så inte bara typ högra sidan av bröstet töms varenda gång osv. Jag liggammar också och brukar få mjölkstockning på den sidan som är närmast madrassen dvs den vid armhålan. men jag håller handen under bröstet (lägger handen mellan bröstet och madrassen så nära armhålan jag kan men som ändå är bröst typ) så blir det litet tryck på just det stället så töms det också
  • elinnnnn

mer ang mjölkstockning kom ihåg att ha en bh som passar och som brösten får plats i, även när dem är som fullast. och sov gärna med BH på så att inte brösten kommer i kläm på nåt sätt.
    dem första 2 veckorna fick jag sova på rygg annars fick jag ont i brösten och dem kom i kläm. sen hittade jag en perfekt BH på minimundus.se , typ sportBH fast amningsBH. som inte har några sömmar och inte klämmer men ändå håller brösten på plats, funkar perfekt att sova med också

• elinnnnn

carohl: tack för det ska komma ihåg det ifall salvan inte hjälper. usch låter inte roligt att ha svamp som bebis :S stackars

pregga: åh vad irriterande när man skrivit lång text och det sen bara försvinner. därför kopierar jag mina innan jag skickar ;) men ibland glömmer jag och då blir jag så frustrerad. hoppas du mår bättre idag!

sofie och laura skrev 2010-09-24 19:54:11 följande:
    Hej tjejjer!!

Jag lider med er som fått har mjölkstockning.. Jag har dock aldrig upplevt det så jag kan inte sätta mig in i den situationen=(

Jag har dock världens snällaste bebis samt barn =) så här njuter man i fullaste drag som bara den.

Alvin är ju nu 2 1/2 månad och är en riktig goooos unge hihihii

Hoppas annars att allt e bra med er och era mirakelbarn

hej fina!
    2½ månad redan!!! herregud vad tiden går fort! min lilla prinsessa blir 5 veckor imorrn =) allt bara bra här hoppas det är det med dig med. kramar

• elinnnnn

förresten, är det någon annans bebis som också ändrat bajsvanor runt 4-5 veckors ålder?
    Min prinsessa har ändrat bajsvanor och bajset har också ändrat färg, från senapsgult till mörkt grönbrunt
    är detta något normalt eller ??

• elinnnnn
    Mandy86 skrev 2010-09-25 17:20:22 följande:
    vår prinsessa slutade bajsa och efter 36 timmar kom det som vanligt. senapsgult och grynigt. efter det gick det 48 timmar men samma bajs.. kom nu vid 4-5 veckors ålder. innan dess har det varit bajs i nästan varje blöja
    hm, ja min lilla bajsar oftare nu än förut. Innan var det jättevattnigt och senapsgult och grynigt precis som du beskriver det kanske en gång om dagen. nu bajsar hon lite flera ggr om dagen, mörk brunt och grynigt... hm Obestämd
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10