Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

Pregga skrev 2010-10-03 21:46:22 följande:
    som jag sa då, att man inte ska väcka dom....jaja
    jo jag vet att amningsnapp inte e bra men jag pumpar åxå så jag håller igång det å han får i sig blod så jag måste...
    jo jag vet att man inte ska väcka dem så länge dem ändå går upp i vikt, men ville bara fråga för säkerhetsskull :D

bra att du pumpar, men du vet att det inte är något farligt att han får i sig blod? det låter äckligt men det gör inget. det sa dem iallafall till mig när jag blödde jättemycket av såriga bröstvårtor vid amning med mitt förra barn...
    fast amningsnappen kan ju vara bra så du slipper onödigt slitage... fast om jag var dig så hade jag nog enbart pumpat ett par dagar och gett med flaska så bröstet kan läka. är det båda som är såriga hade jag pumpat från ena och låtit det vila och ammat från det andra och sen när det första läkt göra likadant med det andra....
    hoppas det läker snart och se till att han gapar ordentligt när han tar tag för jag tycker det låter som han har fel tag, som någon annan också sa. det är rättså ovanligt att man fortfarande får sår när bebisarna är så pass "gamla".
    kram
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-10-04 19:02:17 följande:
    Hej Gumman :)

jo men det e bättre att fråga en extra gng å få veta säkert :)
    ok, ja detta med blodet har stressat mig så jag ringde idag innan jag såg att du skrivit detta nu å frågade då han kräktes lite rosa idag igen, amningsnappen funkar för att spara brösten å få läka lite, japp har sår på båda å jag tror att han från början tog fel tag så att säja. jag provade å pumpa ut 1 gng å då åt han fr flaska 160 ml men det var för att jag ville se hur mkt han fick i sig å han slurkade i sig rubbet, haha matvraket. andra gng så totalvägrade han flaskan..fy va äckligt, inte alls samma sak som mammas varma mjuka tutte ju..hahaha ska försöka sen när nappen åker igen å pressa in mer av bröstet i munnen på han, ja pressa på tutten aså.
    tack för omtanken goa du :)
    kram
    du kan trycka till bröstet lite men se till att inte ha fingrarna nära bröstvårtan för då kan han ju inte få ordentligt tag, och för honom inte till bröstet förräns han gapar STORT!
    lycka till, kramar tillbaks

och du, vilken sötis du har!!! hihi
  • elinnnnn
    ssssssss8 skrev 2010-10-05 22:01:23 följande:
    Läste en annan tråd och började då undra hur vanligt det är att föräldrar svär åt sina barn? Gör ni det?

Jag var och handlade kläder till min dotter för något år sen och där var en liten kille med sin pappa och killen sa nej vad fin overall! och pappan sa ja så in i helvete typ, det skar i mina öron, så säger man bara inte om är lite bildad.
    Vad tycker ni är det ok att slänga ur sig vilka svordomar som helst?
    nej jag tycker inte det är okej med svordomar. jag är helt emot det även när det gäller 2 vuxna emellan. jag tycker absolut inte att man ska svära i närheten av barn och ännu mindre ÅT dem..

så fina bilder ni lagt in!
  • elinnnnn
    Oväntad skrev 2010-10-05 17:09:36 följande:
    Äntligen börjar vårt liv ordna sig och jag är i bättre skick än jag var innan. jobbigt att vara sjuk och nyförlöst men nu är allt mycket bättre... Skrattande

Lille Loke är 18dagar går upp ca 200-300g i veckan (hitills) något jag är glad för då jag varit mycket sjuk.. Kräks

Jag själv har gått ner 17kg på 17dagar.. känns lite märkligt då jag bara gick upp ca 10kg.. Men försöker äta lite mer då min kost inte är tillräcklig tydligen.. okej jag hade ingen bra aptit när jag var som mest sjuk men jag åt ändå..

Har fortfarande avslag och undrar hur ett eventuellt samliv ska komma till skott när allt är så skört där nere.. Ja alltså när avslaget är "slut"..  Man har ju lust men det verkar inte räcka för att man ska bli mindre "skör"..
    ang samlivet, alltså mitt avslag är borta typ för en vecka sen är det HELT borta, men underlivet känns mysko. känns liksom som att det buktar ut lite . jag är inte redo för samlag ännu. men snart har ju 8 veckor gått och man "ska" väl vara redo då....
    men jag tror att i mitt fall kan det bero på att jag inte gjort knipövningarna ordentligt.. läste igenom det där gröna pappret man fick vid hemgång ang knipövningar och lite stretching osv och där står det att man ska göra 100 knipövningar om dagen.... ehhh jag har nog inte ens gjort så många sammanlagt under dessa 6 veckor som gått....
    men ja, det är väl aldrig försent?
    hur har det gått för er med knipövningarna? kommer ni ihåg att knipa??
  • elinnnnn
    ssssssss8 skrev 2010-10-06 08:45:59 följande:
    Nej jag har inte kommit ihåg heller Tänkte på det häromdagen att det vore nog dags snart
    haha ja jag kör hårdträning nu
    imorrn ska jag på efterkontroll, får väl se vad hon säger. hur illa det står till därnere egentligen efter alla missade knip ;) :P :S
    Oväntad skrev 2010-10-06 11:19:07 följande:
    Försöker köra så ofta jag minns att göra dom.. Fast det är helt olika från dag till dag.. Det är inte 100 om dagen anyway.. Kanske 10-20 max..
    ja det är inte lätt att komma ihåg det inte. sen blir jag alltid lite deppig när jag gör dem för att jag inte kan knipa så hårt haha, det är ju bara ett tecken på att jag verkligen behöver göra dem... jaja
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-10-07 14:05:16 följande:
    jaa idag blir våra prinsar 7 veckor :) min lille vägde häromdan 5205 :) å sist vi mätte han men det var ett tag sen så var han 56 cm, så kanske 57,58 nu..dom växer ju så det knakar.hihi

Elinnnn-jag slutade med amningsnapp idag då jag tycker den hämmar produktionen ngt å bröstet har läkt lite grann iallafall..å jag gjorde som du sa-typ,nöp ihop bröstvårtan lite å förde in lite mer i hans mun, å TADA!!!! det gjorde inte ont, kraaam
    åh härligt! vad roligt att höra att mitt tips hjälper :) och grattis till att ha ammat utan amningsnappen och ingen smärta :)
    härligt!

läste det andra också och jag hoppas du snart hittar din nya identitet för du kan inte gå tillbaks till något gammalt. nu är du 2 barnsmamma med massa erfarenheter, lär av dem och finn din styrka. massa kramar
  • elinnnnn
    Nallepuhmamma skrev 2010-10-08 12:51:20 följande:
    Hej tjejer var ett tag sedan man var här inne i tråden nu.

Här är vi alla förkylda och även lilla tösen här
    Men det går bra med koksaltlösning och bröstmjölk i näsan så lättar det.
    Amningen går kanon och jag känner mig som en mjölkko för jag får pumpa massor och har fylt ett stort utrymme i frysen med mjölk nu som jag pumpat.

Snittsåret ser bra ut och läker fint. har gått ner iaf 15 kg på 3 veckor så det fattas bara 4 kg kvar tilsl jag väger som jag gjorde innan jag blev gravid men ska ner ännu mera än det nu också så det blir nyttigt bra kost samt promenader med syskonvagnen här

Hoppas ni andra har det bra och slipper förkylningen!
    ja men där ser du, det var väl du som gnällde lite för att du inte gått ner nåt? hehe och så var du väl en av oss som var oroliga för att gå upp så mycket under graviditeten?jag kan minnas fel förstås, men grattis till -15 kg. kämpa på!
    skönt att allt går bra med amningen också
    förkylning är dock lite tråkigt, krya på er!
    kramar
  • elinnnnn

har har jag inte varit pa minst en vecka. forra onsdagen akte vi hem igen och resan gick bra, tur jag kopte den dar barsjalen for utan den vet jag inte vad jag hade gjort. lillan sov mestadels av resan tack och lov. jag flaskmatade henne eftersom jag avskyr att amma offentligt och dessutom sa funkar amningen bast for oss nar vi ligger ner. sa jag ammade alltsa inte pa nastan 24 timmar och produktionen verkar inte ha kommit igang igen efter det. kan sjalvklart bero pa att jag nu under veckan fortsatt ge ersattning for att jag haft sa lite mjolk. jag har alltsa gett brostet forst och sen ersattning... har ni nagra tips pa hur jag kan fa igang amningen igen??? sen igar sa ammar jag typ varannan timme, bada brosten. trodde att det skulle fa igang produktionen men kanske tar det langre tid??

annars ar allt bra med oss hoppas det ar det med er ocksa. oj forresten sa har lillans navel strulat lite. det har kommit nat gront fran den sa igar var vi hos doktorn/BVC och fick order om att tvatta med nat alkohol likt och smorja pa en speciell kram 5ggr/dagen i 5 dagar. lillan verkar inte lida men man tycker ju att naveln ska ha lakt for lange sen.. eller??! hon ar ju anda 8 veckor...

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-10-19 18:31:29 följande:
    jag frågade faktiskt inte, men hon sa att barnen upplever det som ett obehag som inte e nödvändigt utan det räcker med renässans näsdroppar, men alla gör ju som dom vill :)
    jag har ocksa nassug och anvander bara den nar det ar absolut nodvandigt, anvander ibland aven oron tops. det ar ju extremt mycket obehagligare att vara tappt i nasan och inte kunna andas genom den vilket innebar att hon heller inte kan ammas.

det jag har hort som ar negativt om nassugen ar att om man suger for hart att det kan skada oronens trumhinna , det blir ngt slags baksug? men jag har anvant nassug pa alla mina barn och ingen har nagra horfel.

jag vet inte, kanske den nya nassugen ar battre an den som liknar den man skoljer oronen med? ni vet den som ar som en slang som foraldern suger pa den andra anden?? ser jatteackligt ut, det finns ju ett filter emellan men bara tanken pa att suga i sig snor gor att jag kraks haha

hoppas alla mar bra, ingen som kan svara pa min amningsfraga??
  • elinnnnn
    ssssssss8 skrev 2010-10-20 11:23:10 följande:
    aj då det låer inte bra med trumhinnan men jag har ju också använt på mina andra barn och inte de heller har något hörfel och sen så är jag rädd för att snoret ska rinna till öronen och då blir det örininflammation.

Ang. din ammningsfråga så brukar jag bara pumpa pumpa och åter pumpa tills det sprutar igen men det är ju sant att flask matar men mellan varven så är det mindre mjölkproduktion.
    Någon sa till mig att drick mycket vatten det befrämjar mjölkproduktionen men jag vet inte låter lite konstigt.
    na det later verkligen inte bra, men tror bara det kan handa om man suger jatte hart, men det gar ju inte att fa ett sa jatte stort sug med den lilla nassugen ju...

tack for ditt svar, alltsa jag har pump men det funkar tamejtusan inte att fa ut nagot med den. far ju ut mer nar jag handpumpar men det blir sa kladdigt och tar typ 100 ar haha.
    men igar och i forrgar ammade jag som sagt typ varannan timme och idag verkar det som om det kommit igang igen. for nu ater hon typ var tredje timme och nojer sig nastan helt med ena brostet! innan har hon alltid vart tvungen att ammas fran bada. skont om det racker med ena i fortsattningen.
    ang dricka mycket vatten sa tror jag inte att det framjar mjolkproduktionen men det kan nog gora att produktionen gar ner om man INTE dricker tillrackligt. jag dricker redan 3 liter vatten om dagen, tror det ar tillrackligt ;)
Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10