Inlägg från: elinnnnn |Visa alla inlägg
  • elinnnnn

Vi fortsätter, Bf aug 10

ssssssss8 skrev 2010-10-20 11:23:10 följande:
    aj då det låer inte bra med trumhinnan men jag har ju också använt på mina andra barn och inte de heller har något hörfel och sen så är jag rädd för att snoret ska rinna till öronen och då blir det örininflammation.

Ang. din ammningsfråga så brukar jag bara pumpa pumpa och åter pumpa tills det sprutar igen men det är ju sant att flask matar men mellan varven så är det mindre mjölkproduktion.
    Någon sa till mig att drick mycket vatten det befrämjar mjölkproduktionen men jag vet inte låter lite konstigt.
    ja nu har jag ju inte gett flaska sen i forrgar och det funkar ju utan, verkar inte som om lillan svalter och nu kraker hon inte lika mycket heller, SKONT det med.
  • elinnnnn

forresten, bvc skoterskan sa till mig forut att lillan ska fylla 6 blojor med kiss/dygn annars far hon inte tillrackligt med mat.
    alltsa nar jag helammar sa fyller hon inte sa manga, jag byter var 4e timme och hon har ju kissat varje gang men inga jattemangder, dock bajsar hon ju 3 ggr om dagen ungefar nar jag bara ammaar.

nar jag gett ersattning daremot sa ar blojan helfull med kiss efter dessa 4 timmar men hon bajsar da kanske bara en gang/dygn.

nu har hon inte bajsat sen i forrgar men det kan ju bero pa att hon fick vaccinationer da och haft feber och inte atit sa jattemycket dem senaste dagarna....

HUR AR ERA BARNS NAVLAR? HELT LAKTA? Ingen som ska till BVC snart som kan fraga hur lang tid det tar tills navlarna ar helt lakta??

• elinnnnn
    Pregga skrev 2010-10-20 16:17:54 följande:
    hm,lillemans navel e läkt sen ett ganska bra tag tillbax,å bajsar kan han göra 7 gng på 1 timma, hahaha men han äter därefter å amningen funkar galant nu utan amningsnapp,brösten har läkt sig å det e sååå skönt att slippa å ha ont. jag ska till bvc på fre å kan fråga för dig då. Däremot så säjer dom att ett barn som ammas kan baja en gng om dan till 3 gng i tim typ..eller så kan det tom gå dagar då dom inte bajjar alls.
    ja alltsa den ar nastan helt lakt, var bara pa ett litet stalle typ i vecket dar det var fuktigt, men nu ar vi inne pa 4e dagen med rengoring och smorjning och det ser finfint ut fast det tar nog litet tag till det ar helt lakt for det ser "fuktigt" ut pa nat satt...

ja lillan bajsade forut 3 ggr om dagen nu har hon inte bajsat pa 2 dagar men det kan ju bero pa att hon varit febrig efter vaccinationerna och inte atit som hon brukar? men det jag undrar mer om an bajset ar om era bebisar verkligen fyller 6 blojor med KISS per dygn.....

det gar battre med amningen nu igen, hon ammas ungefar var 3e timme pa dagen, pa natten sa gar det ca 5 timmar emellan, hon sover som en stock haha

vad glad jag blir over att dina sar har lakt och du slipper anvanda amningsnapp :)
  • elinnnnn
    Pregga skrev 2010-10-20 22:19:17 följande:

MIN ÄLSKADE NALLE  <3 <3
    kan tyvarr inte se bilden >( men jag VET att han ar sot hihihihi
  • elinnnnn

ar det nagon annan som inte har langa brostvartor, typ nastan helt platta som kan anvanda brostpump? jag maste typ trycka ihop halva brostet och prega in det i "tratten" for att det inte ska bli for mycket drag pa sjalva vartan, men det kommer typ ingen mjolk? tips? jag har MAM care brostpump...

• elinnnnn
    elinnnnn skrev 2010-10-21 07:24:20 följande:
    kan tyvarr inte se bilden >( men jag VET att han ar sot hihihihi
    okej NU visades bilden som den ska. hihi och ja sot ar han!
  • elinnnnn
    Regnbågslycka skrev 2010-10-21 22:55:27 följande:
    När var det hon föddes?

Jag vill inte att du ska tro att ja hoppar på dig nu, men det låter nästan som att du/ni varit lite för flitiga med att tvätta och hålla på med hennes navel. Man ska knappt röra den, bara torka torrt. Alltså inte hålla på att smörja osv, speciellt inte efter att du även berättar att den är fuktig på något ställe!

Låt navlen vara helt enkelt så kommer den att läka fint snart. (torka bara)
    hon foddes den 22e augusti och jag har inte pillat pa den alls forut. men nu for ca en vecka sen sa kom det gront grejs fran den och jag tog upp det med lakaren pa BVC och hon sa att jag ska tvatta med sterila kompresser och smorja med sarskild kram. det har jag gjort nu i 4 dagar och det kommer inget gront mer. ska bara gora det en dag till (lakaren ordinerade rengoring och kram i 5 dagar) sen ska naveln fa vara i fred och forhoppningsvis laker den som den ska. det har antagligen varit infektion, annars brukar det val inte komma gront var fran naveln? jag vet att man inte ska vara pa och rora naveln annars och det har jag inte gjort forut forrans nu efter lakarens ordination. Jag tar inte alls det som ett pahopp :) kram
    Pregga skrev 2010-10-21 08:57:06 följande:
    Hihi tack gumman, som jag älskar honnom :) ang kisseriet, min son sov hela natten idag :) fr kl 01.00-07.23 :) men då var blöjan helt torr å jag blev orolig så jag tog av han naken å blåste lite på magen å då kissade han, hihihi  han bajjar ju som sagt en hel del å kissandet set man ju inte direkt med undantag fr de gng då han kissar rakt på mig, hahaha men han kissar nog mja som vanligt eller ja ett par gng om dan..vet ej exakt. Ang bröstvårtor så har jag åxå plana sådana å hade samma gissel som dig med pumpen, den fick inte riktigt tag...jag försökte ändå å ibland så gick det jättebra å ibland nada.
    Han har gått fr att äta varje timma till varannan var 3dje :) va det gäller naveln så håll bara koll på det å kanske be ngn på bvc å kolla? jag hade testat med koksalt, haha men det gör jag ju med allt å tycker att det funkar toppen :)
    Hur känns det att vara hemma nu då?
    kram
    ja alltsa igar var lillans bloja "full" efter bara 2 timmar men imorse nar hon vaknade var den nastan helt torr haha, konstigt det dara, och vi ar inne pa 4e dagen som hon inte bajsat :S
    alltsa pumpen far bra tag men vartan kommer liksom inte in i tratten och kommer den inte in en bit sa blir det ju samma friktion och slitage pa vartan som nar lillan i borjan inte tog tillrackligt stort tag, det gor ju jatteont!

ang naveln, som sagt sa tog jag upp det med BVc sist vi var dar och blev ordinerade att tvatta och smorja med sarkild kram eftersom det verkade vara infekterat. annars hade jag ALDRIG pillat pa den (har inte rort den pa 2 manader). kanske beror det pa att det inte varit riktigt lakt nar navelstrangen ramlade av, det skedde pa 4-5 dagen. sen har hon ju fyllt blojan sa manga ganger med bajs sa det kommit upp bade pa magen och pa ryggen. kan ju varit att jag inte kommit at att fa bort alltihopa for som sagt sa ska man ju inte pilla i naveln och dar det varit infekterat har varit i vecket sa det ar inget man bara torkar bort utan att typ nastan trycka naveln ut och in :S
    ssssssss8 skrev 2010-10-21 09:15:22 följande:
    min bröst pump ser lika ut bara att den heter avent isis och den är så bra, men jag har också väldigt små bröstvårtor och det tar en stund innan  det sugit så mycket att det börjar komma mjölk men när det väl börjat komma så sprutar det.
    Finns det någon gummidel på din som man lägger fast på "tratten"? Jag har haft två pumpar och den första hade inte någon gummidel och det kom absolut ingen mjölk när jag pumpade och trodde jag var utan mjölk.
    När jag köpte denna så kom det 70ml på 5 min s¨å det varierar med pumparna.
    na det finns ingen gummidel :S 70ml! haha det har jag bara fatt ut efter en hel dags pumpning sammanlagt fran flertals av pumpningar av bada brosten... for se om jag kan fa maken till att kopa mig en annan pump, men tank om den heller inte funkar pa mig :S
    jag har ju fortfarande inte fatt igang det ena brostet ordentligt sa det skulle ju ha hjalpt om jag kunde pumpa pa det, eller lata lillan ata enbart fran det och oftare medans jag pumpar det andra som redan producerar som det ska.... ja vi far se, ska se om jag kan kolla din lank ocksa =) tack!
  • elinnnnn
    ssssssss8 skrev 2010-10-21 09:20:09 följande:
    Nu då?

www.google.fi/search?q=avent+isis+br%C3%B6stp...:sv-SE:official&client=firefox-a
    funkar tyvarr inte... och nar jag googlar sa hittar jag bara bilder pa sjalva pumpen, vad ar det for nagon extra grej du menar? vad googlar du pa? skriv det har sa kanske jag kan googla fram det sjalv eftersom lankningen inte fungerar :S tack och kram
  • elinnnnn
    puchelina88 skrev 2010-10-23 08:46:46 följande:
    sover rean små hela nätterna än?
    viktor äter halv7 på kvällarna somna i sin säng vaknar vid 2 tiden och ska ha mat sen nsomna om vaknar vid 6 tiden.
    när börjar dom sova hela nätter??
    min somnar inte forrans vid 22 tiden... innan somnade hon vid 20 tiden at igen vid 2-3 och sov vidare till klockan sju.
    men nu efter att vi kommit hem till saudi (kom hem forra onsdagen) har rutinerna andrats lite och hon somnar inte forrans vi gar och lagger oss och det blir ungefar vid midnatt men sen sover hon anda till 5 tiden och ater da en gang till och sover vidare till 8 ungefar sen ater hon igen och sover tills min man kommer hem pa lunch dvs runt 1-tiden....min dotter ar 2 manader.
    Regnbågslycka skrev 2010-10-22 10:59:29 följande:
    Ah det visste jag ju inte...ja att navlen varit läkt men att det senare blivit infekterat. Du kanske har skrivit om det förr? Jag hinner ju tyvärr inte läsa allt Rynkar på näsan Hoppas navlen läker fint nu iallafall! Kramar {#emotions_dlg.flower}
    Pregga skrev 2010-10-21 22:59:07 följande:
    Aså idag fick jag mig en smärre chock å ville bara kräkas...fr ringde mig å mitt x kräver dna test på vår son, nu tar dom bara saliv men jag trodde FN inte det var sant, rasande e jag å han har inte sagt ngt till mig heller innan att han ville ha det-snacka om att bli huggen i ryggen!
    jäkla kräk! klart som fasiken att det e hans son, å det sa han med-jag vet att det e min son men jag vill ha det svart på vitt. IDIOT!
    Shit vilken idiot. Men hoppas han skäms sen när han då får det "svart på vitt". Man kan ju fråga sig vad hans problem är egentligen! Kramar om gumman {#emotions_dlg.flower}
    det ar okej =) jag hinner heller inte lasa allt nufortiden hihi. ja jag hoppas det laker vidare nu, sista dagen idag med smorjning osv... kramar tillbaks =)
    Regnbågslycka skrev 2010-10-22 11:01:41 följande:
    Här har både lilleman o snuttan blivit sjuka. Lilleman kräker o snuttan har diarre Rynkar på näsan
    usch da, hoppas dem blir friska snart! kramar.
    ssssssss8 skrev 2010-10-22 22:10:53 följande:
    Ja hittade ingen bättre bild faktiskt så jag menar den "bubbliga" delen i tratten är som ett inlägg som masserar och ska påminna om barnets sugteknik, det är som en extra gummidel man sätter fast som är lika stor som tratten och den är superbra!
    pa mam pumpen finns det pa tratten 4 silikon grejer som ska massera och paminna om barnets sugteknik ocksa, antar att det ar det du menar fast den gar inte att ta av utan dem sitter fast pa sjalva tratten..... ska prova sen en dag nar brostet ar fullt att pumpa. det ar ett tag sen jag provade nu ju...

PREGGA!!! okej men det ar lugnt, forstaeligt att du har fullt upp =) ar det dop nu i helgen???? lycka till med forberedelserna och dopet nar det val ar dags. kramar
  • elinnnnn

hej alla tjejer!

nagon mer som jobbar pa att ga ner alla gravid kilon?
    Jag borjar idag, pa allvar . inga fler sotsaks mellanmal, endast frukt/gronsaker till mellis annars ater jag som vanligt, typ efter tallriksmodellen dock med mindre kolhydrater och mer sallad/kott.

jag vager nu 75 kg. det ar 20 kg for mycket!

Svar på tråden Vi fortsätter, Bf aug 10