• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

Näst grej... Någon som har erfarenhet av flera AKK-appar eller liknande? Jag har testat en Micro Rolltalk till sonen. Verkar vara ett bra program, men apparaten strulade, och det var krångligt att göra ändringar osv. Så, jag tänker mig att jag ska köpa en separat Ipad mini som han ska ha enbart till kommunikation. Har varit och tittat på lite olika AKK-appar och fastnade mest för Widgit Go - som snart finns för Ipad (inom ett par veckor, nu bara till android). Som sagt - har någon erfarenhet av pratdator-funktion i en eller flera varianter och vad har funkat för er?

• UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-07 16:13:35 följande:
    Tack igen! Var hittar du dessa sensmotorikkretsar?!
    En fördel med Tomatis är att det tydligen kan funka medan man sover!! Har inte kommit fram till om jag tror på just det själv, men enligt uppgift. Tidsbesparing på hög nivå! Har också hittat en sensmotorikmänniska som sitter på Gullmarsplan här nära oss, jag har mailat henne för jag fick inte fram så mycket vilken typ av inriktning eller erfarenhet hon har från hemsidan. Tack för dina tips!
    Rätt skumt är det, för jag fick gå utomlands för att hitta de nationella kontakterna. Eller ja, vår huvudhandledare hittills hittade jag online men resten. Tror det handlar mycket om att jag själv så desperat sökt vidareutbildning på området, samt sökt vidare för att hitta mer hela tiden. Men släpps inte riktigt in i den cirkel där man vill vara utan att ha grundbehörighet (vilket oftast innebär typ sjukgymnast eller arbetsterapeututbildning, annan medicinsk kompetens etc eftersom det är det som vidareutbildning ofta kräver - vi mammor är ju ofta högkompetenta bara på eget bevåg.. =D). Med tanke på hur situationen varit för killen har det ju inte gått att låta bli liksom...
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-07 16:18:17 följande:
    Näst grej... Någon som har erfarenhet av flera AKK-appar eller liknande? Jag har testat en Micro Rolltalk till sonen. Verkar vara ett bra program, men apparaten strulade, och det var krångligt att göra ändringar osv. Så, jag tänker mig att jag ska köpa en separat Ipad mini som han ska ha enbart till kommunikation. Har varit och tittat på lite olika AKK-appar och fastnade mest för Widgit Go - som snart finns för Ipad (inom ett par veckor, nu bara till android). Som sagt - har någon erfarenhet av pratdator-funktion i en eller flera varianter och vad har funkat för er?
    Vi blev också erbjudna micro rolltalk, men seriöst - SÅ struligt..! När man har jobbat med appar ett tag, så blir man ju knäpp av att jobba med databundna grejer.. 
    GridPlayer 2 har ju vi nu, funkar bra för sonen med ordprediktionen men hur bra den andra delen är har jag inte testat. Vi ska få the Grid 2 som komplement (det som behövs för att man ska kunna göra personliga förändringar), och vi ska testa. Hoppas att det kan funka i och med att sonen nog inte behöver göra förändringar så ofta. Tidigare, när vi jobbade med bildstöd, hade jag kräkts på den. Det FÅR inte vara så svårt och omständigt.

Hur kommunicerar han nu då? Behöver det vara bildbaserat? Hur avancerat? Innan ordprediktionen så körde vi ju Proloquo2go, och jag var väldigt förtjust i den appen! Pratgrejen använde vi ju inte så att den inte fanns på svenska då var inte ett problem. Vet du om översättningen kommit ut än..? 
  • kaffemamma

tack mina vänner - jag återkommer snart om detta.

Ett tips om web-seminarium från mycket seriösa Autism Research Institute:

Medical diagnostic coding books have historically defined autism as a
    psychiatric or behavioral disorder. However, autism is not a psychiatric
    disorder, but a medical disorder with neurobehavioral symptomatology. In
    fact, it appears to be a chronic systemic inflammatory disorder that also
    affects the brain. Furthermore, autism is not a single entity, but rather a
    spectrum with multiple phenotypes (physical presentations) and multiple
    factors that contribute to its variable symptomatology. Using various
    biomarkers allows us to subtype the so-called "autisms" and further
    understand the underlying imbalances - metabolic, immunologic, neurologic
    and gastrointestinal. We can then use this knowledge to help craft
    individualized biomedical treatment programs, which, when coupled with
    behavioral, clinical and educational interventions, offer realistic hope
    for improvement for affected children and their families.

REGISTER<http://r20.rs6.net/tn.jsp?e=001bkcTilP__Yv1Clwi1Ly38qiwIT764cDBNGxkkkMcdBHkslwzt07UtTJrpmH_SIkH0fYl4a-8nt4neqwGS8waTQ9OOjXEVhizaNJHiRRlNdXcFNKKzr-DdviP98ZXAHrESWFvhhjJMZzLyRUiugLfJh7s9f4B7_tcj0S-s7Yf5dhVDE1S_z7NU3EO0rnyeUykxrE6A6NJh_Xs8HZjkjkFMyzlQ8_NszB9orXpisQwjwhTB2rHyVPp5UY80PHnKAu0xJ4X9sfL7UxtIy57oHNrnlsB55nRT-7qzuRRbfBPrG8=>

• kaffemamma

Är det någon som råkar ha tillgång till den här forskningsrapporten som jag tycker verkar mycket intressant?

Titeln är Neurobiologically based interventions for autism spectrum disorders-rationale and new directions

och ämnena den står listad under är Medicine, Clinical Neurology and Exercise & Occupational Therapy så jag tänkte att kanske Unik Familj kunde ha tillgång till den via jobbet..? Jag blev lite snål eftersom den kostade 28 dollar nämligen.

Sammanfattningen lyder:
    Autism spectrum disorders (ASD) are heterogeneous, neurodevelopmental disorders with early onset, characterized by a triad of impairments in reciprocal interaction and communication as well as repetitive and restricted interests and activities. Though underlying causes still remain largely unknown, there is now evidence for abnormal growth trajectories in the early brain development in ASD during vulnerable periods and subsequent impairment of neuronal organization and differentiation of neuronal networks. A growing number of studies over the last 10 years support the efficacy of behaviorally based interventions in ASD for the improvement of social communication and behavioral functioning. In contrast, research on neurobiologically based therapies for ASD is still at its beginnings. In this article, we will provide a selective overview of novel interventions and trainings based on neurobiological principles. Directions and options for future research on treatment aiming at restoration of normal plasticity in disrupted brain circuits in ASD are discussed.

Länken: iospress.metapress.com/content/p7067g8173243833/

• UnikFamilj

Unik Familj har inget jobb längre.. Cool mer än assistansjobb, lite egenuppstartande och så hela hemmalivet i övrigt då.. Känner att jag liksom har nog med det, inga problem med sysselsättning. Så nja, lite dåligt med tillgång här.Tungan ute

• kaffemamma

aha - attans. Själv har jag sökt in på universitetet till hösten så här vid 40-års ålder. Får se hur man ska fixa det tidsmässigt. Velar mellan arbetsterepeutprogrammet och logopedprogrammet.....  kan inte bestämma mig, båda verkar så kul. Lutar åt logoped.

Träffade för övrigt en tjej jag hoppas vi ska kunna ta in som assistent till sonen typ 6-8 timmar i veckan, lekträning på hög nivå, nästan för bra för att vara sant, hoppas allt klaffar nu.

Är så trött så ögonen går i kors. Som vanligt så här års så är det åt skogen med sömnen för sonen. Även om hans rum är kolmörkt och han får melatonin. Funderar på att testa cirkadin en period istället. Jag vet ju egentligen vad skillnaden är mellan cirkadin och melatonin, men jag undrar ändå... när man läser bipacksedeln på cirkadin så är det massa otäcka biverkningar. Är det själva melatoninet eller de andra ämnena det innehåller som kan ge dessa funderar jag på, eftersom biverkningar på melatonin finns det inte så mycket att läsa om. I natt var han uppe och tokskrattade (full??) mellan 2 och 5.

zzzzzzz

• UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-14 13:28:02 följande:
    aha - attans. Själv har jag sökt in på universitetet till hösten så här vid 40-års ålder. Får se hur man ska fixa det tidsmässigt. Velar mellan arbetsterepeutprogrammet och logopedprogrammet.....  kan inte bestämma mig, båda verkar så kul. Lutar åt logoped.

Träffade för övrigt en tjej jag hoppas vi ska kunna ta in som assistent till sonen typ 6-8 timmar i veckan, lekträning på hög nivå, nästan för bra för att vara sant, hoppas allt klaffar nu.

Är så trött så ögonen går i kors. Som vanligt så här års så är det åt skogen med sömnen för sonen. Även om hans rum är kolmörkt och han får melatonin. Funderar på att testa cirkadin en period istället. Jag vet ju egentligen vad skillnaden är mellan cirkadin och melatonin, men jag undrar ändå... när man läser bipacksedeln på cirkadin så är det massa otäcka biverkningar. Är det själva melatoninet eller de andra ämnena det innehåller som kan ge dessa funderar jag på, eftersom biverkningar på melatonin finns det inte så mycket att läsa om. I natt var han uppe och tokskrattade (full??) mellan 2 och 5.

zzzzzzz
    Inte attans, det är den härliga biten med min professionella sida nu.. ;) Jag gillar sjukgymnastiken, har trivts bra, men inte hittat riktigt min nisch. Utbildat min massor och var på väg tidigare, både mot stress och utmattning och mot barn och npf. Nu har jag lyckats kombinera det, och hittat det jag VERKLIGEN vill göra. Så här är en till som "sadlar om", och 35 har jag nått i alla fall - även om jag skjuter 40 framför mig ännu.. =D
    Mitt tips (som insider, har man jobbat inom rehab ett tag så får man ju rätt ok koll) är logoped..! Arbetsterapi är bra det med, men de får verkligen så himla sällan jobba med det som de borde få göra. Det finns rätt dåligt med roliga jobb (skjut mig om jag har fel..?) och många hamnar ouppskattade i hjälpmedelscirkusen. Kompetensen tas inte tillvara. Logopeder får jobba mycket mer med det som de är bra på. Och så kan vi kanske utnyttja våra respektive kompetenser vartefter..! ;D

Lekträning på hög nivå, innebär nån som har ordentligt med erfarenhet och som jobbat med floortime alt sonrise tidigare..? Eller en väldigt bra pedagog..? What? Låter toppen i alla fall! Vad gäller sömnen så skriver jag under, även om det är självförvållat här. Ungarna sover helt ok, men jag sitter uppe halva nätterna och försöker lära mig hur f-n man gör en hemsida... *gaaah!!* Det går framåt, men så j-la sakta så man kunde skrika! Maken skulle behöva vara sjukskriven och ta hand om den biten, för jag vill mest slänga datorn i golvet. Hans autistiska drag gör dock att han inte kan släppa det - han bara går tillbaka och kör om och om och om och om igen... =D
  • kaffemamma

Tack för insidertips - jag tror jag bestämt mig för att det är logoped jag helst vill komma in på. Jag får bestämma om mig om jag inte kommer in...

Fin hemsida Unik! Toppen & Kanon! Jag ska läsa mer & med stort intresse.

Den blivande assistenten frågade om jag vill att hon jobbar efter Denvermodellen. Ha - klart jag vill! Med inslag av egna ideer. Hon har både erfarenhet och utbildning. Vill komma igång med detta snart. Och med pratapparaten. Och med sensmotorik. Och med bättre mat. Och med - tja, allt. Den lyssningsträningen som ni gjort - är det med coach eller gör man endast hemma på egen hand? Tomatis känns just nu mest tillgängigt eftersom jag vet att det finns här. Men det kanske finns hjälp att få med de andra också?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7