Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Näst grej... Någon som har erfarenhet av flera AKK-appar eller liknande? Jag har testat en Micro Rolltalk till sonen. Verkar vara ett bra program, men apparaten strulade, och det var krångligt att göra ändringar osv. Så, jag tänker mig att jag ska köpa en separat Ipad mini som han ska ha enbart till kommunikation. Har varit och tittat på lite olika AKK-appar och fastnade mest för Widgit Go - som snart finns för Ipad (inom ett par veckor, nu bara till android). Som sagt - har någon erfarenhet av pratdator-funktion i en eller flera varianter och vad har funkat för er?
kaffe mamma: grid player
tack mina vänner - jag återkommer snart om detta.
Ett tips om web-seminarium från mycket seriösa Autism Research Institute:
Medical diagnostic coding books have historically defined autism as a
psychiatric or behavioral disorder. However, autism is not a psychiatric
disorder, but a medical disorder with neurobehavioral symptomatology. In
fact, it appears to be a chronic systemic inflammatory disorder that also
affects the brain. Furthermore, autism is not a single entity, but rather a
spectrum with multiple phenotypes (physical presentations) and multiple
factors that contribute to its variable symptomatology. Using various
biomarkers allows us to subtype the so-called "autisms" and further
understand the underlying imbalances - metabolic, immunologic, neurologic
and gastrointestinal. We can then use this knowledge to help craft
individualized biomedical treatment programs, which, when coupled with
behavioral, clinical and educational interventions, offer realistic hope
for improvement for affected children and their families.
REGISTER<http://r20.rs6.net/tn.jsp?e=001bkcTilP__Yv1Clwi1Ly38qiwIT764cDBNGxkkkMcdBHkslwzt07UtTJrpmH_SIkH0fYl4a-8nt4neqwGS8waTQ9OOjXEVhizaNJHiRRlNdXcFNKKzr-DdviP98ZXAHrESWFvhhjJMZzLyRUiugLfJh7s9f4B7_tcj0S-s7Yf5dhVDE1S_z7NU3EO0rnyeUykxrE6A6NJh_Xs8HZjkjkFMyzlQ8_NszB9orXpisQwjwhTB2rHyVPp5UY80PHnKAu0xJ4X9sfL7UxtIy57oHNrnlsB55nRT-7qzuRRbfBPrG8=>
Är det någon som råkar ha tillgång till den här forskningsrapporten som jag tycker verkar mycket intressant?
Titeln är Neurobiologically based interventions for autism spectrum disorders-rationale and new directions
och ämnena den står listad under är Medicine, Clinical Neurology and Exercise & Occupational Therapy så jag tänkte att kanske Unik Familj kunde ha tillgång till den via jobbet..? Jag blev lite snål eftersom den kostade 28 dollar nämligen.
Sammanfattningen lyder:
Autism spectrum disorders (ASD) are heterogeneous, neurodevelopmental disorders with early onset, characterized by a triad of impairments in reciprocal interaction and communication as well as repetitive and restricted interests and activities. Though underlying causes still remain largely unknown, there is now evidence for abnormal growth trajectories in the early brain development in ASD during vulnerable periods and subsequent impairment of neuronal organization and differentiation of neuronal networks. A growing number of studies over the last 10 years support the efficacy of behaviorally based interventions in ASD for the improvement of social communication and behavioral functioning. In contrast, research on neurobiologically based therapies for ASD is still at its beginnings. In this article, we will provide a selective overview of novel interventions and trainings based on neurobiological principles. Directions and options for future research on treatment aiming at restoration of normal plasticity in disrupted brain circuits in ASD are discussed.
Länken: iospress.metapress.com/content/p7067g8173243833/
Unik Familj har inget jobb längre..
mer än assistansjobb, lite egenuppstartande och så hela hemmalivet i övrigt då.. Känner att jag liksom har nog med det, inga problem med sysselsättning. Så nja, lite dåligt med tillgång här.
aha - attans. Själv har jag sökt in på universitetet till hösten så här vid 40-års ålder. Får se hur man ska fixa det tidsmässigt. Velar mellan arbetsterepeutprogrammet och logopedprogrammet..... kan inte bestämma mig, båda verkar så kul. Lutar åt logoped.
Träffade för övrigt en tjej jag hoppas vi ska kunna ta in som assistent till sonen typ 6-8 timmar i veckan, lekträning på hög nivå, nästan för bra för att vara sant, hoppas allt klaffar nu.
Är så trött så ögonen går i kors. Som vanligt så här års så är det åt skogen med sömnen för sonen. Även om hans rum är kolmörkt och han får melatonin. Funderar på att testa cirkadin en period istället. Jag vet ju egentligen vad skillnaden är mellan cirkadin och melatonin, men jag undrar ändå... när man läser bipacksedeln på cirkadin så är det massa otäcka biverkningar. Är det själva melatoninet eller de andra ämnena det innehåller som kan ge dessa funderar jag på, eftersom biverkningar på melatonin finns det inte så mycket att läsa om. I natt var han uppe och tokskrattade (full??) mellan 2 och 5.
zzzzzzz
Tack för insidertips - jag tror jag bestämt mig för att det är logoped jag helst vill komma in på. Jag får bestämma om mig om jag inte kommer in...
Fin hemsida Unik! Toppen & Kanon! Jag ska läsa mer & med stort intresse.
Den blivande assistenten frågade om jag vill att hon jobbar efter Denvermodellen. Ha - klart jag vill! Med inslag av egna ideer. Hon har både erfarenhet och utbildning. Vill komma igång med detta snart. Och med pratapparaten. Och med sensmotorik. Och med bättre mat. Och med - tja, allt. Den lyssningsträningen som ni gjort - är det med coach eller gör man endast hemma på egen hand? Tomatis känns just nu mest tillgängigt eftersom jag vet att det finns här. Men det kanske finns hjälp att få med de andra också?