Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
via hab läkaren kan man
Och OM (om om om om om om om) man skulle prova enzymer samt tex l-glutamin - var hittar man bra varianter..?
kirkmans skulle jag själv föredra men det finns andra bra företag också
hej! Ledsen för sent svar! Scanlab ligger nere så vill jag vet. medhelse.no kan hjälpa till med vilket lab man kan vända sig till och tolka resultat. Pålitliga tycker jag. Man kan också anlita labben direct, tex doctors data, och tjata på svenska sjukvården. Men med just överkänslighet så brukar det ändå sägas att det enda sätt man verkligen kan testa på är uteslutningsmetoden. Tyvärr. Så just på det kanske det inte är värt att lägga pengarna på tänker jag? Enzymer så lär Trienza vara bra, vi har kört på dem och senare på en yasko-variant osm de anhängarna tycker är bättre. Märker att enzymer behövs för matsmältningen åtminstonde, men har inte märkt skillnad på märke. Nu i sommar hal vi latat oss och gett tuggenzymer (papaya) som han tycker är goda men som innehåller mer skräp än de rena enzymerna i kapsel - hittade på hälsokosten. Kirkmans producter är bra, jag litar också på Thornes producter. Har tappat greppet över tillskott, maken håller just nu i de trådarna, det är en väldig mängd i små små doser på yasko-protokollet. Vet inte om vi kommer fortsätta med det; har just fått lite nya testresultat och ska fundera på hur vi fortsätter. Hoppas ni alla haft en fin sommar - även om sommarlov inte alltid är det som alla i tråden längtar efter.
kopierar in en fråga från Lollipopp i en gammal tråd här: Hej! E helt ny på detta men vill gärna veta vart man gör alla dessa tester, svamp, candida, parasiter mm. Har mailat DAN läkare i Norge men inte fått svar. Ringt scandlab men ej fått tag på dem heller! Kan verkligen den svenska sjukvården hjälpa oss??? Tacksam för svar
Dan-läkaren i Norge har kanske svarat nu? Han har haft semester. Många vänder sig till honom. Pålitlig och kunnig, men det är inte jättelätt att få ett helt tydligt handlingssprotokoll, ganska många val att göra som föräldrer. Men som sagt, kunnig och pålitlig och kommer till Stockholm då och då. Scanlab ligger nere så vill jag vet. Finns bla Nordic Labs i köpenhamn som också har dan-läkare och lab och är ett alternativ till norrmannen. Folk är nöjdra där tror jag. Svenska sjukvården ger än så länge inte mycket för det här med dieter eller liknande, även om det blir bättre. Men konkret hjälp lär vi få vänta på....
Vi har då till slut valt US/EU BIOTEK. Finns ett antal personer runt om i Sverige som kan hjälpa till med provtagning, sen skickas testerna till USA. När man jämfört olika lab, så har BIOTEK fått goda resultat (bästa dubbelblinda resultatet av de jag läst om), och resultatet är (tvärtom om man jämför med tex Scandlab efter vad jag förstår) helt enkla att utläsa själva. Lite fördjupad info kan man få om man har hjälp av en terapeut, men protokollet är väldigt tydligt.
Sen om det känns som att det stämmer..? Får se när vi får våra egna resultat... BIOTEK testar dock inte (åtminstone inte i grundtestet) efter tillsatser och sånt. Men rent krasst, det ska man ju bara hålla sig undan ändå... =)
ni som kör även sojafritt också:
hur gör ni med sojalecitin? kan innehålla spår mängder av sojalecitin står det i allergiinformationen. betyder det att det går och äta det när man äter sojafritt!!!! det finns tex i alla fiskoljor...
ok jag har beställt kanelbullar från friends of adams som är gfcf och vetestärkelsefri men innehåller sojalecitin:o får han äta dem tro!!!