• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • kaffemamma

På länken ovan är dte på sid 23 om b6 & magnesium, olika typer av b6, och hur många procent som upplevt en förbättring osv. Kan inte kopiera texten, den blev helt oläslig då

• fiori84
    sabiha skrev 2013-05-28 19:20:29 följande:
    b6+mg funderar jag också på:) varför är det inte bra? jag tänkte på metyl b12 och folinic är tillsatt i dmgn..

Fast då är dom balanserade i själva dnmg el vad man ska säga o ger man då mb12 plus dmg så blir det för mycket o då blur barnet aggressiv, utvecklingen kan avstanna pga att kropen ej är i balans
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • kaffemamma

liten uppdatering om akk-appar. Idag har jag varit och pratat med en duktig människa på Idétorget om det hela och vi bestämde oss för att Widgit Go är det bästa valet för oss; man kan göra alla ändringar direkt i ipaden, svensk talsyntes, massor med bilder, mycket stora anpassningsmöjligheter. Men den finns inte än för Ipad, bara android, jag har mailat med företaget och det handlar om några veckor. Jag laddar ner Gridplayer som är gratis och har ett färdigt upplägg nu, bara så att han kan bekanta sig lite med själva idén med kommunikationsapp.

• UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-30 16:23:10 följande:
    liten uppdatering om akk-appar. Idag har jag varit och pratat med en duktig människa på Idétorget om det hela och vi bestämde oss för att Widgit Go är det bästa valet för oss; man kan göra alla ändringar direkt i ipaden, svensk talsyntes, massor med bilder, mycket stora anpassningsmöjligheter. Men den finns inte än för Ipad, bara android, jag har mailat med företaget och det handlar om några veckor. Jag laddar ner Gridplayer som är gratis och har ett färdigt upplägg nu, bara så att han kan bekanta sig lite med själva idén med kommunikationsapp.
    Spännande att höra om hur han tar emot det..! 
    Själva ska vi iväg på genomgång av the Grid 2 på onsdag, datortillägget till Gridplayer som vi ju använder. Funderar också på att ladda ner en engelsk ordprediktionsapp, för att experimentera lite.. =O 
  • Krickeline

Har inte skrivit här på länge nu. Har en dotter på 8 år med asperger och PANDAS. Är osäker på om PANDAS orsakat aspergersymtomen eller om de skulle funnits där ändå. För den som vill veta mer om PANDAS finns pandasinfo.se

Vill  tipsa om en bok för alla som berörs av autism. Den skulle jag vilja sätta i handen på alla pediatriker, psykiatriker och neurologer samt alla som arbetar med eller är anhörig till barn med npf.:

INFEKTERAT BETEENDE – Hur hjärna och immunsystem kommunicerar vid autism, schizofreni och depression

Här förklaras hur exempelvis neuropsykiatriska tillstånd kan orsakas av infektioner, och hur förståelse för denna koppling kan öppna vägen för immunmodulerande behandling för vissa av dessa tillstånd.

Boken går att beställa hos Pavus Förlag på http://butik.pavus.se/infekterat-beteende/65-0

• kaffemamma

känslan som kommer när man får reda på att taxichauffören brukar ge honom kex och annat. ”Då och då”.  I minst ett års tid. Så mycket för att jag försökt tolka resultaten (eller framförallt de uteblivna resultaten)  av alla Yasko-tillskott! Han har inte varit gluten & mjölkfri på ett år visar det sig!

• sabiha

fy, så irriterande!! för övrigt varför ger han sånt till honom för??

• kaffemamma

han är väldigt snäll, jag är egentligen inte arg på taxichauffören. Har bara inte haft en tanke på att han skulle kunna ge barnen något! Han har väl själv att mumsa på i bilköerna och så bjuder han utan att tänka sig för. Men åååååh!

• UnikFamilj

Hur mycket pengar innebär det att ni lagt ut i onödan..? Vågar du räkna efter..? :O Fy vad trist!

• UnikFamilj

kaffemamma! Har du nån koll på var man helst testar för överkänsligheter nu..? Kör Scandlab eller ligger det nere? Var..? Behöver tips. Måste gå vidare på nåt sätt med åtminstone stora tjejen, och just nu känns det väldigt... stökigt... Lurar på om hon kan ha nån korsreaktion som ställer till det, eller om hon helt enkelt reagerar på helt andra ämnen än de vi vet. =(

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7