• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 19:08:41 följande:
    Han gråter och klänger sig fast om man ställer ner honom i en affär eller folksamling tex. Är vi inomhus tex vid ett läkarbesök så är han lika klängig men vågar inte uttrycka sig. Man märker att han får hjärtklappning och sätter man ner honom ur famnen så sitter han och trycker sig mot väggen och tittar inte upp.

Är vi hos vänner eller i en leksituation så tar det kanske 15-20 minuter för honom att börja delta lite. Då kan han börja gå runt.
    ok, för jag har märkt på dottern att när vi är hos folk så måste hon gå omkring och pilla på ALLT, känns som att det är ett sätt för henne att må bättre i ett främmande miljö, men hon är inte sån då vi är i tex butiker eller så.
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:58:58 följande:
    Vi gjorde ett fåtal tester men då hon inte var intresserad av att delta så kunde dom inte avgöra och ville då skjuta upp på testet lite längre fram då hon blev lite äldre. Vissa av testerna gjorde hon bra andra ville hon inte ens försöka sig på.

Jag undrar då min dotter inte är rutinbunden och har inga problem med att vara bland människor eller avbryta aktivitet mm, kan det förändras? kan bli så att i framtiden att hon kan få problem med det?

Det är klart att det kan. Min son var heller inte rutinbunden, men det var nog pga hans låga utvecklingsnivå. Nu har han många rutiner och ritualer, allt måste vara på ett speciellt sätt.
    Jag har ett syskon med autism som pratade mycket bra, klarade sig i skolan osv, men i tonåren har den sociala utvecklingen verkligen gått back och det går inte att föra en normal konversation, om den nu inte handlar om specialintressen eller består av enbart ja och nej.

Tyvärr får man nog vara beredd på att utvecklingen kan gå lite back när barnen börjar i skolan. Men vi hoppas att ha kunnat träna riktigt bra tills dess. Mitt syskon fick ingen träning alls, diagnoserades väldigt sent. 
    Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 19:14:18 följande:

Det är klart att det kan. Min son var heller inte rutinbunden, men det var nog pga hans låga utvecklingsnivå. Nu har han många rutiner och ritualer, allt måste vara på ett speciellt sätt.
    Jag har ett syskon med autism som pratade mycket bra, klarade sig i skolan osv, men i tonåren har den sociala utvecklingen verkligen gått back och det går inte att föra en normal konversation, om den nu inte handlar om specialintressen eller består av enbart ja och nej.

Tyvärr får man nog vara beredd på att utvecklingen kan gå lite back när barnen börjar i skolan. Men vi hoppas att ha kunnat träna riktigt bra tills dess. Mitt syskon fick ingen träning alls, diagnoserades väldigt sent. 
    *suck* känns som att det är hopplöst och att det bara blir mörkare och mörkare...blir riktigt ledsen och deprimerad Gråter jag ser ingen gnista av hopp nåonstans känns det som.
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:12:34 följande:
    ok, för jag har märkt på dottern att när vi är hos folk så måste hon gå omkring och pilla på ALLT, känns som att det är ett sätt för henne att må bättre i ett främmande miljö, men hon är inte sån då vi är i tex butiker eller så.

Ja, det här är ett bra exempel på hur olika det kan vara, men båda beteendena är ändå autistiska.

I butiken så stimmar han i sin vagn, det kommer efter att vi har varit därinne ett tag, precis som om det blev en overload. Alltid en massa vokal stimming vid kassan Han kommer undan utan några vidare blickar, ingen fattar något utan de tror att han är mycket yngre och det är typiskt bebisbeteende (han ser ut som en 15 månaders)

Jag har inte vågat ta in honom utan vagnen eftersom det slutar med att han blir rädd och måste bäras. Kundvagn var han extremt rädd för tidigare men vi har lyckats vänja honom.      
    Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:17:17 följande:
    *suck* känns som att det är hopplöst och att det bara blir mörkare och mörkare...blir riktigt ledsen och deprimerad Gråter jag ser ingen gnista av hopp nåonstans känns det som.

Åh nej, det var inte min mening att det skulle bli ett sånt mörkt inlägg. Nu ska jag pigga upp dej igen!

Du har en flicka, var glad för det. Flickor kommer oftast lindrigare undan både när det gäller autism och andra störningar i utvecklingen. De har en extra X kromosom att kompensera med.
    Det sägs att det är just pojkar som blir sämre i tonåren och detta beror på den ökade testosteronmängden. Det kan även göra att man får epilepsi (utbryter ju ofta i tonåren). Barn med autism har visats ha en i genomsnitt högre testosteronnivå än normalt. Lägg till tonåren och du får en tillbakagång. För flickor är det inte sådana problem.
    Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 19:23:26 följande:

Åh nej, det var inte min mening att det skulle bli ett sånt mörkt inlägg. Nu ska jag pigga upp dej igen!

Du har en flicka, var glad för det. Flickor kommer oftast lindrigare undan både när det gäller autism och andra störningar i utvecklingen. De har en extra X kromosom att kompensera med.
    Det sägs att det är just pojkar som blir sämre i tonåren och detta beror på den ökade testosteronmängden. Det kan även göra att man får epilepsi (utbryter ju ofta i tonåren). Barn med autism har visats ha en i genomsnitt högre testosteronnivå än normalt. Lägg till tonåren och du får en tillbakagång. För flickor är det inte sådana problem.
    Tack, nu känns det liiiite bättre iaf. Är bara så ledsen och deprimerad av allt detta, känns som att min dotter har otur som har en mamma som mig som inte är lämpad att ha ett barn med hennes svårigheter egentligen. Jag älskar henne över allt annat och jag önskar jag kunde komma ur denna deprisson och vara en bättre mamma åt mitt barn. Rynkar på näsan
  • sabiha

paisly japp jag tycker inte att det handlar om svår autism om han kan kommunicera. medel kanske men inte svår autism.

• Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:30:20 följande:
    Tack, nu känns det liiiite bättre iaf. Är bara så ledsen och deprimerad av allt detta, känns som att min dotter har otur som har en mamma som mig som inte är lämpad att ha ett barn med hennes svårigheter egentligen. Jag älskar henne över allt annat och jag önskar jag kunde komma ur denna deprisson och vara en bättre mamma åt mitt barn. Rynkar på näsan
    Gå till autismtråd 10 och klicka på "Visa endast" under ditt namn. Kolla hur mycket du gör. Du frågar jättemycket, undersöker alla metoder, det är ju alldeles uppenbart att du verkligen gör någonting. Hon är lycklig att hon har dej som mamma. Jag själv, visst jag förstår kanske problematiken bra i och med att jag har Aspergers, men samtidigt är jag en liten latoxe när det gäller sånt som inte är intressant. Flyter på mer, orkar inte pilla med en massa dieter och tillskott och strikt träning.

Jag tror att alla har någon form av depression eller nedstämdhet, även om man var förberedd. De sa faktiskt till mig att det är inte meningen att du ska klara allt det här själv. Och det slog mig. Man måste få hjälp från andra, och ta den hjälp man kan få i samhället. Man måste ägna tid till sig själv och sina tidigare intressen. Allt får inte kretsa kring funktionsnedsättningen.
    Detaljerna är helheten
  • sabiha

fiori84: jag känner med dig. jag går runt med oro dygnet runt, jag har svårt och sova och när jag lyckas sova har jag fortfarande tankarna kvar även under sömnen. det är svårt och förklara men det är typ en dimma över en precis hela tiden. det är en känsla som så småningom går över och just den känslan gör oss starkare så vi söker alltid en lösning, ett sätt som ska fungera för våra barn. på bara ett halvt år har jag läst 100 tals böcker tex sökt på nätet tittat på filmer etc. Som förälder gör vi så gott vi kan och det kommer säkert våra barn få nytta av så småningom, tror jag. så var aldrig mörkrädd allt du gör, gör du för din dotter och du kommer så småningom se skillnad. dessutom alla utvecklas och mognas med el uutan diagnos.

• sabiha

ja min fråga försvann mellan alla inläggð???:)
    nån som använder eyeq på små barn: hur gör ni??

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7