• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • sabiha

oj lustigt det blev det ska stå "träna MED honom" inte träna ned honom. men ja ni förstår :(

• sabiha

och det skulle var en glad gubbe :) klumpiga fingrar jag har.. skriver från mobilen jag borde läsa först innan jag skickar jag vet :)

• kaffemamma

NY Times artikel:

Doctors have long believed that disabling autistic disorders last a lifetime, but a new study has found that some children who exhibit signature symptoms of the disorder recover completely.

“This is the first solid science to address this question of possible recovery, and I think it has big implications,” said Sally Ozonoff of the MIND Institute at the University of California, Davis, who was not involved in the research. “I know many of us as would rather have had our tooth pulled than use the word ‘recover,’ it was so unscientific. Now we can use it, though I think we need to stress that it’s rare.”

www.nytimes.com/2013/01/17/health/some-with-autism-diagnosis-can-recover-study-finds.html

• Paisley
    kaffemamma skrev 2013-01-18 10:05:26 följande:
    NY Times artikel:

Doctors have long believed that disabling autistic disorders last a lifetime, but a new study has found that some children who exhibit signature symptoms of the disorder recover completely.

“This is the first solid science to address this question of possible recovery, and I think it has big implications,” said Sally Ozonoff of the MIND Institute at the University of California, Davis, who was not involved in the research. “I know many of us as would rather have had our tooth pulled than use the word ‘recover,’ it was so unscientific. Now we can use it, though I think we need to stress that it’s rare.”

www.nytimes.com/2013/01/17/health/some-with-a...
    Vad är nytt? Att några barn hade milda symptom och sedan "växte ifrån" det? Man trodde att de hade autistiska drag och sen visade de sig antingen vara feldiagnoserade eller ha utvecklats på så sätt att de inte längre fyller kriterierna.

Detta är inte ALLS samma sak som att bli "helt återställd". 
    Detaljerna är helheten
  • aek

Jag länade just Engaging autism på biblioteket, oj vilken bok.

Har någon tips på böcker gällande IBT? Det har säkert kommit upp i diskussionen men jag råkde inte på dem när jag sökte bland sidorna.

• UnikFamilj
    aek skrev 2013-01-21 11:52:53 följande:
    Jag länade just Engaging autism på biblioteket, oj vilken bok. Har någon tips på böcker gällande IBT? Det har säkert kommit upp i diskussionen men jag råkde inte på dem när jag sökte bland sidorna.

Ålder på barnet? Är han/hon liten, så är ett toppentips Early start Denver method!
  • UnikFamilj
    aek skrev 2013-01-24 18:28:20 följande:
    Han är tre år gammal.
    Har för mig att de numer säger typ 1-3 år för den "tidiga starten", sen ska det finnas annat material för äldre barn. Dock, så köpte vi boken när sonen var ganska precis 3, och jag tyckte den var super! Det är ju inte så att modellen för äldre barn blir helt annorlunda heller, bara att den anpassas lite mer efter äldre barn. Ända fram till nyligen så var det en "samlad modell" för barn 1-5 år har jag för mig, eller 1-6. Den kostar ju heller inga tusenlappar, så det är nog mitt favorittips. =) Den plockar verkligen fram mycket av det bästa ur TBA, men går bort från det stela i IBT såsom den erbjuds här i Sverige. Denver model är också en väldigt strukturerad modell, men strukturerad framför allt i hur man som vuxen planerar och förbereder träningen, sen följer man barnets egen motivation och gör "lek" av allt. Man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka - det är nog svårt när man inte har handledning här - men det finns otroligt mycket bra att läsa och ta fasta på.
    Jag var SÅ sotis när jag fick höra av logopeden i vårt team hade fått en inbjudan till (och deltog) i ett utbildningsseminarium med Sally Rogers om just Denvermodellen. Jag hade gett mycket för att få vara med..! =D 
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7