• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • UnikFamilj
    kaffemamma skrev 2013-05-20 16:38:45 följande:
    Tack för insidertips - jag tror jag bestämt mig för att det är logoped jag helst vill komma in på. Jag får bestämma om mig om jag inte kommer in...

Fin hemsida Unik! Toppen & Kanon! Jag ska läsa mer & med stort intresse.

Den blivande assistenten frågade om jag vill att hon jobbar efter Denvermodellen. Ha - klart jag vill! Med inslag av egna ideer. Hon har både erfarenhet och utbildning. Vill komma igång med detta snart. Och med pratapparaten. Och med sensmotorik. Och med bättre mat. Och med - tja, allt. Den lyssningsträningen som ni gjort - är det med coach eller gör man endast hemma på egen hand? Tomatis känns just nu mest tillgängigt eftersom jag vet att det finns här. Men det kanske finns hjälp att få med de andra också?
    Det finns hjälp att få även med det andra. JIAS går att hitta på rätt många ställen, innebär lyssning 10 min per dag. Antingen gör man en individuell utprovning, eller så kör man ett basprogram om det inte går. För det behöver du bara beställa ett  par ok lurar och få hem en CD. Tänk bara på att Tomatis inte går att kombinera med annan sensomotorik samtidigt, då du riskerar att han blir helt överbelastad. Tomatis är intensivt.

Finns även the Listening programme, som i fullvariant är mer som Tomatis (fast mycket billigare). Lite meckigare att få här, men det går att ordna. Deras lightvariant kör vi nu.

Tack för den fina kommentaren..!  
  • fiori84

Ursäkta om inlägget blir konstigt skriver från mobilen. Jag ville bara höra med er som har tränat el tränar IBT hur ni gjorde/gör. Vi har nu börjar träna lite smått o undrar därför hur man ska träna dim olika sakerna tex ska msn träns o blanda alla kategorier vid samma träningstillfälle el ska man tex träna ordförråd en träningstillfälle o sen nästa dag tränsr man tex former? Tacksam för svar

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • Kilsbergen

För att svara på din specifika fråga då går det absolut bra att blanda övningar vid samma träningstillfälle. Men i början kan det vara bra med korta stunder med få övningar för att inte trötta ut barnet för mycket.

• fiori84
    Kilsbergen skrev 2013-05-27 10:20:36 följande:
    För att svara på din specifika fråga då går det absolut bra att blanda övningar vid samma träningstillfälle. Men i början kan det vara bra med korta stunder med få övningar för att inte trötta ut barnet för mycket.

Tack så mycket för tipset på fb även om jag ej har tid för det. Tack för ditt svar jag har börjat försiktigt och slutat.När hon visat att hon börjat tröttna
  • fiori84
    sabiha skrev 2013-05-28 16:42:56 följande:
    har nån provat dmg+folinic? vad tycker/tyckte ni om det?

Jag har själv funderat på det men valde mb12 istället då det inte är bra att kombinera dom. Funderar även på att prova vitamin b6 plus magnesium
  • sabiha

b6+mg funderar jag också på:)
    varför är det inte bra? jag tänkte på metyl b12 och folinic är tillsatt i dmgn..

• kaffemamma

b6 + magnesium är ofta rekommenderat och ska vara bra för de flesta. Finns hyfsat med forskning på det till och med. Finns säkert med i denna ypperliga skrift "Summary of Dietary, Nutritional, and Medical Treatments for Autism-based on over 150 published research studies":

http://www.ariconference.com/enews/treatment.pdf?utm_source=January+2013+Enews&utm_campaign=jan+enews&utm_medium=email

Med vår son går det mesta i skov så det är enormt svårt att veta vilken behandling / tillskott som eventuellt ger vilka resultat eller biverkningar. När vi testade just b6 + magnesium i speciell, god tuggtablett från Kirkmans (går att betälla på nätet) så tyckte vi att vi märkte en del dåliga grejer som jag just nu inte kommer ihåg vad det var. Vår dan-läkare sa att b-vitaminen kunde ha som bieffekt att den gödde dåliga tarmbakterier, candida osv, så vi behövde ta hand om dem först.

Magnesium är en av få saker som jag annars tycker mig se direkt och positiv effekt av: minskad hyperaktivitet.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7