• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • UnikFamilj
    sabiha skrev 2013-01-25 17:17:35 följande:
    hur tränar man ögonkontakten??
    Beror på vilken skola du vill följa... Vi kör nog en mix av allt. Vi försöker nog tänka son-rise överlag, och hålla upp händerna framför ögonen när vi tecknar, gestikulerar eller lämnar över något - för att locka till ögonkontakt. Vi tänker också IBT på så vis att vi "väntar in" och försöker kräva ett ögonkast när det är något de vill ha eller vill säga, alt när det är så att vi påkallar uppmärksamhet. Vi har dock aldrig kört "se på mig"-övningen som vissa tragglar väldigt - det känns inte rätt för mig att kräva ögonkontakt på det viset. Vi tänker överlag floortime och att det ska vara lustfyllt, för - "konstigt nog" Flört - är det lättare att få ögonkontakt om det är något roligt man gör än om det bara är ett krav...
    Vi kräver aldrig långvarig ögonkontakt, utan mer försöker lära ut att det är viktigt att rikta sin kommunikation och uppmärksamhet. Maken säger själv att han inte klarar ögonkontakt för att det är "för starkt" så det slår ut allt annat liksom. Han kan inte tänka/prata och samtidigt ha ögonkontakt, då blir det "tomt i huvudet". Sonen beskrev redan när han var tre år, att "det gör ont i magen" om vi försöker pressa fram ögonkontakt men går bättre om han får reglera det själv.

Det är ju en träningssak, men jag tycker också att det är en sån sak där man får respektera individen väldigt. Ögonkontakt ÄR kraftfullt, jag är nöjd om de i framtiden KAN dela ögonkontakt med de personer som är allra viktigast för dem i de situationer där det "känns rätt". Försöker locka så mycket om möjligt till roliga saker, för då tränas ögonkontakten per automatik om man "lurar sig till det". 
  • kaffemamma

youtube-film med tips på hur man jobbar med ögonkontakt från Son-rise:

Jag har inte sett den här själv, men kanske något at inspireras av.

• kaffemamma

Håller på och installerar sonens första prat / pecs dator. Micro Rolltalk med Programsnickaren om det säger er något. Vi har av en massa anledningar och efter långa diskussioner inte jobbat särskilt mycket med bilder förut så det ska bli väldigt spännande.

• kaffemamma

Undrar om man får gå som förälder - och när anmälningstiden gått ut... såg detta nu: Å nej, det är imorgon....

www.specped.su.se/om-oss/aktuellt/europeiskt-symposium-om-tillampad-beteendeanalys-och-autism-1.115770
    Torsdag 31 januari 2013 anordnar Specialpedagogiska institutionen i samarbete med Eurasmus Leonoardo Da Vinci ett symposium med föreläsare från hela Europa som handlar om tillämpad beteendeanalys och autism.

• sabiha

ohh vad bra. jag mailade de nyss och hoppas på att jag får svar idag!!! tack för tipset

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7