• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:12:19 följande:
    Min dotter matade dockan en gång och gav henne dricka en gång, han härmade inte grodan eller nåt annat fastän jag vet att hon kan det eftersom hon härmar mig hemma. Hon frågade om mer bubblor och visade att hon tyckte om genom hand viftnongar, leende och hoppande. För övrigt var hon svår att få uppmärksamhehetn på då hennes uppmärksamhet drogs åt andra håll. Det hela var konstigt då jag inte kände igen henne alls, hon var som en helt annan unge under testet för väldigt mycket av saker hon inte gjorde där gör hon hemma utan problem ju. Obestämd

Då tror jag att det var ett ganska definitivt utfall ändå. Man får poäng för olika områden. Många saker som man inte tänker på bedöms och räknas med. Tex handviftningarna räknas som stereotypi.

Men du fick ju berätta i föräldraintervjun om vad hon kan och inte kan. Jag var helt ärlig och sa men det här kan han hemma och det här brukar han inte kunna och det var första gången. 
    Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 18:20:25 följande:

Då tror jag att det var ett ganska definitivt utfall ändå. Man får poäng för olika områden. Många saker som man inte tänker på bedöms och räknas med. Tex handviftningarna räknas som stereotypi.

Men du fick ju berätta i föräldraintervjun om vad hon kan och inte kan. Jag var helt ärlig och sa men det här kan han hemma och det här brukar han inte kunna och det var första gången. 
    Jo jag vet att handviftningarna räknas som steriotypi och att det blev ett utfall är jag fullt medveten om jag skulle bara vilja vet HUR svår hennes autism är inte ATT hon har autism för det vet jag ju redan att hon har. Jag har berättad allt i både intervjun och vid ados testet och sa att jag inte känner igen henne alls.
    Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • fiori84

Alltså min dotter kommunicerar med både tal ( inte mycket ordförråd och inte alls bra uttal alla gånger) men hon försöker iaf, hon försöker härma ord och ljud både då vi ber henne om det och ibland självmant, Hon säger till när hon är hungrig, törstig,vill ha ljus, hon säger till när hon har gjort nummer två i blöjan. Hon leker med en och säger till att hon vill leka mer när man slutar, hon har inga problem att avbryta aktivitet, inga problem med ljud,ljus eller beröring..kanske smak då hon är petig med maten fast hon äter det mesta bara några enstaka saker hon inte äter. Hon kan räkna till 10, hon följer enkla instruktioner, hon kan vissa fäger om man frågar henne vad färgerna heter, hon lär sig snabbt om hur saker och ting fungerar, kan äta själv med sked, kommer efter första eller andra gången när man ropar på henne, springer till pappa då han kommer hem, springer till mig då jag hämtar henne från förskolan. Hennes stora poblem är bara att hon inte leker med andra barn, har svårt att vänta på sin tur, äter gärna inte utanför hemmet om hon inte är jätte hungrig och att hon tappar koncentrationen lätt och att hon viftar med händerna när hon blir glad och att hon har svår att sitta still.

• fiori84
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:37:16 följande:
    Alltså min dotter kommunicerar med både tal ( inte mycket ordförråd och inte alls bra uttal alla gånger) men hon försöker iaf, hon försöker härma ord och ljud både då vi ber henne om det och ibland självmant, Hon säger till när hon är hungrig, törstig,vill ha ljus, hon säger till när hon har gjort nummer två i blöjan. Hon leker med en och säger till att hon vill leka mer när man slutar, hon har inga problem att avbryta aktivitet, inga problem med ljud,ljus eller beröring..kanske smak då hon är petig med maten fast hon äter det mesta bara några enstaka saker hon inte äter. Hon kan räkna till 10, hon följer enkla instruktioner, hon kan vissa fäger om man frågar henne vad färgerna heter, hon lär sig snabbt om hur saker och ting fungerar, kan äta själv med sked, kommer efter första eller andra gången när man ropar på henne, springer till pappa då han kommer hem, springer till mig då jag hämtar henne från förskolan. Hennes stora poblem är bara att hon inte leker med andra barn, har svårt att vänta på sin tur, äter gärna inte utanför hemmet om hon inte är jätte hungrig och att hon tappar koncentrationen lätt och att hon viftar med händerna när hon blir glad och att hon har svår att sitta still.
    det ska stå juice inte ljus hahaha Drömmer
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:37:16 följande:

Men oj vad bra! Vad mycket hon kan.

Jag är glad över att min son kommunicerar, med gester och en del smårord, men det mesta som kommer är ekotal eller hittepåord. Han bryr sig inte alls om han gjort i blöjan, men han går och sprutar lite parfym på sig för det luktar blää

Räkna, färger och sådant är han långt ifrån. Han har svåriga sensoriska problem med överkänslighet, social ångest som är så svår att han inte ens kan gå om det finns andra personer i närheten. Jag fick förklara under utredningen att han kan gå eftersom de aldrig fick se honom gå. Jo på det sista besöket som var ett hembesök.

Han fick ju diagnosen psykomotorisk utvecklingsförsening också. Det kommer inte att förvåna mig om han får en utvecklingsstörningsdiagnos när han blir äldre. Jag kan inte ta ställning till vad jag tycker om det just nu, speciellt eftersom vi inte har kromosomtestat honom än. Det var tydligen hög prioritet, vi ska dit nästa vecka men det tar några månader att få svar tror jag. Han har i genomsnitt 9 månaders utvecklingsförsening, det är ganska mycket i den åldern. Vid 17 månader var det en 6 månaders försening. Utvecklas gör han ju, men långsamt.

Fick ni reda på var hon ligger i utvecklingen? Man gör ju en utvecklingsskala som testar de olika områdena.

Det är mycket intressant det här hur olika alla våra barn fungerar.
    Jag står ofta helt ställd över vad sonen kan göra. Hur kan han använda fjärrkontroll, surfplatta osv men han kan inte vända sidor i en pekbok? Hur kan han mata en docka men han kan inte flyga med ett flygplan? Sånt undrar jag över.         
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Vaddå? hehe Ljud, juice och beröring då? Min pojke har heller inga problem med juice.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 18:27:44 följande:
    Jo jag vet att handviftningarna räknas som steriotypi och att det blev ett utfall är jag fullt medveten om jag skulle bara vilja vet HUR svår hennes autism är inte ATT hon har autism för det vet jag ju redan att hon har. Jag har berättad allt i både intervjun och vid ados testet och sa att jag inte känner igen henne alls.

Jag skulle tro att hon kanske har mild och min son har måttlig. Men det hända mycket åt båda hållen. Man kan få utvecklingssprång liksom tillbakagångar.

Detaljerna är helheten
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 18:48:14 följande:

Jag är glad över att min son kommunicerar, med gester och en del smårord, men det mesta som kommer är ekotal eller hittepåord. Han bryr sig inte alls om han gjort i blöjan, men han går och sprutar lite parfym på sig för det luktar blää

Räkna, färger och sådant är han långt ifrån. Han har svåriga sensoriska problem med överkänslighet, social ångest som är så svår att han inte ens kan gå om det finns andra personer i närheten. Jag fick förklara under utredningen att han kan gå eftersom de aldrig fick se honom gå. Jo på det sista besöket som var ett hembesök.

Han fick ju diagnosen psykomotorisk utvecklingsförsening också. Det kommer inte att förvåna mig om han får en utvecklingsstörningsdiagnos när han blir äldre. Jag kan inte ta ställning till vad jag tycker om det just nu, speciellt eftersom vi inte har kromosomtestat honom än. Det var tydligen hög prioritet, vi ska dit nästa vecka men det tar några månader att få svar tror jag. Han har i genomsnitt 9 månaders utvecklingsförsening, det är ganska mycket i den åldern. Vid 17 månader var det en 6 månaders försening. Utvecklas gör han ju, men långsamt.

Fick ni reda på var hon ligger i utvecklingen? Man gör ju en utvecklingsskala som testar de olika områdena.

Jag står ofta helt ställd över vad sonen kan göra. Hur kan han använda fjärrkontroll, surfplatta osv men han kan inte vända sidor i en pekbok? Hur kan han mata en docka men han kan inte flyga med ett flygplan? Sånt undrar jag över.         
    Vi gjorde ett fåtal tester men då hon inte var intresserad av att delta så kunde dom inte avgöra och ville då skjuta upp på testet lite längre fram då hon blev lite äldre. Vissa av testerna gjorde hon bra andra ville hon inte ens försöka sig på.

Jag undrar då min dotter inte är rutinbunden och har inga problem med att vara bland människor eller avbryta aktivitet mm, kan det förändras? kan bli så att i framtiden att hon kan få problem med det?
  • fiori84
    Paisley skrev 2013-01-11 18:48:14 följande:

Hur uttrycker din son sin ångest då han är bland människor? skrik? gråt?
  • Paisley
    fiori84 skrev 2013-01-11 19:00:45 följande:
    Hur uttrycker din son sin ångest då han är bland människor? skrik? gråt?
    Han gråter och klänger sig fast om man ställer ner honom i en affär eller folksamling tex. Är vi inomhus tex vid ett läkarbesök så är han lika klängig men vågar inte uttrycka sig. Man märker att han får hjärtklappning och sätter man ner honom ur famnen så sitter han och trycker sig mot väggen och tittar inte upp.

Är vi hos vänner eller i en leksituation så tar det kanske 15-20 minuter för honom att börja delta lite. Då kan han börja gå runt.
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7