• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7

Vi fortsätter diskussionerna här!

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på de tidigare trådarna med samma namn. Denna tråden är tänkt främst för att samla länktips och prata om olika behandlingsalternativ. För mer allmäna inlägg om våra barn med autism rekommenderar jag Autismtråden.

Här är alla välkomna att berätta om sina erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, IBT, kommunikativ ridning, DAN-läkare, HBOT, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

Den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling kan ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu.

Välkomna gamla som nya!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
    tråd för gf / cf recept:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
  • Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
  • FemaleX
    kaffemamma skrev 2011-04-21 10:54:59 följande:
    om det här med att försöka bota eller inte. För mig är valet självklart - fanns det en ofarlig operation som tog bort hans autism hade jag gjort det. Inte för att samhället ska bestå av endast perfekta människor, eller för att mitt liv skulle bli enklare. Jag tror visst att högfungerande autism kan vara männskligheten och personen själv till stor nytta: förmågan att fokusera på ett område mm.  Men alla är inte högfungerande. Alla mår inte bra i sin situation. Jag har en kille som inte kan kommunicera särskilt väl på grund av sin autism. Jag har känslan att han vill prata med oss, men han förstår inte hur han ska göra så han tar till tex enkla barnsånger där vi kan sjunga tillsammans, turas om att sjunga osv. Det är jättetrevligt, men det är inte all kommunikation han behöver för att utveckla sina relationer.

Det här är verkligen en av mina favoritklipp, om tjejen som har diagnos autism och utvecklingstörning. Som beter sig på ett sätt som verkligen bekräftar diagnoserna. Men som i tonåren börjar kommunicera och visar en helt annan sida som finns så att säga inuti: www.facebook.com/video/video.php?v=1015009348... 
    Åh hjälp! Jag blev helt impad hon börjar o skriva och säga vad hon vill! Det är häftigt!
  • Klättermusen
    kaffemamma skrev 2011-04-21 10:43:55 följande:
    läkaren tyckte vi gjort rätt som slutade. Han har ingen klassisk adhd - däremot är han periodvis väldigt hyper och har svårt med koncentration och kanske framförallt arbetsminne.
    Okey!
    Vår son har haft en riktigt dålig vår pga diverse olika anledningar och i desperation kommer ju medicinering upp som en tänkbar lösning. Jag själv tror ändå inte att det är något som kommer vara helt avgörande eftersom jag vet vad orsakerna till allt elände varit och har tyckt att man borde börja med att reda upp det. Han är 4 1/2 år och alla har tyckt han varit för liten också. Förra veckan kunde vår handledare äntligen konstatera att vår son är i trotsåldern och det med råge så i 4 timmar handledde hon oss föräldrar och assistenterna hur vi måste bemöta detta och nu, efter en veckas träning, har det äntligen vänt. Medicinering blir det med säkerhet såsmåningom men nu skjuts det upp ett halvår iaf..

Måste också skriva att jag tycker vår sons personlighet hindras att komma fram pga hans autism. Han skulle kunna nå ut så himla mycket lättare om det inte alltid dribblades hit och dit med det ena och det andra problemet. Att operera i hjärnan på folk låter inte enkelt direkt, man vill liksom inte att nåt ska gå fel, men om det ändå fanns metoder som kunde avhjälpa dessa svårigheter så tror jag att just vår son skulle må mycket bättre. Han och hans omgivning får kämpa helt sjukt mycket och ändå är allt så himla svårt emellanåt.   
  • kaffemamma

lägger lite länkar här för läsning senare:
    artikel med titeln  Autism, Inflammation, Speculation, and Nutrition:
    http://www.psychologytoday.com/blog/evolutionary-psychiatry/201104/autism-inflammation-speculation-and-nutrition 

och Brain Gym - har jag varit inne på någon gång men glömt bort - någon som har erfarenheter?
    http://www.braingym.se/ 

här verkar man också kunna hitta en del nyttigt: http://www.newvisionautismcenter.com/ 
    Jag önskar verkligen jag kunde gå på deras semanarium om hur man kan använda teknik mm i kommunikation: http://www.newvisionautismcenter.com/ 

• FinaFamiljen

Har spenderat större delen av det senaste dygnet väldigt fokuserad på floortime och sensory integration, det har varit så OTROLIGT givande! Vi bokade handledning med Maggi från speciella, och hon kom hit med flyg på igår morse: Hon anlände hit hem på förmiddagen och sen satt vi nästan non-stop i diskussion i 12 timmar tror jag... =) Vilken UNDERBAR människa! Och vilken kunskap hon sitter inne med! En eldsjäl när det gäller floortime, men också med så jättemycket erfarenhet inom andra områden. Jag är helt fascinerad, och önskar verkligen att de hade sitt säte här i Jämtland istället för i Stockholm - det vore onekligen liten billigare och möjligheterna till att göra det till en vana vore helt andra... =)

Hurra för speciella!

• FinaFamiljen
    kaffemamma, och ni andra också naturligtvis...: Ni som kört diet och plockat bort mjölk, gluten och soja, har ni provocerat nån gång? Jag är så i valet och kvalet hur vi ska gå vidare med dieten. Vi kör ju utan just mjölk, gluten och soja, samt utan smakförstärkare och så kör vi i mesta möjliga mån ekologiskt. Att mjölken behöver vara borta är tydligt, vi kommer inte göra "mellanvarianter" utan vi äter samma mat allihopa och äldsta dotterns mage tål inte mjölk. Vi plockade bort soja och gluten typ samtidigt, och i den vevan reagerade sonen positivt - med ökad vakenhet och så. Hans mage blev också lite bättre då. Vad vi inte riktigt vet är om det berodde på gluten eller soja, men jag har alltid haft en känsla av att det är glutenbiten som är "hans känslighet" om det är någon. Vi har egentligen inte haft någon så där riktigt påtaglig effekt av dieten, förutom att dotterns förstoppning lättade och hennes magbesvär i övrigt blev bättre. Sonens lösa avföring blev fastare, men nu är han lite förstoppad istället så jag vet inte om det var så särskilt bra... =/

Jag har i perioder varit fruktansvärt less på dieten, även om den går bra och vi har hittat alternativ till det mesta så är det ju en del saker jag saknar. Frukostalternativ är svårt, och ungarna har inte blivit mer benägna att äta andra saker - nästan hellre tvärtom i vårt fall. Fast just den biten, kan ju också ta ett tag så vi kanske har nåt att vänta. Dottern äter nya godissorter och sånt, men inte ny mat = dålig vinst. Eftersom jag ammar och vi vill köra samma diet på lillan så är det ju inte ett val för mig heller... Hon tål dessutom inte ägg, så min diet är skitkul... =) Nu vet jag inte hur vi ska göra. Det känns som att jag är redo att göra en provokation, men är naturligtvis ordentligt skraj för att det ska slå tillbaka på oss. Vad som känns mest aktuellt att testa, är soja. Kunde vi äta soja, så skulle många saker bli lättare och min vardag lite roligare - förutsatt att lillan inte skriker av sojan som hon gjorde när hon var liten alltså.

Jag vet knappt vad jag är ute efter. Men har ni provocerat? Hur, när? Hur länge? Hur gick det? Jag vet ju att vi behöver provocera, för jag är inte intresserad av att fortsätta köra dieten "bara för att" om den inte ger just oss något. Men det är läskigt... Vi har ju gått in så pass ändå för det här, så vi vill inte göra nåt dumt i det här läget. Har någon nåt råd..??
  • kaffemamma

Har dessvärre inga råd att ge vad det gäller provokation. 

Vi har också svårtolkade resultat av dieten. Kanske att vi fått långsiktiga och gradvisa förbättringar? När vi började såg vi bättre sömn och ett kommunikationshopp framåt. Och så mycket gammal förstoppning att han satte stopp i toaletten.

Vi testade gluten för ca 1,5 år sedan. En liten bit bröd per kväll efter att han av misstag fått i sig ett kex på dagis och vi inte sett något. Allt gick fint, vi kunde inte märka något. Efter ca en vecka av detta började han dock vakna och vara ledsen på nätterna. Vakna på nätterna händer ofta, men det här att han är otröstligt ledsen på nätterna hade inte hänt sen vi införde dieten. Vi gick tillbaka på diet.

Ca 2 månader senare testade vi att införa mjölk igen. Det gick bra till en början. Och som vanligt med sonen är allt väldigt svårtolkat. Efter ca 2 veckor med mjölk märkte vi ökad hyperaktivitet (vilket i och för sig alltid kommer och går i perioder oavsett vad vi gör) och att han började vakna på nätterna och vara ledsen. Sista natten med mjölktestet sov han dock hela natten….  Vi tog bort mjölken igen och i samma veva blev magen rejält sämre, sen var den jättedålig ett par månader tills vi tog bort alla tillskott – så om det berodde på mjölktestet eller tillskotten vet vi inte.

Jag velar mellan att vilja testa mjölk igen (laktosfri)  för att se, till att tänka att det är ganska enkelt med dieten
    som det är nu när man är inkörd och att vi kör den ett tag till när vi så småningom börjar med Yasko ( vi väntar på provsvar).

Jag vet en som tidigare fått stora vinster med dieten men som nu återgott till vanlig kost och det har gått bra, teorin är att tarmen läkt.

Problemet med att testa gluten är ju att dte tar så lång tid att gå ur kroppen. Mjölk går ju mycket snabbare. Jag har förökt få svar på hur sojan är på den punkten utan att lyckas. Men många som kör den här dieten tillåter ju soja - även en del som har barn som blivit av med sin diagnos.... Vi anlitade ett tag en autismdietist www.nourishinghope.com och hon rekommenderar att hålla sig borta från soja, men tycker att tex sojalecitin kan tillåtas "om det är för ett gott syfte" så att säga - tillför något till dieten.

Och jag håller med dig om Maggie (och henne kollega Anna)  - underbar på alla sätt!

Får jag fråga hur ni jobbat med sensory integration? Jag vet att de gör det i USA, men jag har inte lyckats lista ut hur man gör? Vilken typ av träning rör det sig om eller är det något helt annat?

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7