Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 7
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 10:28
tråd för gf / cf recept:
www.familjeliv.se/Forum-5-72/m52572166.html
Kom gärna in på sprillans nya forumet: www.behandlaautism.nu
Idag publicerar den världsledande medicinska tidskriften The Lancet en artikel som baserar sig på en holländsk studie. För första gången ställer sig denna väletablerade skrift bakom uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. 64 % av barnen i studien blev märkbart förbättrade. Läs Svenska Dagbladets artikel om detta här: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kostbyte-kan-lindra-adhd_5915201.svd
Kanske kanske kanske är det snart inte det inte bara flummare och knäppgökar som tror att kost kan påverka barn med neuropsykiatriska funktionshinder? Fast det är klart, den svenska experten i tidningen var skeptisk och tyckte det behövdes mer forskning. Absolut - sätt igång en studie!!
Påminner om den vad jag vet största publicerade studien om kost & autism: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/studie-visar-effekt-av-gluten-och-mjoelkfri-diet-vid-autism-571767
För er som har iphone eller en android-mobil måste jag rekommendera en gratis-app som heter Talking Tom. Det är en animerad katt som "härmar" det man säger med en heliumfylld röst.
Pojkarna älskar den, dels övar de ljud, men även lite samspel/rollspel med katten.
Intessant med Lanscet-publiceringen.
ja, visst är det intressant med en så prestigefull publicering.
Och jag är jättesugen på Iphone eller Ipad mest för sonens skull - men lite overkill kanske att lägga flera tusen spänn för att han ska lära sig gilla spel...
G fick låna en Ipad häromdagen. Där finns fantastiska appar med bokstäver, siffror, pianospel o sv. han var helt uppslukad i över en timme. Jag funderar starkt på att köpa en Ipad till familjen.
japp, Ipad verkar verkligen vara något som skulle passa sonen. Ett tips som ni kanske redan vet:
http://www.habilitering.nu/gn/opencms/web/HAB/_Subwebbar/idetorget/
Idétorget på Rosenlund. Där kan man prova en massor av pedagogiska dataprogram, ipad-appar, wii-spel osv. Man får inte låna dem därifrån, men hittar man saker som passar så kan man ju köpa eller försöka få via arbetsterapefter eller annat. Ska hitta en eftermiddag till att botanisera där snart tänkte jag. På länken ovan hittar ni också länk till deras blogg där det bla står lite om ipad-appar, gratisprogram osv.
Och för den som är där så finns ju biblioteket med massa autismböcker, en del filmer osv på samma ställe. Och när jag ändå är i farten: den som är medlem i autismföreningen kan boka in sig genom stockholmsavdelningen på "händelseriket Lagunen". Min son älskade det: massa mysiga vattensängar, lugn musik, ljusprojektioner, instrument att testa, litet bollhav mm. Tur för mig att jag bor ca 50 meter från Rosenlund...
har gjort en del nya inlägg på nya forumet på www.behandlaautism.nu men märker att det blir svårt att hålla igång på flera forum....
Autism-overload!! Jag skulle vilja gå minst två av de kurser som erbjuds via autismcenter barn & ungdom (den om kommunikation och den om utvecklingstörning). Jag skulle vilja gå på Nya Tidens Barns föreläsning. Jag skulle vilja gå på den där amerikanska föreläsningen från omtalad man med egen diagnos som annonseras i Ögonblick. Samtidigt - det är knappast bristen på information som är mitt problem. Det är tiden och orken att omvandla kunskapen och idéerna till handling. Alla de där smarta råden som jag fått av duktiga föräldrar och proffs, om allt från träning, vardag, diet, behandling av alla de slag. Vi har tappat orken känns det som och gör inget fullt ut och lite av det mesta. Och sonens utveckling går väldigt långsamt. Puh.